Angels & Demons

02-03-2020

7.8

Angels & Demons (UHD)

Het zijn spannende tijden in het Vaticaan. De paus is overleden en daarom moet er een nieuwe gekozen worden. De kardinalen staan op het punt het conclaaf in te gaan om zich te buigen over de vraag wie de nieuwe paus moet worden. Dan wordt bekend dat de vier kardinalen die de meeste kans maken ontvoerd zijn. Ook blijkt er een bom ergens in het Vaticaan verstopt te zijn, die de stad in puin zal leggen. Er wordt besloten Robert Langdon (Tom Hanks) bij de zaak te betrekken, aangezien er enkele mysterieuze aanwijzingen door de daders zijn achtergelaten. Langdon komt er al snel achter dat een oud en mysterieus genootschap, de Illuminati, verantwoordelijk is voor alle ellende. Wat volgt is een race tegen de klok, waarbij Langdon in razend tempo alle aanwijzingen moet oplossen om de kardinalen en het Vaticaan te redden van de ondergang.

In 2006 verfilmde Ron Howard het vierde boek van schrijver Dan Brown, The Da Vinci Code. Net als het boek was de film een groot succes en een verfilming van het eerste boek rond hoofdpersoon Robert Langdon kon dan ook niet uitblijven. In 2009 verscheen dan ook het hier besproken Angels & Demons, in Nederland in boekvorm uitgebracht als Het Bernini Mysterie. Wederom draait het verhaal om Robert Langdon, wiens hulp deze keer ingeroepen wordt om het Vaticaan te helpen met een moeilijke kwestie. Als we de film gaan beoordelen als boekverfilming, dan komen we al snel tot de conclusie dat de prent tekort schiet. Zoals vaker is het boek beter en dit niet alleen door de eigen interpretatie van de lezer. Veel zaken uit het boek zijn weggelaten of veranderd, sommige om duidelijke redenen, andere wat minder. Ten eerste speelt het verhaal zich af na The Da Vinci Code, dit in tegenstelling tot het boek dat ervoor werd geschreven en uitgebracht. Dit gegeven maakt niet veel verschil, het geeft de hoofdpersoon zelfs iets meer bagage. Een goede keuze dus, aangezien de samenwerking tussen Langdon en het Vaticaan nu extra gespannen overkomt. De keuze om enkele personages te veranderen of zelfs helemaal weg te laten is er één die minder goed te verklaren valt. Waarschijnlijk is dit gedaan om het verhaal wat te versnellen, maar lezers van het boek zullen veel zaken missen. Kijkers die het boek niet hebben gelezen zal dit uiteraard niet opvallen en voor hen is dit alles dan ook minder erg. Angels & Demons is in ieder geval een goed gemaakte thriller, die ons wederom meeneemt op reis langs mysterieuze genootschappen en symbolen. Het verhaal laat helaas wel de nodige steken vallen en dit verhindert de prent om echt boven de middelmaat uit te steken. Zo zijn de beweegredenen van de Illiminati nog wel redelijk aannemelijk te noemen, maar de manier waarop ze hun monsterlijke plan tot uitvoering brengen is verre van overtuigend. Waarom laten ze bijvoorbeeld een reeks van aanwijzingen achter die de autoriteiten alleen maar in staat zal stellen het plan te voorkomen? Zonder dit alles hadden we alleen geen film gehad, dus als kijker moet je deze zaken maar voor lief nemen. De film is vrij snel van tempo, waar The Da Vinci Code nog bekritiseerd werd om het langzaam vertelde verhaal. Angels & Demons speelt zich in een korte tijdsperiode af, iets dat het geheel een zekere spanning meegeeft. De raadsels zijn aardig gevonden, het geeft de kijker in ieder geval de kans om veel van het oude Rome te zien. Visueel is de prent sowieso uitstekend verzorgd, iets dat wel over te laten is aan regisseur Ron Howard. De hoofdrol wordt wederom vertolkt door Tom Hanks, die ook nu weer een goed optreden neerzet. Hij voelt zich duidelijk meer op zijn gemak en weet andermaal te overtuigen. Ook de rest van de cast zet goede rollen neer. We zien onder andere Ewan McGregor, Stellan Skarsgård en Armin Mueller-Stahl in ondersteunende rollen. Nieuwkomer Ayelet Zurer deelt veel scènes met Hanks, maar weet mooi overeind te blijven.
Angels & Demons is een redelijk geslaagde thriller te noemen, die de kijker meeneemt op een spannende speurtocht door Rome. De vele mysteries en puzzels zijn goed gevonden, de spanning is continue aanwezig. Lezers van het boek zullen waarschijnlijk iets minder tevreden zijn met deze verfilming. Het gewijzigde einde zal hun echter beter in de oren klinken, aangezien het einde in het boek op film minder goed uit de verf zou zijn gekomen.

Angels & Demons is door Sony op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. Op DVD en BD is een verlengde versie van de film te vinden, ongeveer acht minuten langer dan de bioscoopversie. Enkele scènes zijn anders in beeld gebracht of verlengd en ook komen enkele momenten wat bloederiger over. Qua verhaal is er dus niets toegevoegd. De bespreking van de DVD kan je hier terugvinden. Op de UHD+BD-uitgave is de UHD voorzien van een 4K-transfer en Dolby Atmos-geluid, maar alleen de kortere versie van de film staat erop. De bijgevoegde BD is een nieuwe versie met bestaand beeld en geluid, met wat nieuwe extra's. Ook staat hier niet de verlengde versie van de film op. Deze UHD+BD-uitgave wordt hier besproken.

Genre: Drama, Thriller
Jaar: 2009
Speelduur: 138 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609604900

• Legacy of Langdon with First Look at Inferno
  • Extended Cut Scenes
  • Rome Was Not Built in a Day
  • Writing Angels & Demons
  • Characters in Search of the True Story
  • CERN: Pushing the Frontiers of Knowledge
  • Handling Props
  • Angels & Demons: The Full Story
  • This is an Ambigram
  • Teaser Trailer
  • Theatrical Trailer

Angels & Demons krijgt op UHD een spectaculaire native 4K-transfer in  het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in een resolutie van 2160P en met HDR10-beeldverbetering. Net als het eerste deel, The Da Vinci Code, profiteert deze 4K-transfer van een verbterde scherpte en contrast. Deatillering is veel beter en door HDR10 zijn kleuren beter en frisser gedefinieerd. Vooral het contrast tussen rood en zwart is een genot om naar te kijken. De donkere scènes komen veel beter over meteen dieper zwart en veel beter zichtbare details. Een geweldige transfer.

Ook de 1080P-versie van Angels & Demons is is gweldig. Ook uitgevoerd in het oospronkelijke beeldformaat van 2.39:1 biedt deze transfer het beste wat Blu-ray te bieden heeft. Scherpte is goed, detaillering is goed, kleuren zijn dik in orde. Contrast en zwartniveau zijn ook erg sterk. Een geweldige transfer.

NB: Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

De UHD van Angels & Demons krijgt een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Dolby Atmos-extensie. De film zelf is wat bombastischer opgezet qua toon en geluidsbeeld, en dat is te merken. De audiodtrack biedt een overdadig en vol geluidsbeeld waar de kerkklokken direct in je huiskamer lijken te hangen. De hoogte-kanalen doen hierbij ook erg goed hun werk. De track is geweldig en zit vol dynamiek en continue spreiding. Een geweldige track.

De BD van Angels & Demons krijgt een DTS-HD Master Audio 5.1 track mee. Alhoewel iets meer directioneel geplaatst is deze track ook een voltreffer. De track biedt voldoende activiteit en kan het bombastische van de film goed overbrengen. Dialogen zijn netjes hoorbaar en de muziek wordt goed verpreid over alle kanalen. Een prima audiotrack.

De UHD van Angels & Demons krijgt geen extra's mee. Op de Blu-ray Disc staan alle bestaande extra's van de eerste BD-uitgave, aangevuld met nieuwe extra's. Dit zijn de vooruitblik naar Infernode Verwijderde Scènes en twee Trailers. Alle extra's zijn in 1080P HD en zijn Nederlands ondertiteld. Opvallend genoeg staat er op de backcover van de UHD dat er een "terugblik met Tom Hanks, Ron Howard, Dan Brown en Brian Grazer" op staat, maar deze schittert door afwezigheid. Wel komen de genoemde personen voor in de vooruitblik van Inferno, dus wellicht wordt deze extra bedoeld. Het is in elk geval wel verwarrend.

Legacy of Langdon with First Look at Inferno  (6 min)
Bedoeld als promotiemateriaal en opvallend genoeg anders dan de vooruitblik dan die op de Blu-ray Disc van The Da Vinci Code staat.

Extended Cut Scenes (9 min)
Hier vind je de verwijderde scènes die in de verlengde versie van de film zijn toegevoegd.

Rome Was Not Built in a Day (17 min)
Meer informatie over het maken van de film, en de focus ligt op de immense sets die speciaal voor het maken van de film zijn gebouwd.

Writing Angels & Demons (10 min)
Hoe maak je een vervolg dat niet lijkt op een vervolg? Hier zie je hoe het schrijven van het script is gedaan.

Characters in Search of the True Story (17 min)
Deze featurette gaat over het schrijven avn de verschillende karakters in de film.

CERN: Pushing the Frontiers of Knowledge (15 min)
Hier zie je meer informatie over de fictieve organisatie CERN.

Handling Props (12 min)
Deze featurette gaat over de verschillende attributen die een grote rol hebben in de film.

Angels & Demons: The Full Story (10 min)
Hier nog wat meer informatie over het maken van de film, o.a. over het filmen in Rome.

This is an Ambigram (5 min)
Hier nog wat meer informatie over Ambigrammen en hun rol in de film.

Teaser Trailer (1 min)
Teaser-trailer van de film.

Theatrical Trailer (2 min)
Bioscooptrailer van de film.

De hulp van historicus Robert Langdon (Tom Hanks) wordt door het Vaticaan ingeroepen als vier kardinalen worden vermist en er ergens een bom in Rome wordt gevonden. Zoals altijd is niks wat het lijkt en Langdon moet alle raadsels en hints gaan ontrafelen. Angels & Demons is het vervolg op het succesvolle The Da Vinci Code maar weet de verwachtingen niet helemaal waar te maken. De actie en de sets zijn imponerend, maar het verhaal weet niet helemaal te overtuigen. De UHD+BD-uitgave biedt op UHD een geweldige 4K-beeldtransfer en fantastische Atmos-track. Op BD is de HD-variant van de film te vinden met daarop ook een pakket aan redelijk standaard extra's. Voor fans van de film wel een aanrader, want ondanks dat de verlengde versie niet op UHD of BD te vinden is, mis je hier gezien de korte speelduur van de verwijderde scènes niks aan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.