Joe Cartoon Proudly Presents: The Complete Collection

Wilbert Rietman
18-07-2007

6

Joe Cartoon Proudly Presents: The Complete Collection (DVD)

Onder de noemer Joe Cartoon Proudly Presents: The Complete Collection heeft RCV drie DVD’s gebundeld tot één boxset. Deze DVD’s waren eerder al in een losse editie uitgebracht. Zoals de titel al doet vermoeden, gaat het hier om DVD’s betreffende de tekenfilmpjes en interactives van de bekende internetanimator Joe Cartoon. Een overzicht van de DVD’s:

Joe Cartoon Proudly Presents: Interactive (101 min.)
Op deze DVD zijn alle zogenaamde interactives terug te vinden. Dit houdt in dat je een beeld krijgt (bijvoorbeeld een kikker in een blender) en dat je zelf kunt bepalen wat er gaat gebeuren. Meestal gaat dit net zolang door tot een bloederig hoogtepunt. Alle interactives op een rijtje (zie screenshots 1 en 2):
1) Joe Fish 2) Gerbil in a Microwave 3) Frog in a Blender 4) Gerbil in a Lightsocket 5) Gerbil Mantras 6) Gerbil Bar 7) Live and Let Dive I 8) Live and Let Dive II 9) Monkey Looker 10) Lump: The No-Legged Dog 11) Teenage Gerbil Bikers from Hell 12) James Brain 13) Nanna Hooter 14) Katfight 15) Where My Dog 16) The Boss

Joe Cartoon Proudly Presents: Origins (54 min.)
Onder deze noemer zijn hier alle klassiek geworden animatiefilmpjes terug te vinden die Joe Cartoon heeft gemaakt. Verwacht dus veel avonturen van de alom bekende Superfly, maar ook andere bizarre figuren die leven in Joe’s wereld (zie screenshots 3 en 4).
1) Superfly 2) Superfly II 3) Stoneflies I 4) Stoneflies II 5) Santafly 6) Donkey Bong Long 7) Goanna Humpah 8) A Boy and his Dog 9) The Gift 10) Gerbill 11) How to Pick up Chicks 12) The Bug Show 13) Jimbob Outdoors 14) Joe Momma 15) Lament for Toad 16) Nevada Joe 17) No Blood, No Fowl 18) The Xmas Gift 19) Amish Joe 20) Red Dot 21) Red Dot 2 22) Red Dot 3 23) Red Dot World Gym 24) Spontaneous Man I 25) Spontaneous Man vs. Dino 26) Spontaneous Man Cliffdive

Joe Cartoon Proudly Presents: Thuh Greenfields (32 min.)
Op de laatste schijf vinden we alle avonturen van het gestoorde echtpaar Greenfield. Deze creatie van Joe Cartoon is vreselijk populair en heeft dus zelfs zijn eigen DVD gekregen met daarop de volgende 15 afleveringen, die eerst vooraf worden gegaan door de theme song (screenshot 5):
1) Whore 2) Spankin’ 3) Apology 4) She’s Pissed 5) Metal Plate 6) Liquor Cabinet 7) Possum 8) Possum Swing 9) Zombie 10) Christmass 11) New Years 12) Awesome Power 13) Bong Hits 14) Gerbil Narative 15) The Town’s Gone…

In 1997 begon Joe Shields onder de naam Joe Cartoon een eigen, onafhankelijke website boordevol Flash-animatiefilmpjes en zogenaamde interactives. Bij deze laatste had de kijker zelf invloed op het verloop van het getoonde. Zo zijn de kikker in de blender en de gerbil (woestijnrat) in de magnetron. De kijker kon dan zelf de standen van de apparaten opvoeren met alle gevolgen van dien. Niet alleen deze interactives waren erg populair, ook de Flash-animatiefilmpjes kenden een trouw publiek. In deze filmpjes maakten we wederom kennis met de gerbil (Joe zal ongetwijfeld een onverwerkt trauma hebben overgehouden aan deze beestjes), Superfly, Red Dot, maar vooral het gestoorde echtpaar Greenfield. Naarmate de populariteit van de filmpjes groeiden, werd de kwaliteit ook slechter. Bovendien had Joe de pech dat velen zijn voorbeeld volgden en perfectioneerden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de populaire Happy Tree Friends waar nu al 8 DVD’s van zijn verschenen. Dit heeft Joe doen besluiten zelf ook materiaal voor DVD-uitgave beschikbaar te stellen. Eerst waren er al de Greatest Hits DVD’s met een verzameling van alles wat. Hier besproken vinden we een boxset met 3 thema DVD’s, wat alles wel zo overzichtelijk maakt. Voor de fans van stonede rednecks, bezopen vliegen en exploderende kikkers en vooral gerbils is deze boxset een leuk hebbedingetje. Maar het is ook nog steeds zo dat niet iedereen hetzelfde zieke gevoel voor humor heeft.

Regisseur

Joe Cartoon

Acteurs

Genre: Animatie, Horror, Komedie/Humor
Jaar: 1997
Speelduur: 186 min
Verpakking: Boxset
Ondertiteling: Geen
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045210670

• Credits
  • Sweepin' Joe's
  • The Intern
  • Joecockfrog
  • Donky Bong Short
  • Amy's Birthday
  • Amy's Birthday Live
  • Bonus Clips

Alle filmpjes worden weergegeven in de verhouding 1.33:1. De meeste animatiefilms zijn window-boxed (zie screenshots 1, 2, 4 en 5). Dit is gedaan omdat het oorspronkelijke materiaal niet bedoeld was voor uitzending op een televisie. Hierdoor hebben veel filmpjes een nogal wisselend beeldformaat. Door de overgebleven ruimte op te vullen met zwart, ontstaat er zo een beeld wat gelukkig wel alle informatie in zijn volle glorie laat zien. De beeldkwaliteit is zoals je die van computeranimaties mag verwachten. Helder en scherp dus, met veel felle kleuren en geen beschadigingen. Toch valt er wel een negatief puntje te noteren over de kwaliteit. Zo ogen contouren van de figuren nogal rafelig. Dit ten gevolge van fouten in de compressie. Dit veroorzaakt vaak een onrustig beeld, wat irritatie op kan wekken bij de kijker. Een ondertitelspoor is (helaas) niet aanwezig, maar met een minieme kennis van de Engelse taal is het getoonde nog steeds goed te volgen. Voor de hoofdstukindeling geldt dat op alledrie de DVD’s elk filmpje zijn eigen chapterstop kent.

Alle filmpjes kennen een Engelstalige Dolby Digital 2.0 audiotrack met een bitrate van 448 kbit/s. De kwaliteit van het geluid is nagenoeg hetzelfde en verdient net geen voldoende. Dit heeft er ook weer mee te maken dat het materiaal niet bedoeld was om op DVD te zetten. Met name het verschil in volume is vaak nogal groot. Je moet zelf vaak het geluid bijstellen, want vaak is het wel heel erg zachtjes of juist te hard. De stemmen zijn nagenoeg door één en dezelfde persoon ingesproken, wat een amateuristisch karakter geeft. De microfoon wil nog wel eens ploffen wat aangeeft dat het allemaal ook niet erg professioneel is opgenomen. Als laatste kraakt het geluid nog wel eens en klinkt het allemaal nogal dof. Dit heeft tot gevolg dat het één en ander nogal onverstaanbaar is. Aangezien er geen beter materiaal voor handen was, krijgt het geluid net een onvoldoende.

De geanimeerde menu’s worden allen weergegeven in de verhouding 1.33:1 met achtergrondgeluid in Dolby Digital 2.0 (448 kbit/s). De onderstaande extra’s zijn terug te vinden in deze set:

Disk 1

Credits
Een scherm met tekst die ons verteld wie er allemaal hebben meegewerkt aan de interactives op deze DVD.

Disk 2

Een nogal chaotisch ingesproken commentaartrack door Joe Cartoon is en Mike Storey. Wat direct opvalt is dat de filmpjes nu een andere volgorde hebben als de filmpjes zonder commentaar. Soms wordt er dieper op het hoe en wat van een filmpje ingegaan, maar vaak is het onzinnig geouwehoer.

Sweepin’ Joe’s (14 min.)
In maar liefst vier delen wordt het verhaal verteld van Clovis, de schoonmaker van de Joe Cartoon studio’s. Die in een andere animatiestijl dan we van Joe Cartoon gewend zijn, maar wel met hetzelfde gevoel voor humor.

The Intern (7 min.)
Ook dit geanimeerde verhaal kent vier aparte hoofdstukken. Jenni de stagiaire voelt zich slecht behandelt door Joe Cartoon. Daarom vertelt ze in deze filmpjes enkele geheimen van Joe.

Joecockfrog (1 min.)
Kort filmpje gemaakt voor Camp Chaos. We zien een redneck met een kikker die je vertelt dat je niet moet kijken naar zijn geslachtsdeel.

Donkey Bong Short (2 min.)
De verkorte versie van het filmpje Donkey Bong Short wat ook terug te vinden is op deze DVD.

Credits
Ook op deze DVD is een scherm terug te vinden met alle mensen die mee hebben gewerkt aan de filmpjes.

Disk 3

Dit commentaar begint met een filmpje waarin we kennismaken met Joe Shields (zie screenshot 6). Deze Joe is de man achter Joe Cartoon. Hij verzorgt het audiocommentaar samen met Mike Storey, collega en medeschrijver. Dit commentaar is iets serieuzer als het commentaar wat terug te vinden is op de Origins-schijf, maar nog steeds vaak erg flauw. Wel blijft dit commentaar meer boeien doordat er meer verteld wordt over het maken van Thuh Greenfields.

Amy’s Birthday (2 min.)
Speciaal voor de verjaardag van zijn zus Amy, heeft Joe dit filmpje gemaakt met meneer en mevrouw Greenfield in de hoofdrol. Ook is er een bijrol weggelegd voor Joe zelf.

Amy’s Birthday Live (3 min.)
Een filmpje waarin we Joe het filmpje zien presenteren in een zaaltje voor Amy en alle aanwezige verjaardagsgasten.

Bonus Clips (2 min.)
Een verzameling filmpjes in lengte variërend van iets meer als een minuut tot aan 6 seconden. We zien onder andere een heuse Joe Cartoon auto meedoen aan een rally. Het geheel is echter onsamenhangend en het is niet geheel duidelijk wat hier de bedoeling van is.

In 1997 konden de mensen kennismaken met de gruwelheden die ene Joe Cartoon ten toon spreidde op zijn website. Hierbij moesten voornamelijk gerbils (een soort van woestijnrat) het ontgelden door gruwelijke ongelukken. Niet alleen Flash-animatiefilmpjes waren terug te vinden op de webstek, maar ook zogenaamde interactives, waarbij de kijker zelf besliste over de gruwelijkheden die een mens of dier werd aangedaan. De hier besproken boxset bevat 3 thema-DVD’s omtrent de gruwelijke absurditeiten die Joe gepubliceerd had op het internet. Beeldtechnisch gezien valt er weinig te klagen, maar het geluid is van erbarmelijke kwaliteit. Verder is het leuk dat de boxset zelfs enige extra’s heeft meegekregen, wat deze box een meerwaarde meegeeft. Absoluut niet geschikt voor tere zieltjes.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.