Avatar 3D

31-12-2021

8.7

Avatar 3D (Blu-ray)

Het verhaal speelt zich af in het jaar 2154 op Pandora, een aardeachtige maan van de planeet Polyphemus. Mensen kunnen daar niet leven zonder zuurstofmaskers. Pandora wordt bewoond door de Na'vi, drie meter hoge wezens met een blauwe huid. Ze leven in harmonie met de natuur en aanbidden de moedergodin Eywa. Ter bevordering van de betrekkingen met de Na'vi en voor onderzoek van de biosfeer hebben wetenschappers onder leiding van Grace Augustinus (Sigourney Weaver) eigen Na'vi-wezens gecreëerd, die avatars worden genoemd. Aan elke avatar wordt een mens gekoppeld, die door middel van een gedachtenlink met elkaar verbonden zijn. Jake Sully (Sam Worthington), een voormalig marinier met een dwarslaesie, wordt gevraagd aan het project mee te werken als vervanging van zijn overleden tweelingbroer. Zonder enige voorbereiding stapt Jake Sully in het avontuur, waarbij hij met collega's monsters en gegevens moet verzamelen van de natuur. Op zo'n missie kruist een gevaarlijk dier zijn pad, waardoor Jake moet vluchten. Uiteindelijk wordt hij gered door Neytiri (Zoe Saldana), een vrouwelijke Na'vi. Neytiri brengt Jake naar haar volk. Neytiri krijgt de opdracht om Jake alle levenslessen en wijsheden van de Na'vi bij te brengen. Als een bedrijf onder leiding van Parker Selfridge (Giovanni Ribisi) besluit om het gebied van de Na'vi's te gaan ontginnen voor de delving van een belangrijke grondstof komt Jake in tweestrijd te staan. Wie moet hij helpen, de mens of zijn nieuwe Na'vi-vrienden?

Avatar is de eerste speelfilm van James Cameron in twaalf jaar. In de tussentijd heeft hij niet stilgezeten. Hij heeft een aantal documentaires gemaakt en veel geproduceerd. En hij heeft zeer veel tijd gestoken in de voorbereiding van Avatar. Iets wat ook af te zien is aan het uiteindelijke resultaat. Cameron heeft als het ware zijn jeugddroom waargemaakt. Als kind las hij al veel science-fiction en tekende hij beesten, robots, ruimteschepen en bijzondere karakters. Eigenlijk ging hij voor Avatar dus terug naar zijn roots. Veel van zijn films hadden al vooruitstrevende special-effects. Hij werd vooral bekend met The Terminator uit 1984. Dat was ook een film die bol stond van de effecten. In latere films als Aliens, The Abyss en Titanic heeft Cameron dat alleen nog maar geperfectioneerd, met Avatar als huidig hoogtepunt. De film ziet er heel origineel en oorspronkelijk uit, waarbij de effecten werkelijk fenomenaal en zeer overtuigend zijn. En toch is deze film eigenlijk vrij moeilijk te waarderen. Als visueel vertoon is het een overweldigende ervaring, maar het verhaal heeft weinig om het lijf. Dat is zelfs behoorlijk clichématig. Het is jammer dat daar niet wat meer aandacht aan is besteed. In de bioscoop raak je vooral overdonderd door de prachtige beelden en de bijzondere manier waarop de film is gemaakt. Op een normaal televisiescherm blijft daar helaas niet zo heel veel meer van over. Het ziet er nog steeds prachtig uit, maar de bijzondere ervaring van de bioscoop wordt nu niet geëvenaard. Het magere verhaal helpt dan niet om alsnog diep onder de indruk te raken. En toch is Avatar een heel bijzondere film. En dat is vooral te danken aan de manier waarop de film is gemaakt. Door de gebruikte techniek en de manier waarop die techniek is uitgevoerd is dit een nieuwe mijlpaal in de filmgeschiedenis, zoals ook Jurassic Park of The Matrix dat bijvoorbeeld waren. De film heeft natuurlijk ook acteurs, maar alles staat in dienst van de planeet en haar bewoners. De Australische acteur Sam Worthington speelt Jake Sully, een marinier die door een dwarslaesie op een zijspoor is geraakt, maar nu toch de kans krijgt om aan het avatarproject mee te doen door zijn neergeschoten tweelingbroer te vervangen. Worthington acteert helemaal niet slecht, maar de aandacht gaat toch vooral uit naar zijn avatar en Neytiri, de vrouwelijke Na'vi die hem redt als hij alleen in het oerwoud van de planeet ronddoolt. De acteurs van de film hebben alle bewegingen en eigenschappen van de blauwe Na'vi-wezens "ingespeeld" in de computer, waarna deze bewegingen overgezet zijn in de animaties van de Na'vi-wezens. Zo worden zelfs ook de gelaatstrekken overgenomen van de menskarakters naar de Na'vi-karakters. De avatar van Sigourney Weaver, die wetenschapster Grace Augustinus speelt, komt wat dat betreft het beste uit de bus. Je herkent werkelijk Sigourney Weaver in haar avatar! Maar het gaat niet alleen om de Na'vi-wezens. James Cameron heeft alle elementen van de planeet Pandora van de grond af opgebouwd. Alles is speciaal bedacht en gecreëerd, van de plantjes op de planeet, het luchtruim, de laboratoria en natuurlijk de Na'vi bevolking met hun eigen taal. De uitwerking hiervan is heel bijzonder en op dit moment nog ongeëvenaard. Alles heeft natuurlijk z'n prijs. De film is met een budget van meer dan 235 miljoen dollar de duurste productie uit de filmgeschiedenis. Maar lang hebben Cameron en de filmstudio niet hoeven twijfelen of dat ooit terugverdiend zou worden. Binnen twee weken na de release in de bioscopen – die wereldwijd op dezelfde dag was – waren de produktiekosten al terugverdiend. In de bioscoop was de film als 3D-versie of als gewone 2D-versie te zien. In 2022 komt er eindelijk het vervolg (en meerdere) op de eerste film, 13 jaar na dato. Het is nog afwachten of men nog zit te wachten op James Cameron en zijn Avatar-films, maar de eerste is in elk geval baanbrekend geweest.

Avatar is door 20th Century Fox zowel uitgebracht op DVD als Blu-ray Disc in diverse uitgaven. De bespreking hieronder betreft de 3D uitgave met zowel de 2D als de 3D-versie van de film op één Blu-ray Disc. De 3D-uitgave was vanaf november 2010 eerst exclusief verkrijgbaar bij de aankoop van een Panasonic 3D-TV en was daarom zeer beperkt verkrijgbaar en deze blu-ray was los alleen voor erg hoge prijzen te koop op veilingsites als Ebay voor diegenen die geen Panasonic 3D-TV gingen aanschaffen. Daarna moest het publiek bijna twee jaar wachten, tot oktober 2012, dat de 3D versie van Avatar op Blu-ray regulier verkrijgbaar was. Deze versie wordt hier besproken. De bespreking van de 2D-only-Blu-ray (de eerste uitgave van Avatar op BD) kan je hier terugvinden en de recensie van de DVD hier. Overigens is na deze uitgaven een Extended Collector's Edition uitgebracht op Blu-ray die drie BD's bevat: op Blu-ray één maar liefst drie verschillende versies van de film in 2D en op disc twee en drie vele extra's over het maken van de film.

Genre: Actie, Avontuur, Fantasy
Jaar: 2009
Speelduur: 162 min
Verpakking: Blu-ray Keep Case in Slipcase
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
3D: Ja
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626050162

• DVD van Avatar

2D
Avatar
wordt gepresenteerd in het originele 1.78:1 beeldformaat. De beeldkwaliteit van het 2D-beeld is werkelijk prachtig! Het ziet er zeer gedetailleerd, helder en scherp uit. Veel beelden zijn CGI, dus het is niet verwonderlijk dat het er zo goed uitziet. Eigenlijk valt er niets op aan te merken. Het contrast is dik in orde, de kleuren zien er heel goed verzadigd uit en de scherpte is optimaal. Iedere druppel, draad en haar is duidelijk herkenbaar. Dit beeld heeft een uitstekende dieptewerking. Omdat de film veel witte achtergronden bevat is gekozen voor een geel lettertype voor de ondertiteling, welke daarmee uitstekend te volgen is. Het staat alleen wel iets te hoog in beeld geplaatst.

3D
Dit is uiteraard de manier waarop Avatar bekeken dient te worden: in 3D. De film was in de bioscopen een ware openbaring en was een technische revolutie op het gebied van 3D. Daarvoor werd voornamelijk de Anaglyph-techniek gebruikt met het rood/blauwe-brilletje. In de film werden dan verdiepende effecten in een rode of blauwe kleur afgebeeld en door de filtering van het brilletje werd er een 3D-effect geconstrueerd. Alleen was dit natuurlijk killing voor de kleurstelling van de film en was deze techniek ook niet succesvol. Regisseur James Cameron heeft eigenhandig een nieuw 3D-systeem ontwikkeld, namelijk het Stereoscopic-systeem. Daarmee werd een film gefilmd met twee camera's tegelijkertijd, één die het linkeroog moest voorstellen en één het rechteroog. Door de twee beelden samen te voegen komt er een soort dubbel beeld dat met een brilletje samen wordt gevoegd tot een 3D-beeld. Het voordeel van deze techniek is dat je (haast) geen kleurverlies hebt (het beeld wordt alleen iets donkerder door de donkere brillenglazen, iets dat vaak werd gecompenseerd door de helderheid op te schroeven van de 3D-transfer) en het 3D-effect werkt heel erg goed. Zo ook bij de 3D Blu-ray van Avatar, dat werkelijk een referentie 3D-transfer bevat en nog steeds één van de beste 3D-transfers op Blu-ray bevat. De dieptewerking is geweldig en het beeld blijft erg straks en scherp staan. Ook de kleuren blijven helder, levendig en natuurgetrouw aan de 2D-transfer. De ondertiteling is hier ook in het geel, en hangt als het ware voor het beeld. Ook deze staat iets te hoog in het beeld. Een meesterlijke en nog steeds één van de beste 3D-transfers.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de 2D-versie.

Avatar krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1 track in de oorspronkelijke Engelse taal. De track klinkt heel gedetailleerd en met een goede dynamiek. De dialogen zijn duidelijk verstaanbaar. Ze komen niet alleen uit het centerkanaal, maar worden verspreid over alle kanalen, afhankelijk van waar het karakter zich in beeld (of daarbuiten) bevindt. Het geluid heeft ook een mooi ruimtelijke werking door het gebruik van alle kanalen, waarbij de surroundkanalen actief meedoen in het geheel. Geluidseffecten zijn daar in split-surround aanwezig. Het LFE-kanaal krijgt regelmatig veel werk voor de kiezen en doet dat met een mooi strak en gebalanceerd laag.

De 3D Blu-ray Disc van Avatar heeft een geanimeerd menu met beelden uit de film in 1.78:1 beeldformaat en in 3D met een fragment uit de filmmuziek als achtergrondgeluid. Bij "Speel Film" kan je kiezen tussen de 2D- of 3D-versie van de film. Op deze uitgave staan geen extra's. Wel is een exemplaar van de film op DVD bijgevoegd.

In het jaar 2154 is de mens aanwezig op de planeet Pandora, waar de Na'vi wonen. De mens probeert door middel van avatars kennis te verwerven van de flora en fauna van deze planeet. Jake Sully bestuurt een van deze avatars. Als hij achterna gezeten wordt door een roofdier wordt hij gered door Neytiri, die Jake's avatar meeneemt naar haar volk, de Na'vi. Hij leert daar hun gebruiken en wordt langzaam in de groep opgenomen. Totdat de mens het land van de Na'vi begint te ontginnen voor eigen gewin. Avatar is een heel bijzonder project van James Cameron. De film is qua verhaal niet zo bijzonder, maar als vorm en presentatie is het een trendsettende film. Deze 3D-uitgave van Avatar bevat een 3D-transfer die nog steeds staat als één van de beste. De 2D-versie is ook subliem. Extra's staan er niet op de Blu-ray Disc, behalve een bijgevoegde DVD met de film, die zijn voorbehouden aan de Extended Collector's Edition-uitgave.