["Arrival"]

Recensent:
Ludo Keeris
18 april 2017

Totaalbeoordeling:

["8.3"]

Arrival (Blu-ray) (Samenvatting)

Dr. Louise Banks (Amy Adams) is een gewaardeerd linguïste, die lesgeeft op de universiteit. In die hoedanigheid wordt zij benaderd door kolonel Weber (Forest Whitaker). Er zijn een aantal mysterieuze ruimteschepen geland op Aarde. Men begrijpt niets van hun taal en communiceren is onmogelijk. Louise Banks wordt gevraagd of ze, samen met wetenschapper Ian Donnely (Jeremy Renner), een manier kan ontwikkelen om de taal van de buitenaardse wezens te ontcijferen. Heel veel tijd krijgen ze daar niet voor, want landen waar de aliens ook zijn geland dreigen om de aanval op de ruimteschepen te openen. Ook binnen de groep van kolonel zijn er leden die de aliens liever vandaag dan morgen zien verdwijnen. Louise en Ian beginnen patronen te ontdekken in de cirkelvormige karakters die de aliens produceren. Maar op de meest prangende vraag hebben ze nog geen antwoord: wat komen ze doen?

Commentaar

Arrival, de meest recente film van de Canadese regisseur Denis Villeneuve (Sicario, Prisoners), speelt op een heel intelligente manier met tijd. Het heden en toekomst lopen naadloos in elkaar over. Een linguïste en een wetenschapper proberen contact te krijgen met de aliens in een ei-vormig ruimteschip. Films over communiceren met buitenaardse wezens zijn niet nieuw, met Close Encounters of the Third Kind misschien wel als bekendste voorbeeld. Je vraagt je af of er nog wel iets nieuws van te maken valt. Maar Villeneuve heeft een hele nieuwe draai aan deze thematiek gegeven. Hij plaatst de dramatiek veel meer in een persoonlijk perspectief in plaats van de globale optiek. Dat laatste is alleen gebruikt om de tijdsdruk aan te geven waarin de onderzoekers zich bevinden. Maar de aandacht gaat naar Dr. Louise Banks (Amy Adams) en – in iets mindere mate – naar wetenschapper Ian Donnely (Jeremy Renner). Kolonel Weber (Forest Whitaker) dient als verbindingsstuk tussen de twee met de grote buitenwereld.
Arrival is een heel intelligente film, waarin Villeneuve speelt met tijd. Flashbacks lijken flashforwards te zijn. Het heden, verleden en de toekomst zijn door elkaar heen verweven. De kijker maakt met Louise Banks een ontdekkingstocht naar de ware aard van de aanwezigheid van de aliens. De camera blijft daarbij dicht op de huid van de karakters. De betrokkenheid is daarmee groot en versterkt het gevoel dat het om een persoonlijk drama gaat. In een film die over communiceren gaat maakt Amy Adams juist indruk met haar ogen en stiltes. Haar non-verbale communicatie is veelzeggend.
De film is veel meer dan alleen een science fictionfilm. Het gaat inderdaad over aliens, maar die spelen eigenlijk maar een bijrol. Het gaat meer over liefde, verdriet, doorzettingsvermogen en dus ook tijd. Of misschien zelfs wel over het ontbreken daarvan. Want wat is tijd? Wij kennen dat begrip en gebruiken het altijd op elk moment. Maar de aliens zien dat anders en dat begint langzaam tot Louise Banks door te dringen. Arrival is dan ook niet direct een film voor de standaard science fiction-liefhebber die het moet hebben van laserzwaarden, gevechten tussen ruimteschepen of droids. Deze film biedt veel meer, of beter gezegd, iets heel anders. Want niets van het voorgenoemde zul je vinden in Arrival. Met sterk spel van zowel Adams als Renner en met een zeer intrigerende verhaalontwikkeling is dit een film voor de fijnproevers. Tel daarbij op dat de film er qua camerawerk ook nog eens prachtig uitziet, dan weet je dat je deze film niet voorbij mag laten gaan. Het is nu al een moderne klassieker.
Arrival werd genomineerd voor acht Oscars, waaronder die voor Beste Film, maar verrassend genoeg niet voor Amy Adams. Uiteindelijk wist men slechts één nominatie te verzilveren, namelijk die voor geluidsmontage.

Techniek en extra's

Beeldkwaliteit

Arrival staat in een beeldformaat van 2.35:1 op deze Blu-ray Disc-uitgave, wat overeenkomt met het originele beeldformaat. De film is in 1080p-resolutie en staat op een 50 GB dubbellaags disc, die voor ruim 42 GB is beschreven. Deze MPEG-4 AVC gecodeerde beeldtransfer ziet er op het eerste gezicht heel flets uit. Dat komt door het erg lage contrast, waardoor er weinig definitie in het beeld zit. Het zwartniveau is erg matig, donker zwart komt niet in deze transfer voor. Ook de bioscoopversie blonk niet uit in een hoog contrast, maar op Blu-ray Disc komt dit sterker naar voren dan in de donkere bioscoopzaal. Slechts op een enkele scène in helder daglicht ziet het beeld er sprankelend uit. Het is dat de makers het zo gewild hebben, maar op de meeste momenten valt het toch een beetje tegen. Het is in ieder geval niet wat je van een recente film verwacht. Over de gehele linie heb je niets wat een 'wow-gevoel' oproept en dat is jammer. Maar het is niet zo dat het beeld de kijkbeleving aantast, daarvoor is de film gewoon te goed, maar dat beetje extra wat mooi beeld kan geven is hier helaas niet aanwezig.

Geluidskwaliteit

Voor het geluid van Arrival zijn drie lossless audiotracks te beluisteren, maar onze voorkeur gaat zeker uit naar de Engelstalige DTS-HD Master Audio 7.1-track. Deze geluidstrack is bijzonder fraai, zonder dat er veel bombast is toegepast in het directe geluid. Dat blinkt uit in subtiliteit. Dat gaat vooral op voor de dialogen. Louise Banks en Ian Donnely hebben een heel ingehouden dictie en er verdwijnt wel eens wat van hun dialogen in de massa of het geluidsgeweld, bijvoorbeeld wanneer de helikopter Louise Banks komt ophalen. Maar het verhaal blijft altijd goed te volgen. Naast de vele subtiele momenten in het geluid zijn er ook momenten met heel veel dynamiek (dezelfde helikopter, het 'praten' van de aliens). Het laag van deze geluidstrack is indrukwekkend. Het is veelvuldig aanwezig en gaat heel erg diep, maar blijft altijd zuiver. Deze geluidstrack won een Oscar voor geluidsmontage en dat lijkt meer dan terecht. Ook de muziek van Jóhann Jóhansson is treffend gekozen, al kreeg deze geen Oscarnominatie.

Extra's

De Blu-ray Disc-uitgave van Arrival heeft een aantal interessante extra's, die een groter inzicht geven in de film en het maakproces. Om de clou van het verhaal al niet op voorhand te verklappen is het raadzaam om de extra's pas na de film te bekijken - en eigenlijk dit stukje ook daarna pas te lezen. Alle extra's zijn in HD-resolutie en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Xenolinguistics: Understanding Arrival (30 min)
De makers van Arrival vertellen over wat de film betekent en hoe deze tot stand gekomen is. Van het allereerste verhaal tot het eindresultaat. Diverse onderdelen van het filmmaken komen hierbij aan bod, waaronder de casting, de kostuums en het camerawerk, maar ook de ontwikkeling de speciale alien-taal en het maken van de aliens.
Eternal Recurrence: The Score (11 min)

De muziek van componist Jóhann Jóhansson is niet direct toegankelijk, maar wel heel sfeervol en treffend. Jóhannson vertelt hoe hij de muziek heeft gecomponeerd. Hij heeft zich laten inspireren door de eerste tekeningen en ontwerpen van de film. Hoewel er veel elektronische klanken in de muziek zitten, heeft Jóhansson vooral analoge opnames gemaakt.

Acoustic Signatures: The Sound Design (14 min)
De film won een Oscar voor geluidsmontage. In dit item kom je meer te weten hoe dat geluid tot stand is gekomen en wie daarvoor verantwoordelijk zijn. De filosofie van de sounddesigner is veelzeggend: "Het krachtigste geluid is stilte". Dat heeft hij zeer zeker toegepast in de film.

Nonlinear Thinking: The Editing Process (11 min)
Editor Joe Walker vertelt over het montageproces, waarbij je kunt spelen met tijd. Iets wat bij Arrival een van de belangrijkste elementen is. Ook is er nauw samengewerkt met het componeren van de muziek. Bestanden gingen heen en weer totdat de perfecte mix was gevonden.

Principles of Time, Memory & Language (15½ min)
Een erg wetenschappelijk, maar ook interessant stuk over tijd, taal en het geheugen. Schrijver Ted Chiang vertelt onder meer hoe hij het verhaal heeft ontwikkeld en tot welke keuzes hij gemaakt. Maar ook; hoe kun je de toekomst aan als je weet wat er gaat gebeuren, zonder dat je deze toekomst kunt veranderen?

Conclusie

Dr. Louise Banks wordt door het leger gevraagd om de taal van zojuist gelande aliens te ontcijferen. Men is bang dat ze met kwade bedoelingen naar de Aarde zijn gekomen, maar men wil hier zekerheid over hebben. Veel tijd heeft Louise Banks niet, want men staat op het punt om de aanval op de ruimteschepen te openen.  Arrival is een bijzonder mooie en intrigerende film van Denis Villeneuve, die speelt met tijd. De kijker wordt op een persoonlijke manier meegezogen in het verhaal, dat veel meer lagen heeft dan een gemiddelde science fiction-film. Beeldtechnisch is dit niet de meest briljante transfer, maar qua geluid is het fenomenaal mooi. Er zijn een aantal interessante extra's toegevoegd die een dieper inzicht in de film en het maakproces geven. Arrival is verplichte kost voor iedereen die maar enigszins geïnteresseerd is in film.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Sony Pictures Home Entertainment.

Filmspecs

MediumBlu-ray
GenreDrama, Science fiction
RegioB
Jaar["2016"]
Speelduur["116"]
VerpakkingBlu-ray Keep Case
Resolutie1920 x 1080p
Beeldverhouding2.35:1
GeluidssporenDTS-HD MA 5.1 - Frans, DTS-HD MA 5.1 - Italiaans
GeluidssporenDTS-HD MA 7.1 - Engels
OndertitelingNederlands, Engels, Frans, Arabisch, Italiaans
UitgeverSony Pictures Home Entertainment
EAN["8712609645057"]

Extra's

  • ["Xenolinguistics: Understanding Arrival\r\nAcoustic Signatures: The Sound Design\r\nEternal Recurrence: The Score\r\nNonlinear Thinking: The Editing Process\r\nPrinciples of Time, Memory & Language "]
DVD Blu-ray Streaming Bioscoop UHD
["8.3"]

Beoordeling allesoverfilm.nl

Film: ["9.0"]
Beeldkwaliteit: ["7.0"]
Geluidskwaliteit: ["9.5"]
Extra's: ["7.0"]

Extra screenshots