Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

DVD (productie) op de PC
RK
Ron kars
Video-Audio-synchronisatie
Sep 13, 2005

Ik wil binnenkort een film gaan opnemen, waarbij ik voor het eerst gebruik ga maken van externe audio-opname. Ik zou graag willen weten hoe ik de audio en video dan kan synchroniseren, dus de externe audio gelijk zetten met de video. Ik gebruik Ulead Videostudio 9 (omdat Avid bij mij nog niet draait, eerst pc opvoeren)

MS
Mark S
Sep 13, 2005

Gewoon ook op de videocamera het geluid mee laten lopen.
Dan heb je in iedere geval een referentiespoor om de audio mee te syncen.
En zonder externe sync-clocks of TBC's (time base correctors) zul je het op het gehoor moeten doen, of visueel door de waveforms van de audiosporen te vergelijken (als Pinnacle deze kan laten zien)

reply
0
RK
Ron kars
Sep 13, 2005

Mark S wrote: Gewoon ook op de videocamera het geluid mee laten lopen.
Dan heb je in iedere geval een referentiespoor om de audio mee te syncen.
En zonder externe sync-clocks of TBC's (time base correctors) zul je het op het gehoor moeten doen, of visueel door de waveforms van de audiosporen te vergelijken (als Pinnacle deze kan laten zien)

Pinnacle = Ulead :wink:

Wave-forms heeft ie volgens mij niet, balen. Bedankt!

reply
0
MS
Mark S
Sep 13, 2005

Ron kars wrote:
Pinnacle = Ulead :wink:

Wave-forms heeft ie volgens mij niet, balen. Bedankt!

Sorry, was al driftig aan het reply-en zonder de juiste software naam te onthouden. Ben ook niet echt bekend met die PC pakketten.
ps: Zijn de systeemeisen voor Avid zo zwaar dan? Welk Avid pakket gaat het om? Free DV of Express DV?

ps2: Op welk medium wil je de externe audio gaan opnemen?

ps3: op het gehoor is redelijk goed te doen met een hoofdtelefoon. 1 frame ernaast en je hoort al een soort fase-verschuiving. Een paar frames ernaast is al helemaal overduidelijk te horen.
Zorg er in ieder geval wel voor dat: zowel de video als de audio-opnamen voldoende aanlooptijd en nalooptijd bij iedere take hebben. Zodra je bij 1 van beiden iets mist ten opzichte van de ander heb je een probleem: onbruikbaar materiaal...

reply
0
NS
Nathan Strik
Re: Video-Audio-synchronisatie
Sep 14, 2005

Ron kars wrote: Ik zou graag willen weten hoe ik de audio en video dan kan synchroniseren, dus de externe audio gelijk zetten met de video.

Gebruik een "clapperboard" (je weet wel zo'n houten bordje met een scharnierend latje erop.)

Als je die voor de camera houdt als je een opname begint en je klapt er heel even mee, dan kun je al je geluid op die korte snelle tik synchen.

Op de video het geluid laten meelopen is ook een goede, maar dan nog is het handig om zo'n korte snelle tik te hebben waar je even het geluid mee kunt synchen.

Zijn ook niet moeilijk zelf te maken die clappers. (Bovendien heeft het gewoon iets om een film op te nemen met zo'n ding erbij ;))

reply
0