Spider-Man: Into the Spider-Verse

27-05-2019

8.4

Spider-Man: Into the Spider-Verse (Blu-ray)

Miles Morales (Shameik Moore) leidt een gemiddeld puberleven. Hij doet het erg goed op school tot grote trots van zijn vader (Brian Tyree Henry), maar eigenlijk heeft Miles het meest met zijn stoere oom Aaron (Mahershala Ali). Op één van de avonturen die Miles samen met Aaron beleeft, graffiti spuiten in een verlaten metrostation, verandert zijn leven volledig wanneer hij getuige is van een conflict tussen de wrede zakenman Wilson 'Kingpin' Fisk (Liev Schreiber) en Spider-Man (Chris Pine) De wereld en alle parralele werelden worden door Fisks enorme deeltjesversneller onder New York met uitsterven bedreigd, Miles wordt door Spider-Man gevraagd te helpen dit te voorkomen terwijl de jongen zichzelf en zijn eigen identiteit nog aan het vinden is. Hij leert zeer snel dat grote kracht grote verantwoordelijkheden met zich meedraagt.

Na het aflopen van Sam Raimi's Spider-Man-trilogie en het helaas floppen van de The Amazing Spider-Man-reeks, begon Sony Pictures gesprekken met Marvel Studios om hun personage in het Marvel Cinematic Universe op te nemen en Spider-Man - en de geldkisten bij Sony - nieuw leven in te blazen. Spider-Man: Homecoming was een wereldwijd succes en zette de legendarische tienersuperheld weer op de kaart. Door deze impuls worden verdere live-action met Spider-Man in ieder geval de aankomende tijd door Marvel Studios gedaan,  maar waagt Sony zich aan een animatiefilm. Spider-Man: Into the Spider-Verse is het resultaat. Het is een mooie manier om de verschillende versies van/gerelateerd aan Spider-Man bijeen te brengen en tegelijkertijd een prachtige introductie tot zijn wereld en een liefdesbrief aan de zeer rijke geschiedenis van het personage. De focus ligt op Miles Morales die in deze film ook vrij nieuw is in de Spider-Man-wereld. Zijn verhaal en personage is het meest uitgediept, waar iedereen die pubert of dit ooit heeft gedaan zich op momenten aan relateren. De andere personages hebben misschien iets minder ruimte voor diepgang, maar hebben allemaal een duidelijk eigen motivatie en een echt karakter. Zelfs de grootste slechterik is menselijk. Het verhaal is simpel, maar vindingrijk en wordt vooral gedragen door de vele helden en slechteriken. Het tempo en de snelheid van de beelden staat op standje 11, wat de sfeer er goed inhoudt en Spider-Man: Into the Spider-Verse dynamisch maakt (Producenten Phil Lord en Chris Miller hebben dit waarschijnlijk meegenomen van hun ervaring bij The Lego Movie). De film is hierdoor niet voor iedereen, aangezien je als kijker continu goed moet opletten en er tegen moet kunnen om overspoeld te worden met (visuele) informatie. Altijd is er iets nieuws te zien of te ontdekken, in zowel verhaal als in de animatie. Met tekstballontjes en visuele voorstellingen van geluiden/geluidseffecten doet de film zijn oorsprong als stripverhaal eer aan en doet het denken aan een film als Scott Pilgrim vs The World, waar deze gimmic ook in voorkomt. Er is voor kenners van de Spider-Man-films en/of strips genoeg te herkennen met hier en daar een grapje ten koste van de mindere en clichématige momenten uit de franchise, maar altijd met liefde. Het is dan ook niet meer dan terecht dat Spider-Man: Into the Spider-Verse een Oscar voor Beste Animatiefilm binnen heeft gesleept. Zeker voor fans van Spider-Man een aanrader!

Genre: Animatie, Avontuur, Superhelden
Jaar: 2019
Speelduur: 117 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Uitgever: Sony Picture Home Entertainment
EAN: 8712609637533

• Alternatief Universum-modus
  • Commentaar van de Filmmakers
  • Een Eerbetoon aan Stan Lee & Steve Ditko
  • De Ultieme Stripcast
  • De Easter-egg uitdaging voor Superfans van Spider-Verse
  • Lyric video's
  • Wij zijn Spider-Man
  • Spider-Verse: een nieuwe dimensie
  • Filmische strippersonages ontwerpen
  • Caught in a Ham

Spider-Man: Into the Spider-Verse wordt vertoond via het originele 2.39:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB dubbellaags disc, die voor 45GB is beschreven. Het beeld heeft een resolutie van 1080/24p en voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. De film is een animatiefilm van de bovenste plank. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende animatiestijlen - 2D, 3D, zwart-wit, kleur, handgetekend, computergeanimeerd, haast fotorealistisch, duidelijk cartoonesque - die op vakkundige wijze vrij soepel in elkaar verweven zijn. Sommige stijlen spreken meer aan dan anderen, maar dit is louter persoonlijke smaak. Er zit duidelijk veel liefde in de film, wat door de dynamische beelden goed wordt overgebracht. Als kijker is er elke seconde vrijwel iets nieuws om naar te kijken. Er is sprake van een een behoorlijk hoog contrast waardoor alle gebruikte kleuren - en dat zijn er veel - er overal echt uitspringen. Daaraan gelieerd is de vrij hoge zwartwaarde waardoor de film zeer uitgesproken donkere vlakken kent. Alle beelden zijn zeer scherp en zitten vol detail. Een duidelijk minpunt is de ogenschijnlijke 3D-animatie die niet goed vertaald is naar deze 2D-transfer, waardoor er op gezette momenten (drie)dubbele lijnen te zien zijn en zaken onscherp ogen (zie de onderste twee screenshots rechts). Door het zeer snelle tempo van de film kan dit zeker afleiden. Maar al met al hebben we het hier over een prima beeldkwaliteit.

Deze BD-uitgave van Spider-Man: Into the Spider-Verse kent een Engels- en Franstalig DTS-HD Master Audio 5.1 track en een Nederlands- en Vlaamstalig Dolby Digital 5.1 track. Hieronder zal het oorspronkelijke Engelse track besproken worden, maar wel moet gezegd worden dat de twee Dolby Digital tracks duidelijk minder impact maken. De vele dialogen worden scherp en helder via het middenkanaal, maar ook soms via de voorste surroundkanalen gepresenteerd. De stemmen zijn zeer gevarieerd, wat het een fijne luisterervaring maakt. Een van de belangrijkste zaken uit de film zijn de geluidseffecten die zeer gelaagd zijn en via de surroundkanalen erg dyamisch klinken. Vooral tijdens de gevechten of de momenten dat Kingpins deeltjesversneller op beeld te zien is voel je als kijker duidelijk de impact, ook dankzij het LFE-kanaal. Ieder personage heeft duidelijke expressieve geluidseffecten specifiek voor haar/zijn karakter, wat een extra charme geeft. Mooiste voorbeeld is Spider-Ham, die net als oude cartoons gemaakt wordt door over de top geluids. De omgevingsgeluiden leveren via de surroundkanalen een zeer immersieve ervaring op en weten elke locatie een eigen karakter te geven. Een groot pluspunt van Spider-Man: Into the Spider-Verse is de muziek, tevens via de surroundkanalen gepresenteerd. Het zet de toon en het tempo van de film, ondersteunt de personages en de emotie en kent verschillende mooie liedjes en muzikale momenten. Concluderend, een prima geluidstrack.

Op deze BD-uitgave van Spider-Man: Into the Spider-Verse is het mogelijk om de film integraal of vanaf een specifiek hoofdstuk af te spelen. Audio en ondertiteling is in te stellen en ook de grote hoeveelheid extra’s is vanaf het geanimeerde hoofdmenu te bekijken.

Alternatief Universum-modus
Op deze Blu-ray disc kan Spider-Man: Into the Spider-Verse in de bioscoopversie bekeken worden, maar er is ook de mogelijk om te kiezen voor de Alternative Universe Mode. Hierin is de bioscoopversie verweven met alle ideeën van de filmmakers die het witte doek niet haalden, van ruwe animatie tot bewegende storyboards, maar die volgens de makers van Spider-Man: Into the Spider-Verse wel een goede toevoeging zijn voor de echte fans van de film. Het is allemaal erg rauw, maar deze Alternative Universe Mode diept het verhaal en zijn personages iets meer uit wat zeker welkom is. Daarbuiten toont het kijkers een beetje de verschillende stadia van hoe de animatiefilm tot stand is gekomen.