Predator (SE)

24-05-2002

5.9

Predator (SE) (DVD)

Commando Dutch (Arnold Schwarzenegger) wordt samen met team ingezet bij een missie aan de andere kant van de grens, in vijandelijk gebied. Het doel is het terugvinden van de bemanning van een zoekgeraakte helikopter. Eenmaal in de jungle aangekomen blijkt er van alles niet te kloppen. De bemanning van de helikopter wordt gevild teruggevonden, maar wie dit op zijn geweten heeft blijft een groot raadsel. Maar dan blijkt dat er op het team gejaagd wordt, en niet door een mens. Een voor een worden de teamleden afgemaakt, door een onzichtbare tegenstander die onoverwinnelijk lijkt te zijn...

Als de naam John McTiernan valt, zullen veel filmliefhebbers direct aan de eerste “Die Hard” moeten denken. De regie van deze actieklassieker zou hem waarschijnlijk echter nooit zijn toebedeeld als McTiernan niet eerst Predator had gemaakt, de productie die de voormalig reclamemaker voorgoed op de kaart van Hollywood zette. De nieuwbakken regisseur, die destijds enkel het weinig bijzondere horrorfilmpje Nomads op zijn naam had staan, levert met Predator dan ook uitstekend werk af. Ondanks het simpele verhaal heeft deze kruising tussen Rambo en Alien op actiegebied namelijk genoeg te bieden. Het trio “Spierbal, Machinegeweer & Explosie” laat zich dan ook veelvuldig zien. En wie past er nu beter in zo’n film dan Arnold Schwarzenegger? In Predator zien we de Oostenrijkse Eik, die ten tijde van Predator in de bloei van zijn carrière zat, in zijn typische rol: die van bikkelharde, one-liner uitkramende vechtmachine. De andere hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor de mysterieuze Predator uit de titel. Zoals gebruikelijk bij dit soort films (denk aan Jaws) blijft het uiterlijk van dit wezen, dat overigens door de welbekende Stan Winston ontworpen werd, zo lang mogelijk voor de kijker verborgen. Hierdoor is het lange tijd onduidelijk waar de mysterieuze dreiging vandaan komt, iets wat de spanning natuurlijk alleen maar ten goede komt. Dit alles maakt Predator, toch wel een van Arnold’s besten, tot een echte aanrader voor een avondje popcorn-plezier!

Predator is al geruime tijd op DVD verkrijgbaar. Deze oudere uitgave blijft door zijn totale gebrek aan extra’s echter ver achter bij meer moderne releases. Dit lijkt men ook bij Fox gerealiseerd te hebben, zodat men (net als eerder gebeurde met bijvoorbeeld Die Hard) een nieuwe versie van Predator zal uitbrengen. Het gaat dan om een uit twee DVD’s bestaande Special Edition, die hieronder verder besproken zal worden.

Jaar: 1987
Speelduur: 102 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Turks, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626003328

• Fotogalerij
  • Text Commentary
  • Making Of (29 min.)
  • Featurettes (30 min.)
  • Verwijderde Scène & Outtakes (5 min.)
  • Special Effects (4 min.)
  • Predator Profile

Toen Predator geruime tijd geleden in de kale DVD-versie op de markt verscheen, bleek de beeldtransfer weliswaar bovengemiddeld, maar zeker niet perfect te zijn. Zij die bij deze Special Edition hopen op een verbetering op beeldgebied komen echter bedrogen uit. We worden namelijk “afgescheept” met exact dezelfde middelmatige transfer. Wat scherpte betreft valt er echter weinig te klagen: die is namelijk dik in orde voor een film op leeftijd. Hetzelfde geldt voor het zwartniveau en schaduwdetail. De kleuren, bestaande uit de groen- en bruintinten van de jungle, worden zonder noemenswaardige klachten weergegeven. Ook de afwezigheid van ieder vorm van artefacting mag vermeld worden. Naast deze pluspunten heeft de transfer ook een aantal tekortkomingen. De voornaamste heeft betrekking op de staat van het bronmateriaal. Het beeld wordt namelijk continu geplaagd door een redelijke hoeveelheid, vuil, vlekjes, krasje en beschadigingen, al lijkt dit te verbeteren naarmate de film verder vordert. Bovendien is er flink wat filmgrain zichtbaar, waardoor de weergave in moet leveren op detaillering. De ondertiteling is iets te hoog geplaatst en ook de laagwisseling is vrij opvallend. Deze tekortkomingen ten spijt hebben we toch te maken met een meer dan acceptabele beeldkwaliteit, al is het spijtig dat men de release van de SE-versie niet aangegrepen heeft om het een en ander te verbeteren.

Het eerste audiospoor dat we op de Special Edition van Predator vinden is het oude, vertrouwde Dolby Digital 5.1-spoor (384kbit/s) dat ook op de oude versie aanwezig is. De nadruk van dit spoor ligt het grootste gedeelte van de film op de voorkanalen, met een prima klank en goed verstaanbare dialogen die netjes tot de centerspeaker beperkt blijven. De jungle biedt natuurlijk genoeg mogelijkheden voor het neerzetten van een bepaalde ambiance middels het gebruik van omgevingsgeluiden. Helaas valt de DD-track wat surroundgebruik betreft enigszins tegen. Meestal worden de achterluidsprekers namelijk slechts benut voor de muziek, en op een handvol actievolle momenten agressief voor geluidseffecten. Kanaalscheiding van de surroundspeakers is er echter niet, zodat je feitelijk met een mono-achterkanaal te maken hebt. Hierdoor mist het geluid vaak een duidelijke spreiding. Ook het gebruik van het LFE-kanaal blijft vrij beschaafd, de subwoofer duikt slechts bij de sporadische explosie echt diep in het laag. Conclusie: slecht is het geluid zeker niet, maar als kijker krijg je de indruk dat men met wat meer moeite een stukken indrukwekkender geluidservaring neer had kunnen zetten.

Nieuw op deze Special Edition is de aanwezigheid van een DTS-track (754kbit/s). Vergeleken met het DD 5.1-geluid is het verschil echter minimaal. Afgezien van het (zoals gebruikelijk) hogere volume, klinkt het DTS-spoor namelijk slechts ietsje helderder. De kanaalscheiding is volledig identiek; ook hier een mono achterkanaal. Al met al voegt het DTS-spoor dus weinig toe aan de oude DD-track, zodat mensen zonder DTS-apparatuur in dit geval zeker niet wakker hoeven te liggen.

Wat extra’s betreft is de Special Edition totaal het tegenovergestelde van de eerdere uitgave. Moesten we voorheen blij zijn met slechts een trailertje, bij deze SE krijgt de kijker twee goed gevulde schijfjes voor de kiezen (waarbij vreemd genoeg juist de trailer ontbreekt). Tenzij anders vermeld zijn de extra’s Nederlands ondertiteld en hebben ze een beeldverhouding van 1.33:1 en DD 2.0-geluid.

Disc 1:

Om te beginnen vinden we op het eerste schijfje een gesproken toelichting op de film door de regisseur. John McTiernan is echter duidelijk niet de meest boeiende verteller, maar heeft (ondanks enkele momenten van stilte) toch genoeg interessants te melden om deze commentaartrack het beluisteren waard te maken. Het audiocommentaar is overigens de enige extra die niet Nederlands ondertiteld is.

De tweede optie is het zogenaamde “Text Commentary”. Wie deze optie inschakelt kan tijdens de film allerlei Engelstalige interviews met betrokkenen lezen, die in de ondertiteling voorbijkomen. Erg informatief, al blijkt het gelijktijdig volgen van ondertiteling en film een onmogelijke taak.

De laatste extra op schijf 1 is alleen voor bezitters van een PC met DVD-Rom-speler interessant. Het betreft namelijk een demo van het PC-spel “Aliens VS Predator 2”, die handmatig geïnstalleerd dient te worden.

Disc 2:

De eerste toevoeging op de tweede DVD is een recente Making Of, die als titel “If it bleeds, we can kill it” draagt. In deze inzichtelijke documentaire, die een duur heeft van een klein half uur, worden zaken als het script, de casting, het ontwerp van de Predator (waaronder de lachwekkende eerste versie van het wezen) en de daadwerkelijke opnames behandeld. Daarnaast komen in de interviews met cast & crew eveneens flink wat amusante anekdotes voor de dag. Erg leuk om een keer te bekijken.

Onder de optie “Inside The Predator” zijn vervolgens een zevental korte featurettes te vinden, namelijk:
- Classified Action (5 min.): een blik achter de schermen bij een van de grote actiescènes uit de film.
- The Unseen Arnold (5 min.): een ophemelende featurette over Schwarzenegger, met o.a. interviews waarin collega’s hun bewondering voor de man uitspreken.
- Old Painless (4 min.): een verzameling interviews waarin leden van de cast herinneringen ophalen aan ieders favoriete machinegeweer: “Old Painless”.
- The Life Inside (4 min.): een eerbetoon aan de in 1991 overleden Kevin Peter Hall, de boomlange, zachtaardige man die zich iedere dag in het pak van de Predator mocht hijsen.
- Camouflage (5 min.): informatie over de camouflage-make-up van de commando’s.
- Welcome to the Jungle (3 min.): een korte uiteenzetting van de mogelijkheden en moeilijkheden bij het filmen in de jungle.
- Character Design (5 min.): hierin worden de kenmerkende zaken van elk karakter (met betrekking tot wapen, kostuum en uitspraken) behandeld.

Om het camouflage-effect van de Predator te realiseren droeg een acteur een rood pak, dat na de opnames door de effect-specialisten vervangen werd door het betreffende effect. Onder “Predator Special Effects” zijn drie onbewerkte fragmenten te bekijken, waarin dus nog gewoon het rode pak zichtbaar is. Ook zijn hier twee alternatieve realisaties van het camouflage-effect te zien.

Vervolgens biedt “Deleted Scenes + Outtakes” de kijker de keus uit drie outtakes en één verwijderde scène. De vier fragmenten (1.85:1 niet anamorf) zijn echter niet bijzonder boeiend.

Het zogenaamde “Predator Profile” geeft in negen schermen tekst een opsomming van de uitrusting van de Predator (in het Engels).

De laatste “officiële” extra is de ”Photo Gallery”, die maar liefst 96 productiefoto’s bevat.

De tweede DVD herbergt tevens een aantal vermakelijke verborgen extra’s. Hoe deze te selecteren zijn vind je uiteraard op de DVD.nl Easter Egg-pagina.

Het uiterst vermakelijke Predator is een popcorn-film van de eerste orde, waarin Arnold Schwarzenegger het al schietend en vechtend opneemt tegen een mysterieuze buitenaardse jager. Geruime tijd na de eerder verkrijgbare kale DVD-versie komt Fox nu met een Special Edition van Predator, die uit twee DVD’s bestaat. Het beeld van de SE is volledig identiek aan dat van de oude versie, en ook de aanwezige DTS-track presteert slechts minimaal beter dan het DD 5.1-spoor. Het speciale aan deze SE zal dus vooral voor rekening moeten komen van de extra’s. Gelukkig is men hierin prima geslaagd, want talloze interessante toevoegingen (waaronder veel korte featurettes, een vermakelijke Making Of en een inzichtelijke commentaartrack) geven een compleet beeld van de gehele productie. Een echte aanrader voor liefhebbers van het genre!