Rogue One (A Star Wars Story)

08-05-2017

8.5

Rogue One (A Star Wars Story) (Blu-ray)

Galen Erso (Mads Mikkelsen) was een wetenschapper in dienst van The Galactic Empire, waar hij jarenlang heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van een geheim wapen onder leiding van de gewiekste director Orson Krennic (Ben Mendelsohn). Als Galen ontdekt waaraan hij werkt vlucht hij samen met zijn vrouw en dochter Jyn (Felicity Jones). Krennic vindt Galen uiteindelijk en vermoord zijn vrouw en neemt hem mee terug. Lyn weet te ontsnappen en zich te verstoppen. Bang en alleen vindt Saw Gererra (Forest Whitaker) Jyn en ontfermt zich over haar opvoeding. Saw behoort tot de extremistische rebellen en die hanteren andere methoden dan wat het gestructureerde verzet van The Alliance graag ziet. Jaren later werkt Galen nog immer gedwongen aan het project, maar weet wel informatie over de plannen naar de rebellen van Saw door te spelen. Als The Alliance er achter komt dat Jyn de dochter is van Galen, zoeken ze naar mogelijkheden om Galen te kunnen vermoorden en zo de ontwikkeling stil te leggen. Jyn denkt echter dat ze haar vader gaan redden. Een team onder leiding van Cassian (Diego Luna), zijn droid K-250, de blinde Chirrut (Donnie Yen), zijn kompaan Baze (Wen Jiang) en de overgelopen piloot Bodhi (Riz Ahmed), proberen samen met Jyn de plannen van het geheime wapen The Death Star te stelen. Maar dat is geen gemakkelijke taak. Niet iedereen heeft dezelfde agenda en als Lord Vader zich er tenslotte persoonlijk mee bemoeit, wordt het wel heel lastig! Lukt het Jyn en haar kompanen de plannen in handen van de rebellen te krijgen?

Om gelijk terug te vallen op de laatste vraag uit de samenvatting; iedereen die Star Wars een warm hart toedraagt weet het antwoord allang. Dat is het bijzondere aan deze film. Het is namelijk de eerste film uit de Star Wars Anthology-serie. Je zou het ook spin-offs kunnen noemen. Verhalen uit het Star Wars-universum. Het kan echter wel voor verwarring zorgen, immers Star Wars: The Force Awakens - van december 2015 - speelt zich in een heel andere periode af. Zou dat wel goed komen? Nou, bij deze film is dat meer dan goed gekomen. Het is niet alleen een goede film, maar het is vooral een hele goede Star Wars-film! Gareth Edwards (Godzilla) verzorgt dit keer de regie en geeft de film een serieuzere en realistischere toon mee, maar is een Star Wars-film pur sang. Gareth heeft het voordeel dat de film vlak voor Star Wars: A New Hope afspeelt, maar hij weet wel de perfecte balans tussen pure nostalgie en modern visueel geweld te vinden en dat met een ietwat duister randje. De film begint echter zonder de vertrouwde fanfare-klanken, maar het begin is direct sterk en het tempo wordt dusdanig opgevoerd dat je daar niet lang om maalt. Tijdens de film klinken wel vaak de bekende thema’s. Dit keer wordt de muziek echter verzorgt door Michael Giacchino in plaats van John Williams. Maar de score is verder prima. De film staat letterlijk bol van easter eggs, hints en links naar andere Star wars-films, tv-series en games. Je moet echt heel goed kijken om alles op te merken. Er is ook heel veel aandacht besteed om het verhaal perfect aan te laten sluiten op de verhaallijn van de originele trilogie. Er is daarom ook gekozen om enkele originele karakters volledig digitaal in beeld te brengen. Dit blijft toch nog steeds lastig. Het wordt beter, maar ze zijn er nog niet. Toch is de keuze wel te begrijpen, want ze hebben zeker toegevoegde waarde. De acteerprestaties zijn bijzonder te noemen, zeker voor een Star Wars-film. Felicity Jones vertolkt haar rol als rebelse Jyn met verve en ook Ben Mendelsohn, die schurk Kremmic speelt, tilt het niveau omhoog. Het is wel wat vreemd om het Spaanse dialect van Diego Luna in een Star wars-film te horen, maar verder zijn ook de acteerprestaties van anderen prima in orde. De stem van James Earl Jones geeft je toch telkens weer kippenvel, maar naast Darth Vader zal je overigens amper Jedi’s, lichtzwaarden en The Force terugvinden. Dat is overigens zeker geen gemis. De film heeft een goed 'eigen' verhaal en heeft hier en daar ook humor dat voornamelijk van de droid K-250 en de blinde Chirrut komt. Fans van de Star Wars: Rogue Squadron-gameserie zullen ook genoeg momenten van herkenning hebben. De massale luchtgevechten en het vliegen door de Canyons; het ziet er fantastisch uit en is om van te smullen. De actie in deze film zet wellicht wel een nieuwe standaard neer in georkestreerd visueel geweld. In tegenstelling tot andere Star wars-films krijgt het verhaal dit keer eens geen vervolg waar je lang op moet wachten. Dat hoeft ook helemaal niet, want dat vervolg is er allang en brengt je letterlijk terug na het prille begin. Tot op de eerste seconde! Kortom, deze film doet heel veel goed. Voor fans van het Star Wars-universum is het een groot nostalgisch feest van herkenning en voor ieder ander een heerlijke actiefilm en visueel hoogtepunt! Snel gaan zien dus!

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Jaar: 2016
Speelduur: 134 min
  • DTS-HD MA 7.1 - Engels
  • DTS-HD HR 5.1 - Frans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Company Benelux
EAN: 8717418497132

• De Verhalen
  • Rogue-lijntjes

De Blu-ray Disc-uitgave van Rogue One heeft de originele beeldverhouding van 2.35:1. Het High Definition beeld heeft een 1080p/24p-resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920*1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC videocodec. Deze Blu-ray Disc-uitgave bestaat uit een 50 GB dubbellaagse disk.

De transfer ziet er zeer filmisch uit en zit vol met details. Er zijn veel donkere en grauwe scènes in de film, maar ook daar is er altijd voldoende (schaduw)detail. Op de momenten met meer licht kan de transfer pas echt laten zien wat het in huis heeft. De close-ups laten de kleinste details zien in kostuums en het ontwerp van de sets. De overzichtshots bevatten al evenveel details. Het strakke en detailrijke beeld kent geen tekortkomingen die ook maar iets afdoen aan deze ervaring. Het komt akelig dichtbij perfectie. Deze transfer van Rogue One is een genot voor het oog.

Rogue One wordt ondersteund door een DTS-HD Master Audio 7.1-track (24-bit/48khz). Het geluid is al evengoed verzorgd als het beeld. Deze qua technische specificaties compromisloze soundtrack maakt dit ook waar in de praktijk. De effecten komen werkelijk van alle kanten, waardoor je een zeer complete ervaring hebt. Ook de samenwerking tussen de verschillende elementen is erg goed. De geluidseffecten zijn goed gepositioneerd, de muziek komt daar op passende wijze doorheen en in al het geweld zijn dialogen altijd goed verstaanbaar.

De extra’s zijn via een aparte tweede disk te bekijken. Dit is geheel toegewijd aan de bonus features.  Deze worden hieronder nader omschreven. De beeldkwaliteit is in HD, de audio is Dolby Digital 2.0 (320 kb/s) en de extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

De Verhalen (69 min.)
We komen nogal eens tegen dat er heel veel extra’s op een schijf staan, maar dat ze maar een paar minuten per stuk duren. Eigenlijk is dat hier ook zo, maar de tien onderdelen zijn onder één noemer geplaatst. Dit is ook wel zo praktisch, je kunt ze allemaal achter elkaar afspelen en komt dan op een speelduur uit van ruim een uur. De inhoud varieert per hoofdstuk. Van het idee voor het verhaal van deze film tot een analyse van de hoofdpersoon en een blik op andere personages.

Rogue-lijntjes (5 min.)
Het is niet helemaal duidelijk waarom deze extra apart is opgevoerd en niet onderdeel is van bovenstaande. In deze extra komen we wat leuke geheime trivia over de film te weten. Het gaat dan om verwijzingen naar eerdere Star Wars films, cameo’s, naamgevingen etc.

De kwade Empire is bezig met een nieuw superwapen, de Death Star. Als ze dit kunnen afmaken, dan dreigt heel grote schade. De rebellen ontdekken een zwakte in de constructie en moeten nu op pad gaan in een missie om de bouwplannen te stelen en uiteindelijk dit gruwelijke massavernietigingswapen te vernietigen voor het te laat is. Rogue One is voor fans van het Star Wars-universum een groot nostalgisch feest van herkenning en voor ieder ander een heerlijke actiefilm en visueel hoogtepunt! Snel gaan zien dus! De BD-uitgave is compleet verzorgd met uitstekend beeld en geluid en een diverse verzameling extra’s met een totale speelduur van rond de 75 minuten.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Walt Disney Company Benelux.