Aftermath, The

22-08-2019

6.5

Aftermath, The (Blu-ray)

Vijf Maanden na de Tweede Wereldoorlog ligt Duitsland nog in puin. Zo ook de stad Hamburg, waar kolonel Lewis Morgen (Jason Clarke) gedetacheerd is om vanuit het leger de orde te handhaven en de wederopbouw te begeleiden. Hij laat zijn vrouw Rachel (Keira Knightley) overkomen en ze nemen hun intrek in de luxe villa van architect Stefan Lubert (Alexander Skarsgård) en diens dochter Freda (Flora Thiemann). Er is nauwelijks tot geen huisvesting beschikbaar, alleen een opvangkamp, dus laat Lewis het gezin op de zolder van de villa wonen, terwijl hij en Rachel op de begane grond verblijven. De verhoudingen zijn echter zeer kil. Rachel heeft een heel goede reden om de moeten hebben van de Duitsers niet te mogen. En Freda ziet de Britten als de nieuwe bezetters. En zij maakt ook nog vrienden met een jonge Duitser die de Nazi-idealen nog steeds hoog in het vaandel heeft staan. Het lijkt dan ook zeer lastig voor deze gezinnen om in deze moeilijke tijden nader tot elkaar te komen.

Films over de Tweede Wereldoorlog zijn er ontelbare. Films die zich kort na de oorlog afspelen zijn er niet zo veel. Toch is dit een interessante periode, waarin veel gebeurde. Er is het hervatten van je persoonlijke leven, de algehele wederopbouw en de veranderingen in het politieke landschap. In The Aftermath is het een combinatie van deze factoren. Hamburg ligt in puin en langzaam wordt er gewerkt aan de wederopbouw. The Aftermath is naar het gelijknamige boek van Rhidian Brook, daarin speelt het persoonlijke verhaal van een Britse kolonel, die in de stad herenigt wordt met zijn vrouw. De twee delen een persoonlijk leed, dat ze na de oorlog een plek moeten geven. Het duurt lang eerdat openbaar wordt wat er nu precies speelt, maar de oplettende kijker heeft het al veel eerder in de gaten. Het meest interessante aan de film is niet zozeer het persoonlijke verhaal van het echtpaar, maar het wantrouwen van elkaars voormalige vijand. De Britten kunnen de Duitsers niet uitstaan en Duitsers hebben moeite met de in hun ogen nieuwe bezetter. The Aftermath heeft alle ingrediënten voor een interessant drama, maar het komt er niet helemaal uit. Aan het spel ligt het zeker niet, de voornaamste leden van de cast doen het uitstekend. Jason Clarke (First Man, The Last Son) is de Britse kolonel Lewis Morgan, die gestationeerd is in het volledig in puin geschoten Hamburg. Keira Knigtley (Pirates of the Caribbean) is Rachel, de vrouw van de kolonel. Zij moet niets van de Duitsers hebben en vindt het vreselijk dat ze met hen onder één dak moet wonen. Alexander Skarsgård (The Legend of Tarzan) is de Duitse architect wiens huis wordt geconfisqueerd door de Britten en met zijn dochter naar de zolder wordt verbannen. Ook de opnames zijn prachtig en de beelden van het desolate Hamburg in puin en de wanhopige bevolking zijn sterk en overtuigend. De echt vinnige scènes gaan echter niet diep genoeg en de spaarzame vertederende momenten zijn te vergezocht en sentimenteel. Hoewel de monoloog van Rachel aan de vleugel wel juist erg krachtig is. Met stip is dit de sterkste scène van Keira Knigthley in deze film. De verdieping die het verhaal kan hebben komt niet volledig uit de verf. De psychologie van de situatie, hoe de Britten over de Duitsers denken en hoe de Duitsers zich nu voelen onder de druk van de geallieerde leger, is interessanter dan de uitvoering ervan. En dat is een gemiste kans.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2019
Speelduur: 109 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, Turks
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626045342

• Verwijderde Scenes
  • VFX progressions
  • First Look

De beeldtransfer van The Aftermath is een 1080/24p-scan en heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. De film staat op een 50GB enkellaags disc, die voor ruim 38GB is beschreven, waarvan bijna 32GB voor de film. Voor de encodering is gebruik gemaakt van de MPEG-4 AVC-videocodering. Zoals in het commentaar al is beschreven is The Aftermath middels mooie beelden verfilmd. Dat vraagt om een goede beeldtransfer en dat zit bij deze uitgave op Blu-ray wel snor. De kwaliteit is prima, met een uitstekende scherpte, goede detaillering en sfeervolle, ietwat ingetogen kleuren. Het enige dat minder is, is het contrast. Dat is aan de lage kant, waardoor ook de zwartwaardes lager zijn. Diepzwart is niet aanwezig, het neigt naar donkergrijs. Voor het overige valt er niets te klagen en is deze beeldtransfer prima te genieten.

Er staan een aantal geluidstracks op de Blu-ray Disc van The Aftermath, maar de enige lossless track is de Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-track. Er wordt in deze track ook af en toe wat Duits gesproken en een groot deel daarvan wordt in Engelse ondertiteling in beeld vertaald. Het geluid van de film is erg dialoog georiënteerd en richt zich dan ook vooral op de voorste kanalen, maar bijna de gehele film door is er ook geluid in de achterste kanalen aanwezig, al is het soms wel heel subtiel. Zeker in de wat stillere scènes in de villa. In de buitenscènes zijn de omgevingsgeluiden meer nadrukkelijk aanwezig en die zijn mooi. Alleen tijdens spaarzame schotenwisselingen gaat de dynamiek wat omhoog. Alleen dan en tijdens enkele dramatische muziekfragmenten wordt het LFE-kanaal ingezet. Dit is een prima, zij het weinig uitbundige, geluidstrack.

Kort na de oorlog verblijven de Britten in de zo goed als vernietigde stad Hamburg. Kolonel Morgan laat zijn vrouw uit Engeland overkomen en ze nemen de intrek in de villa van een Duitse architect, die naar de zolder verkast. De Britse bezetters en de Duitse bevolking kunnen niet goed met elkaar opschieten, er is nog veel haat. The Aftermath heeft in de basis een interessant gegeven, maar de uitwerking blijft behoorlijk aan de oppervlakte. Meer diepgang had een sterkere film opgeleverd. De Blu-ray Disc heeft een prima beeld- en geluidskwaliteit, zonder direct erg op te vallen. Een klein pakket aan extra’s is bijgevoegd, met redelijk standaard items.