Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

DVD (productie) op de PC
F
filmfreakie
printen op dvd's?
Aug 07, 2005

Hallo, Ik heb een setje printbare dvd's gekocht om sommige veelgebruikte kinderfilms op te kunnen copieeren. (eigen gebruik dus). Nu zit ik er aan te denken om een printer aan te schaffen die dus direct op dvd's kan afdrukken, zoals de epson R200 en R300. Nu ben ik alleen door ervaring in het verleden niet zo'n epson-fan. Zijn er hier lui die me er iets meer over kunne vertellen? Hoe kom je bijvoorbeeld aan de originele opdruk van je dvd, en hoe gaat dat printen in zijn werk? graag wat info. Thnx.

A
armanio
Nov 25, 2005

Epson heeft als enige de piezo-techniek voor hun printers, andere merken gebruiken thermische printkoppen. Dat maakt Epson erg duur als je de kosten van de inktpatronen in acht gaat nemen (de vervangpatronen kosten meer dan een volledig nieuwe printer).
Daarom heb ik persoonlijk voor Canon gekozen, zeer goede kwaliteit en betaalbaar (er zijn namelijk verschillende alternatieven van cartridges op de markt verkrijgbaar)
Het printen op een dvd/cd is even eenvoudig als een afdruk maken op papier. De printer herkent de speciale tray waarop het schijfje ligt en verder hoef je zelf niets bijzonders te doen.
Wat coverartwork betreft kan je eens gaan kijken op volgende url:
http://www.cdcovers.cc/covers.phpt
Je kan er niet alles vinden maar ze hebben in elk geval een massa covers in hun aanbod.
Je kan natuurlijk ook afbeeldingen zoeken op yahoo of google en dergelijke.

reply
0
F
filmfreakie
Nov 28, 2005

hoi,
thanks voor de reply.
ik heb net een samsung brander gekocht met lightscribe er op.
er zat alleen geen software bij. hoe krijg ik die dvd's eventueel beschreven? Heb je daar spec. software voor, en kan ik gewoon zo'n cover downloaden en " printen" op mijn dvd?
alvast dank. :wink:

reply
0
A
armanio
Feb 16, 2006

Zeer vreemd dat er geen software bijgevoegd zat... zelfs geen brandsoftware? (vb neroburning)
Bij de laatste nieuwe versies van die software zit namelijk wel een pakketje bij voor lightscribe. Je hebt in elk geval die specifieke software nodig.
Persoonlijk vind ik het lightscribe-systeem niet echt interessant. Je hebt er speciale dvd's of cd's voor nodig (nog behoorlijk duur) en bovendien zijn de mogelijkheden erg beperkt (je kan geen kleuren 'branden', het is steeds een beeld met grijswaarden.) Goed voor tekst maar niet geschikt voor foto's of afbeeldingen in kleur.

reply
0
M
Mr_Parker
Feb 17, 2006

Voor lightscribe zijn natuurlijk wel andere cd's / dvd's nodig dan voor het printen met bijv. de genoemde Epson printers !

Persoonlijk heb ik een Epson R300 en ben er tevreden over. Er kleven wel een aantal "problemen" aan de printers van Epson.
De prijs van de Cartridge vind ik zelf nog wel meevallen. Het is overigens wel zo dat als je de prijs per afdruk berekend je bij de meeste printers op gelijke hoogte uitkomt. (Uitgaande van originele cartridges.)

Even een korte opsomming van de problemen:
- De Piezo printkoppen moeten regelmatig doorgespoeld worden. Als je de printer aanzet wordt dit dan ook automatisch gedaan. Hierbij wordt inkt verbruikt en die wordt in een schuimmatje in de printer gespoten. De inkt ben je kwijt en op den duur wordt de schuim vuil en kan je blanco vel / cd / dvd bevuilen. Op een gegeven moment dien je dit schuim dan ook uit de printer te halen.
Dit probleem hebben veel andere merken ook maar die hoeven niet altijd de printerkop te reinigen en zullen er dan ook veel minder snel last mee hebben.

- De piezo printer kop is veel gevoeliger dan de wegwerpkop van oa HP. Ga je er onvoorzichtig mee om kan de printerkop vervroegd sneuvelen en vervangen is dan duur (gemiddeld 80% van nieuwprijs van dat type (of zijn opvolger als het exacte type niet meer gemaakt wordt)).

Hoe kom je aan de artwork?
Een eenvoudige scanner is een goede oplossing, je hebt immers de originele schijven zelf en de bovenkant inscannen is dan een koud kunstje toch?

Persoonlijk print ik ook zo nu en dan het label van een cd / dvd. Het gaat bij mij dan wel in hoofdzaak om eigen foto cd's / dvd's ("backup's" van de door mij zelf gemaakte foto's dus). Ik heb (nog) geen kinderen en heb dan ook geen noodzaak om gebruikkopieen voor hen te hebben.

Overigens heeft HP nu ook een systeem met vaste printer koppen in de printer, maar zij hebben nu een systeem gemaakt waarbij de inkt die gebruikt wordt om de koppen te spoelen weer terug naar de cartridge geleid word en zo opnieuw gebruikt kan worden.
nu maar hopen dat hp ook met een cd printer komt of dat epson de kunst van zuinig omgaan met inkt over kan nemen.

Dan nog een kort woord over originele inkt of goedkope duurkoop.
De Epson moet dus de printer kop open houden en gevuld van inkt. De inkt cartridge bevat daarom speciale inkt waar ook een middeltje inzet die de cartridge open houd (zeg maar oplosmiddel), veel namaak cartridges niet. Risico hierbij is, zeker bij minder frequent gebruik dat de kop dicht gaat zitten, om deze dan alsnog open te krijgen is moeilijk!
Daarnaast is de inkt van Epson veel kleurvaster dan de gemiddelde namaak inkt.
Verder bijkomend verschil is de water bestendigheid. Als ik een afdruk op fotopapier maak met mijn epson met originele inkt kan ik die afdruk letterlijk in het warme afwaswater soppen zonder dat er iets uitloopt / verbleekt of wat dan ook.

De prijs van namaak epson cartridge valt in vergelijk met originele tegen. Dit komt doordat de printer kop niet op die cartridge zit.

Uitleg:
Een originele HP patroon bestaat uit de inkt houder, de inkt en de printkop.
Deze printkop is slijtage onderhevig. HP is zelf van mening dat deze kop slechts een inkt lading de door hun gewenste kwaliteit kan leveren. Daarom hergebruikt HP zelf die originele kop niet. Mede door het goud (ja het is echt goud dat er blinkt op die kop) is die patroon een "duur" dingetje.
Een namaak fabrikant hergebruikt originele patronen, zij hoeven dus alleen maar de inkt en het vullen terug te verdienen, daar waar hp zelf dus ook de houder en de kop terug moet verdienen.
Probleem hierbij is dus wel dat de namaak fabrikant (vuller is eigenlijk beter) dus wel een kop gebruikt die al "versleten" is.
(Een eenkeer hervulde patroon gaat waarschijnlijk nog wel goed, HP moet immers een kleine marge hebben zodat ze zeker een inktlading geen problemen hebben, maar wie kan van te voren zeggen dat die namaak patroon die je koopt pas voor de eerste keer hergebruikt wordt?)
Bij Epson is het dus anders, de Epson patroon bestaat uit inkt, inkthouder en een klein chipje (dat er voor zorgt dat de patroon niet volledig leeg raakt zodat de printerkop niet droogkomt te staan zodat deze niet uitdroogt en kapot gaat). Dit "chipje" is tov de printerkop van oa HP echter vele malen goedkoper en ook de plastic inkthouder kost in verhouding niks. Epson moet dus vooral de inkt terug verdienen en maar een klein bedrag voor de inkthouder en de chip. Een namaak fabrikant moet de inkt terug verdienen (en een minimaal bedrag voor het resetten dan wel vervangen van de chip). Maar het verschil is dus gewoon minimaal met Epson, het verschil in prijs is dus minimaal en vooral te danken aan de lagere kwaliteit inkt die de vuller toepast.

Overigens is het prijsverschil tussen origineel en namaak nog groter dan je als klant merkt. De winkelier die de lege cartridge inneemt krijgt per cartridge ook nog een bedragje. voor originele HP partonen (afhankelijk van het type) krijgt hij het meest en voor epson het minst. Daarnaast krijgt hij ook voor namaak cartridges van HP geld alleen minder dan voor de originele, omdat het uitval percentage bij de hervulde namaak patronen hoger is.

reply
0
J
jaybee0000
Feb 22, 2006

lees dit maar even, denk dat het is wat je zoekt.
ik ga em zelf ook aanschaffen..

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Printers/Bubble_Jet/PIXMA_iP4200/index.asp?ComponentID=306075&SourcePageID=26389#1

groeten jaybee

reply
0