Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

DVD (productie) op de PC
AD
Astrid Dohmen
happeren voorbereiden branden
Jan 05, 2006

In powerproducer 2 gold (eenvoudig maar prima programma) heb ik een film gemonteerd met een aantal menu's en hoofdstukken met muziek, foto's ed. Lengte ca 2,4 gb en 40 min film). Als ik deze wil branden krijg je eerst de voorbereidende fase (duurt het langst en vervolgens de brandfase. Nu is het zo dat als ik voor de hoogste kwaliteit kies hij in de voorbereidende fase bij 21% blijft hangen (uur of 5) terwijl het programma gewoon actief is. Neem ik nu de laagste kwaliteit dan is de voorbereidende fase binnen een uur afgerond. Ik wil natuurlijk de hoogste kwaliteit maar weet niet hoe ik dit probleem moet oplossen. Voorheen heb ik met het programma ook dvd's gebrand met eenzelfde grootte, maar dan zonder foto's en toegevoegde muziek.

NS
Nathan Strik
Jan 05, 2006

Hoeveel RAM (geheugen) heeft je PC aan boord? (en daarmee bedoel ik je fysieke geheugen, niet je harddiskruimte).

Sommige authoringprogramma's hebben namelijk een behoorlijke sloot aan geheugen nodig, vooral bij ingewikkelde projecten/DVD's.

reply
0
M
Mr_Parker
Jan 06, 2006

Bij het voorbereiden van branden gaat het programma de film omzetten. In de laagste kwaliteitstand heeft het programma gewoon een standaard bitrate etc waarvan hij weet dat alles past. Bij hogere kwaliteit gaat het programma eerst kijken wat hij het beste kan gebruiken. Hij rekent dan niet een keer uit welke settings hij kan gebruiken maar meestal meerdere keren. Elke keer heeft hij dan harddisk ruimte en ram geheugen nodig, hij gaat meermaals ook swappen (uitwisselen) tussen beide soorten geheugen.

Om nu zoveel mogelijk te voorkomen dat het mis gaat heb je een behoorlijke brok ram geheugen nodig en ook een behoorlijke hoeveelheid vrije harddisk ruimte.

Persoonlijk zeg ik minimaal 512 Mb ramgeheugen maar 1Gb of meer liever.
Voor je harddisks gelden een aantal zaken.
Voor een correcte werking van windows (of elk andere besturingssyteem) zelf heb je vrije harddisk ruimte nodig (doorgaans 10% van de omvang van de hd!)
Naast die vrije ruimte moetje minimaal 2 keer de omvang van de dvd aan ruimte hebben. In de hoogste kwaliteit kan het best zijn dat het programma gaat proberen om de dvd daadwerkelijk 4,7 Gb te maken, dus zorg dat je hier zeker 10 Gb voor vrij houdt.
Net zo belangrijk is dat die vrije ruimte makkelijk te vinden is. Je dient je harddisk dan ook te defragmenteren (rechterknop op de c schijf, eigenschappen, extra -> defragmenteren; als je dit nog nooit gedaan hebt is het aan te raden om het meerdere malen achter elkaar te doen tot dat het nog maar enkele seconden duurt).

Korte itleg defragmenteren:
Als je een programma start worden enkele bestanden van je harddisk gehaald en in het ramgeheugen gestopt, zo ook als je bijv een mp3 afspeelt of een film bekijkt. Nadat je het programma sluit wordt dit bestand weer uit het ramgeheugen verwijderd en terug op de hd gezet. Doorgaans weet windows niet meer waar het oorspronkelijk stond, of is het in formaat gewijzigd en past het niet meer op zijn oorspronkelijke plek. Windows (en elk ander besturingssysteem) plaatst het dan maar ergens waar het wel past, of hakt het in stukken en zet het over meerdere plaatsen. Zie het als een kast met dvd's waar je eentje uitpakt en in je dvd-speler stopt om te kijken, onder tussen koop je nieuwe die je in de kast stopt. Als je dan de ene weer uit je dvd-speler haalt kan het best zijn dat je zijn oorspronkelijk plek al gevuld hebt met een nieuwe en moet je dus een nieuw plekje zoeken.
Van tijd tot tijd moet je je kast opnieuw ordenen om ruimte terug te winnen, en logica terug te krijgen.
Dit is defragmenteren.

Omdat het "authoren" (omrekenen / berekenen) van een dvd een intensive wissel werking tussen ram geheugen en hd geheugen is dien je dus veel ramgeheugen te hebben (dan hoeft er minder vaak gewisseld te worden) en veel makkelijk te vinden vrije hd ruimte (als hij het ramgeheugen dan moet vrijmaken voor de volgende bewerking hoeft hij zo juist berekende deel niet op te hakken in tig kleine groepjes die hij dan uiteindelijk niet meer kan vinden).

Let er vooral ook op dat je screensavers en energie spaarstanden uit hebt staan!

Met deze richtlijnen (die gewoon een wat uitgebreidere verklaring van het verhaal van Nathan zijn) moet het goed komen.

Dan nog dit:
- Welkom op het forum.
- Als je na het maken van een onderwerp of reactie kan het weleens lang duren voor je bericht gepost wordt, dat is een klein fouitje van de server. Als je dan meerdere keren opnieuw op "ok" klikt omdat je denkt dat hij het niet gepakt heeft wordt je bericht dus een meervoud gepost, wat naar ik vermoed gewoon gebeurd is in jou geval.

reply
0
RV
Remo van Vuuren
Jan 06, 2006

Wat ook wel eens wil helpen is een aparte 7200 toeren schijf (tegenwoordig vrijwel standaard) naast de bestaande schijf zetten. Hier geen swap-files ofzo op zetten, maar deze specifiek voor het monteren van films gebruiken. Nu heeft het programma altijd directe toegang tot de harde schijf. Voor 100 euro heb je tegenwoordig al een 160-200 Gb schijf en dan heb je zeker genoeg.

Dan wel zoals hierboven aangegeven de internetverbinding verbreken,waarna je de virusscanners en evt. firewalls uit kunt zetten samen met screensavers zodat de computer zich alleen bezig hoeft te houden met het rekenen.

reply
0