Jason Bourne

28-07-2016

7.4

Jason Bourne (Bioscoop)

Jason Bourne (Matt Damon) leeft na alle commotie om diens persoon van jaren geleden nu in betrekkelijke anonimiteit, ergens in het zuiden van Europa. Hij verdient daar zijn geld met free fighten. Als voormalig CIA-agente Nicky Parsons (Julia Stiles), inbreekt in de computers van de CIA ontdekt ze dat de vader van Jason Bourne betrokken was bij het opzetten van het Treadstone-programma. Wat ze niet weet is dat hoofd van de Cyber Crime-afdeling van de CIA, Heather Lee (Alicia Vikander) doorheeft dat Parsons illegaal documenten download en ze zet een tracker op de USB-stick. Als Parsons contact opneemt met Bourne is de CIA direct op de hoogte van de verblijfplaats. CIA-directeur Robert Dewey (Tommy Lee Jones) zet direct zijn beste killer (Vincent Cassel) in om zowel Bourne als Parsons uit te schakelen. Men is namelijk als de dood dat de documenten openbaar gemaakt worden. Maar Bourne zou Bourne niet zijn als hij weet te ontsnappen en hij gaat op zoek naar de waarheid achter zijn vader. En hij merkt als snel dat de zaak stinkt. Heel erg stinkt.

Het heeft negen jaar geduurd voordat Jason Bourne weer terug op het witte doek verscheen, de spin-off The Bourne Legacy met Jeremy Renner uit 2012 even buiten beschouwing gelaten. Matt Damon kruipt na The Bourne Ultimatum uit 2007 weer in de huid van de voormalig CIA-agent Jason Bourne in deze nieuwe loot in de Bourne-franchise, simpelweg Jason Bourne genaamd. Het leek er lang op dat The Bourne Ultimatum de laatste film zou zijn met Damon, maar hij kwam op z'n woorden terug en wilde wel weer mee doen, mits Paul Greengrass weer op de regisseursstoel zou plaatsnemen. Greengrass regisseerde Matt Damon in The Bourne Ultimatum en Green Zone, alsook Tom Hanks in Captain Phillips.
Jason Bourne heeft veel vergelijkingen met de vorige delen. Daardoor is de verrassing er inmiddels wel een beetje af, waardoor de spanning af en toe ook wegvloeit. Alleen de hitman, simpelweg Asset (het bezit) genoemd, zorgt in zijn jacht op Bourne nog voor de nodige spanning. Vincent Cassel is prima op dreef als deze koelbloedige killer in dienst van de CIA. Qua uitvoering is Jason Bourne wel prima in orde. Matt Damon speelt een herkenbare Jason Bourne. In de negen jaar afwezigheid is hij weinig veranderd. Het tempo ligt continue hoog en de film weet de aandacht de volle twee uur vast te houden. Een moment van rust word je nauwelijks gegund. Het betekent ook dat de cameravoering weer erg onrustig is. Greengrass heeft dat uitgevonden en bij The Bourne Ultimatum was dat op momenten erg storend. Maar in Jason Bourne is men gelukkig net iets terughoudender geweest, waardoor het nu niet gaat irriteren. En Jason Bourne zou geen Bourne-film zijn als er geen spectaculaire achtervolging in zou zitten. In deze film zitten er twee, een in Athene en een in Las Vegas en ze zijn wederom indrukwekkend, al komt die in Las Vegas als we de apotheose al achter de rug hebben. Qua verhaal is er dus weinig nieuws bedacht. Men is met de tijd mee gegaan en heeft actuele onderwerpen als privacy en cybercrime in het verhaal verwerkt. Maar het is niet meer dan een kapstok om Jason Bourne weer de (anti)held te laten zijn. Een boodschap heeft de film niet echt, maar de ware liefhebber van actiefilms heeft daar weinig last van.
En wie niet genoeg kan krijgen van de franchise; Jeremy Renner zal weer te zien zijn in een Bourne-film in naar verwachting 2018-19. De kans dat Matt Damon nog een keer in de huid zal kruipen van Jason Bourne is niet zo groot. Alicia Vikander staat wel voor open voor een vervolg en het einde van de film laat de mogelijkheid in ieder geval wel open. Maar men moet dan wel met iets nieuws komen. Op een herhaling van zetten zit niemand te wachten.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 123 min
Uitgever: Universal Pictures

Jason Bourne ontrekt zich uit de anonimiteit, omdat vriendin en ex-collega Nicky Parsons ontdekt dat Bourne's vader betrokken was bij het Treadstone-project. De top van de CIA wil nu Bourne voor eens en voor altijd uitschakelen, voordat hij door Parsons gestolen documenten openbaar maakt. Jason Bourne is de vierde Bourne-film met Matt Damon en wederom geregisseerd door Paul Greengrass. Fans weten dan wat ze kunnen verwachten. Men wordt dan ook niet teleurgesteld, al is de verrassing er inmiddels wel een beetje af.