Gravity (Blu-ray) (Samenvatting)
We zijn nietig en kwetsbaar buiten onze eigen habitat. Dat ervaren de astronauten Ryan Stone (Sandra Bullock) en Matt Kowalski (George Clooney) maar al te goed wanneer ze tijdens een ruimtewandeling geraakt worden door rondvliegend puin. De Russen hebben met een raket een van hun eigen satellieten willen vernietigen, maar dit verliep niet helemaal volgens plan. De brokstukken raken met fenomenale snelheid andere ruimtestations en voor ze het weten zijn Ryan en Matt de enige overlevenden. Bovendien zijn ze alle contact met missioncontrol in Houston (Ed Harris) verloren en dus volledig op zichzelf en elkaar aangewezen. Elke negentig minuten heeft het rondvliegend puin een rondje om de aarde gemaakt en volgt er weer een confrontatie. Bovendien raakt de zuurstof op. De ruimte is vredig en tegelijkertijd levensgevaarlijk. De astronauten vechten een bittere strijd op leven of dood.
Commentaar
De van oorsprong Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón (Children of Men, Y tu mamá Tambien) is zijn tijd weer eens ver vooruit. Deze innovatieve filmmaker heeft met Gravity weer een spectaculair stukje cinema afgelevert. Hij werkte weer samen met zijn vaste cameraman Emmanuel Lubezki en dat levert visuele hoogstandjes op. Bijna de gehele film speelt zich af in de ruimte en Cuarón weet dit zo te brengen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat er in de ruimte gefilmd wordt. Het voelt zo naturel en normaal. De gewichtloosheid en oneindigheid zijn alom aanwezig. Tijd is relatief. Dit wordt benadrukt door lange shots waarin niet geknipt wordt. De opening is daar meteen een goed voorbeeld van, de eerste 19 minuten bestaan uit één shot, dan volgt pas de eerste overgang naar een ander shot. Toch voelt dat niet als traag, door de dynamiek in de bewegingen en de choreografie van de acteurs. Je blijft de hele tijd betrokken bij de karakters. Er wordt nooit geschakeld naar het controlecentrum van NASA, je blijft bij de astronauten. NASA komt nooit in beeld, je hoort alleen de stem van het controlecentrum in de persoon van Ed Harris. Geluid, of beter gezegd, de afwezigheid daarvan, speelt in de ruimte ook een heel belangrijke rol. In de ruimte bestaat nagenoeg geen richting, het enige ijkpunt zijn de aarde en de zon. Met geluid wordt hier toch op een heel bijzondere manier richting aan de locatie gegeven. Lees hier meer over bij de beschrijving van geluid hieronder. Visueel is Gravity dus een pareltje en het is bovendien een spannende film met een hoog tempo. Als er een punt van kritiek is, dan is dat de karakterontwikkeling, dat is flinterdun. Een zielig verhaal van Ryan moet je sympathie opwekken en op een cruciaal moment wordt er op melodramatische wijze een link gelegd met deze traumatische gebeurtenis in het leven van Ryan. Maar het visuele aspect vergoedt veel, zo niet alles. Deze film komt het best tot z’n recht op een groot doek, in de bioscoop dus. Maar op het TV-scherm is het ook nog steeds enorm genieten van Gravity, een film die z’n tijd ver vooruit is.
Techniek en extra's
Beeldkwaliteit
Gravity staat in een beeldformaat van 2.35:1 op een 50 GB dubbellaags Blu-ray Disc. Het betreft een 1080/24p transfer en voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodering.
2D
Het visuele spektakel van Gravity wordt uitstekend overgebracht op deze Blu-ray Disc-uitgave. In HD komt de diepte van het heelal overweldigend over. Kleurgebruik, contrast en schaduwdetail zijn zo goed als perfect. Alle details zijn uitstekend waarneembaar. Bijna de gehele film is via CGI gemaakt, maar dat merk je nauwelijks. Aan alle details zijn gedacht, van reflecties in de vizieren van de ruimtepakken tot het uitgebreide instrumentarium van de ruimtestations. De camera beweegt bijna continue en de onscherpte door beweging ziet er heel geloofwaardig uit. De shots van de aarde zijn oogverblindend mooi. Ze zijn gemaakt met weerballonnen en verwerkt tot achtergrond van de film. Ook op groot beeld blijft deze transfer fier overeind. Prachtige film, prachtig camerawerk en dat verdient een prachtige transfer. En die heeft het gekregen.
3D
Gravity 3D staat op een aparte Bluray Disc die alleen afgespeeld kan worden in een geschikte 3D Blu ray-speler. Er staat dus geen 2D-versie op deze disc.
Gravity krijgt een MVC-codering mee en staat in de originele beeldverhouding van 2.35:1 op een 50GB dubbellaags Blu ray Disc.
De transfer is simpelweg perfect. Met deze Blu ray Disc kan je je 3D-Home theater presenteren om te laten zien waartoe die in staat is. Gravity 3D scoort hoog op alle punten: scherpte, detail, zwartniveau, contrast en kleuren. De 3D-versie doet niet onder voor de 2D-versie, zelfs niet omdat je een 3D-bril op moet zetten en dat daardoor de kleuren wat donkerder worden. Dit is simpelweg niet het geval. Het 3D beeld is van het beste van wat je hebt gezien, vergelijkbaar met Avatar. Gravity 3D heeft een geweldige dieptewerking. Er is continue diepte en scheiding tussen objecten en mensen. Het heelal biedt een geweldige open ruimte voor 3D en dit is optimaal te zien in Gravity 3D. Verwacht weinig tot geen pop-out-effecten maar wel een raam waardoor je heen kijkt en in de verte kan kijken totdat je niets meer kan zien; en alles daar tussenin. Gravity 3D is simpelweg DE film waardoor je weer enthousiast kan worden van 3D, als je dat niet al was. Gravity is gemaakt voor 3D, en deze Blu ray Disc is de perfectionering van dat doel.
Geluidskwaliteit
Er staan een flink aantal geluidstracks op de Blu-ray Disc van Gravity, maar de belangrijkste is een lossless 24bit DTS-HD Master Audio 5.1-track. Gravity heeft heel bijzonder geluid. In de ruimte is geen materie die geluidsgolven kan transporteren, dus is er ook geen geluid hoorbaar. Dat is ook zo verwerkt in de film. Daar waar ruimtestations uit elkaar worden gereten door ruimtepuin is er niets van te horen. Het geluid wordt juist heel persoonlijk gehouden. Alleen de geluiden die het personage zelf maakt zijn hoorbaar, zoals ademhaling en contactgeluiden. In de muziek wordt een hartslag gesimuleerd, die versnelt of vertraagt als de adrenaline meer of minder aanwezig is. Daardoor leef je onbewust nog meer met het karakter mee. Heel bijzonder is hoe men is omgegaan met de dialogen. Daarvoor heeft men alle kanalen benut, ook de surroundkanalen. De dialoog komt uit de richting waarvan het karakter zich op dat moment bevindt. Dat kan dus ook achter de kijker zijn, en dan komt het uit de surroundkanalen. Dat gebeurt ook als je in de helm van Ryan Stone of Matt Kowalski komt, dan zijn die stemmen ook uit de surroundkanalen te horen, alsof je bij hen in het ruimtepak bent. Dit levert een heel speciaal geluidsbeeld op, waardoor je je midden tussen de astronauten waant. De muziek zorgt voor de extra effecten, waardoor een specifieke sfeer ontstaat. Gravity heeft daarmee een unieke geluidstrack, die niet zozeer uitblinkt in dynamiek als wel in vertellende inhoud.
Extra's
De Blu-ray Disc-uitgave van Gravity heeft een flink aantal extra’s, die allemaal voorzien zijn van Nederlandse ondertiteling. Alle extra’s zijn in HD-resolutie.
Gravity: Mission Control (107 min)
In deze in negen segmenten opgedeelde making of komt bijna alles aan bod wat te maken heeft met het maken van de film. Van het begin van het verhaal in It Began with a Story, waaruit blijkt dat de film geheel gelijk is aan het scenario, tot aan de stilte in de ruimte in Complete Silence. De negen segmenten zijn: It Began with a Story, Initial Challenges: Long Shots and Zero G, Previsualizing Gravity, The Hues of Space,
Physical Weightlessness, Space Tech, Sandra and George: A Pair in Space, Final Animation en Complet Silence.
Shot Breakdowns (37 min)
In vijf filmpjes wordt in geuren en kleuren verteld hoe de film in technisch opzicht is gemaakt. In Behind the Visor vertelt men over het vizier van de helmen. Deze zijn geheel digitaal gemaakt en er is veel aandacht besteed aan reflecties en adem van de karakters. Regisseur Cuarón bekend op het eind ook nog een fout die in de film is geslopen. Fire in the International Space Station gaat over het vuur dat in het ISS is te zien. Doordat de zwaartekracht ontbreekt beweegt vuur anders dan op aarde. Men legt uit hoe men het vuur bedacht heeft. In Dr. Stone’s Rebirth zien we hoe door robots bestuurde camera, licht en decor zich bewegen ten opzichte van Sandra Bullock als zij in een ruimtestation komt en zich ontdoet van haar ruimtepak. De muziek komt aan de orde in The Sound of Action in Space, waar componist Steven Price en geluidseditor Niv Adiri uitleggen hoe de lagen geluid en muziek zijn opgebouwd. Tot slot Splashdown, waarin men uitleg geeft van het maken van de scène waarin de ruimtecapsule terugkeert naar de aarde.
Documentaire: Collision Point – The Race to Clean up Space (22 min)
In 1957 werd de eerste satelliet de ruimte ingeschoten. De aflopen 55 jaar daarna zijn er vele duizenden ruimtemissies geweest, die een enorme hoeveelheid rotzooi in de ruimte hebben achtergelaten. De grote hoeveelheid ruimtepuin zou wel eens van invloed kunnen worden op onze samenleving. Niet alleen op ons leefcomfort, maar op het bestaan in z’n geheel. In de documentaire zijn beelden van Gravity gebruikt om het verhaal te verduidelijken. Ed Harris spreekt de voice over in bij deze documentaire.
Aningaaq (10 min)
Een korte film, gemaakt door Jonás, de zoon van regisseur Alfonso Cuarón. Aningaaq is in de film een stem uit een radio in het ruimtestation. Alfonso vertelde aan Jonás ooit het verhaal van een eenzame eskimo visser, die hij ooit tegenkwam op Groenland. Een eenling, een zonderling. Dit inspireerde Jonás tot het verpersonifiëren van Aningaaq. Hij maakte daar een kort filmpje over, waarin we Aningaaq contact zien hebben met Ryan Stone in het ruimtestation. Het filmpje is te bekijken met (3 min) en zonder een introductie van vader en zoon Cuarón.
Filmfestivals
De enige overbodige extra van deze uitgave, namelijk een opsomming van de filmfestivals waar Gravity heeft gedraaid.
Conclusie
De astronauten Ryan Stone en Matt Kowalski worden tijdens een ruimtewandeling geraakt worden door rondvliegend ruimtepuin. Hun space shuttle wordt vernietigd, waardoor de kans op overleven en een terugkeer naar de aarde heel klein is geworden. Gravity is een vernieuwende film van regisseur Alfonso Cuarón. Het is een visueel spektakel en het zet een nieuwe trend in special effects. Dat komt allemaal heel goed over op deze Blu-ray Disc-uitgave, die een perfecte beeld- en geluidskwaliteit heeft. De extra’s zijn precies wat je wilt zien en geven een bijzonder fraai overzicht van hoe deze film tot stand is gekomen. Verplichte aanschaf!
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Entertainment.
Filmspecs
Medium | Blu-ray |
---|---|
Genre | Drama, Science fiction, Thriller |
Regio | B |
Jaar | ["2013"] |
Speelduur | ["92"] |
Verpakking | Keep Case |
Resolutie | 1920 x 1080p |
Beeldverhouding | 2.40:1 HD |
3D | 3D |
Geluidssporen | DTS-HD MA 5.1 - Frans, Dolby Digital 5.1 - Italiaans, Dolby Digital 5.1 - Spaans, Dolby Digital 5.1 - Duits, Dolby Digital 5.1 - EAD |
Geluidssporen | DTS-HD MA 5.1 - Engels |
Ondertiteling | Nederlands, Engels, Deens, En vele andere, Duits |
Uitgever | Warner Home Entertainment |
EAN | ["5051888169087"] |
Extra's
- ["Gravity: Mission Control \r\nShot Breakdowns\r\nKorte film - Aningaaq\r\nDocumentaire\r\nFilmfestivals\r\n"]