Fast & Furious: Hobbs & Shaw

21-08-2019

7

Fast & Furious: Hobbs & Shaw (Bioscoop)

Wanneer MI6-agent Hattie Shaw (Vanessa Kirby) de enige is die tussen een dodelijk virus en de bionische crimineel Brixton Lore (Idris Elba) staat, maakt ze een onmogelijke keuze en injecteert zij zichzelf met het virus. Brixton is furieus en zorgt ervoor dat Hattie moet vluchten voor vriend en vijand. De CIA schakelt legendarische agent Luke Hobbs (Dwayne Johnson) in om wederom de wereld te redden. Maar hij kan deze klus niet alleen. Aardsrivaal en oud geheim agent Deckard Shaw (Jason Statham) is ook ingeschakeld om Hattie - Deckards jongere zusje - te vinden en het virus in veiligheid te brengen. Hobbs en Shaw moeten snel leren samen te werken willen ze voorkomen dat Brixton Lore zijn wereldbedreigende plannen tot uiting brengt.

De Fast & The Furious-filmreeks is één van de succesvolste ter wereld. Zeker sinds Fast Five wordt het ene financieel record na het andere gebroken. Charismatische acteurs als Jason Statham en Dwayne Johnson tilden de serie naar een hoger niveau en schitteren in Hobbs & Shaw tegenover/naast elkaar. Het verhaal is zoals viel te verwachten flinterdun en enkel een manier voor mooie actiescènes. De basale opzet is nergens speciaal of nieuw, maar de acteurs geven zich alsnog 100%. Net als in de 'reguliere' Fast & The Furious-films ligt er een duidelijke focus op familie wat enigzins subtiel gedaan wordt in de scènes tussen Vanessa Kirby, Jason Statham en Helen Mirren, maar totaal geforceerd en mierzoet gedaan wordt bij Dwayne Johnson die geregeld zijn dochter belt hoe heftig het geweld om hem heen ook is. De humor in Hobbs & Shaw is erg actueel (Men benoemt het einde van Game of Thrones bijvoorbeeld), wat de film snel dateert en je als kijker minder in het verhaal doet meenemen dan had gekund. Er zijn verschillende cameo's die vrij geforceerd overkomen en afhankelijk van de kijker als leuk of juist erg storend worden ervaren. De chemie tussen Kirby, Statham en Johnson is om te smullen en zeker Kirby en Johnson zijn elk moment dat ze op het scherm zijn een genot om naar te kijken. Ze genieten volop van het maken van de film en zitten voor charme, passie en humor. Statham is duidelijk de mindere acteur uit de groep, maar doet goed zijn best. Absolute ster van Hobbs & Shaw is Idris Elba die met dezelfde passie en gedrevenheid als in zijn serieuzere rollen de rol van Brixton Lore aangrijpt en de film zijn verhaal en focus geeft. Statham, Johnson en Elba spelen erg goed tegenover elkaar en hebben duidelijk veel respect onderling.

Jaar: 2019
Speelduur: 136 min
Uitgever: Universal

In deze explosieve spin-off van Fast & Furious nemen Johson, Elba en Statham en tegen elkaar op, wat zorgt voor veel zinloze explosies, over-de-top achtervolgingen, wat flauwe en nu al gedateerde humor en geforceerde verhaallijnen over familie. Maar de drie mannen en Vanessa Kirby hebben zo veel plezier dat het allemaal niet uitmaakt! Fans van simpel popcorn-actie kunnen zich zeker met de film vermaken. En dat is precies wat het doel was.