Tolkien

28-01-2020

7.2

Tolkien (Blu-ray)

De jonge John Ronald Reuel Tolkien (Harry Gilby) woont met zijn broertje en zijn moeder (Laura Donnelly) op het Engelse platteland. Ze hebben het niet breed en er lijkt geen toekomst weggelegd voor Ronald, zoals hij genoemd wordt. De kerk zorgt voor een huisje in de stad en niet lang daarna overlijdt moeder Tolkien. Pater Francis (Colm Meaney) neemt de jongens onder zijn hoede en brengt ze onder in het huis van Mrs. Faulkner (Pam Ferris), waar ook het weeskind Edith (Mimi Keene) woont. Edith moet de hele dag piano spelen voor Mrs. Faulkner, Ronald en zijn broertje krijgen de kans naar school te gaan. Daar maakt Ronald kennis mijn zijn klasgenoten Robert Gilson (Albie Marber), Christopher Wiseman (Ty Tennant) en Geoffrey Smith (Adam Bregman), met wie hij het genootschap T.C.B.S. opricht. Samen discussiëren ze over literatuur, muziek en kunst. Jaren later verklaart Ronald (Nicholas Hoult) de liefde aan Edith (Lily Collins), maar pater Francis keurt dit af. Als Ronald gaat studeren aan de universiteit van Oxford verliest het tweetal elkaar uit het oog. Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt gaat Ronald in dienst en vecht als Luitenant aan het front in Frankrijk.

Lang voordat de The Lord of the Rings-films gemaakt werden was J.R.R. Tolkien al een beroemde schrijver en waren diens boeken zeer geliefd. De man overleed al in 1973, maar het duurde nog ruim 45 jaar voordat er een biografische film over hem gemaakt werd; Tolkien. Dat het zo lang geduurd heeft is ook weer niet zo heel verwonderlijk, want de nabestaanden van J.R.R. Tolkien gaven nooit toestemming voor een biografische film. En ook over Tolkien, van de Finse regisseur Dome Karukoski (Forbidden Fruit), is men – zonder de film overigens gezien te hebben – niet te spreken, want ook voor deze film hebben ze nooit toestemming gegeven. Dat betekent niet dat Tolkien geen goede film kan zijn. Het is een prima te verteren biopic, die overigens maar een beperkt deel van het leven van de schrijver omvat en een hoog literair gehalte heeft.
Karukoski, wiens eerste Engelstalige speelfilm dit is, is begaan met het jonge leven van Tolkien, omdat het veel overeenkomsten met zijn eigen jeugd bevat. Daarom wilde hij per se een film over hem maken. Het jonge leven van Tolkien wordt gevolgd van het moment vlak voor de verhuizing naar de grote stad Birmingham tot het moment dat Tolkien de eerste regels van het boek The Hobbit neerpent. Onderdelen van het verhaal komen uit de boeken van Tolkien zelf, die zijn eigen belevenissen verwerkt heeft in zijn boeken. Het verloop van het verhaal gaat via flashbacks en flashforwards heen en weer, maar als rode draad door de film loopt de periode aan het front tijdens de Eerste Wereldoorlog. Tolkien is op zoek naar een van zijn vrienden, terwijl hij daar eigenlijk de kracht niet meer voor heeft. Nicholas Hoult (About a Boy) is de blikvanger van de film in zijn rol van J.R.R. Tolkien, maar Lily Collins is het charmantst, als Edith, de vriendin van Tolkien. Aan het spel valt weinig aan te merken, dat is prima in orde in deze film.
Verwacht geen fantasyfilm in de trend van The Lord of the Rings of The Hobbit. Tolkien blijft daar, op een paar visioenen in de Franse loopgraven na, ver van weg en heeft een voornamelijk literaire inhoud, puur op het jonge leven van de schrijver gericht. Die was dol op taal en heeft zelfs zijn eigen taal ontwikkeld, die later in zijn boeken terugkwam. Het gaat de makers niet zozeer om hoe Tolkien tot zijn verhalen kwam, maar meer wat hem bezig hield, hoe hij zich kon ontwikkelen tot een creatief persoon. Je kunt stellen dat men hierdoor de makkelijke weg heeft gekozen, het maakt Tolkien in ieder geval een stuk toegankelijker. Al blijft het door de literaire aanpak een film voor een redelijk beperkt publiek.

Genre: Biografie, Drama
Jaar: 2019
Speelduur: 112 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Mandarijn
  • Dolby Digital 5.1 - Oekraïens
  • DTS 5.1 - Duits
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • DTS 5.1 - Japans
  • DTS 5.1 - Russisch
  • DTS 5.1 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Chinees, Deens, Duits, Engels, Fins, Italiaans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626055334

• Verwijderde scènes
  • First Look

De beeldtransfer van Tolkien is te bekijken in het originele 2.39:1 beeldformaat en staat op disc in 1080p resolutie via de MPEG-4 AVC-codec. De beeldtransfer van deze FOX-uitgave is echt bijzonder mooi. Scherpte, contrast, het kleurenpalet, het ziet er allemaal heel goed uit. Vooral de kleurschakeringen vallen op. Van de warme tinten in de ontmoetingen met Edith en de vier vrienden tot de kille, afstandelijke tinten tijdens de oorlogsscènes. Je hoeft hier eigenlijk niet veel woorden aan vuil te maken, dit is gewoon zeer dik in orde.

Er staan maar liefst tien verschillende geluidstracks (exclusief het audiocommentaar) op de Blu-ray Disc van Tolkien, maar slechts één daarvan is een lossless geluidstrack en dat is het Engelstalige DTS-HD Master Audio 5.1-geluid. Net als het beeld is ook het geluid dik in order. Het is een dialoogfilm, maar met een goede invulling in de geluidsband. Er is volop gebruik gemaakt van de surroundkanalen en vooral tijdens de oorlogsequenties is het geluid erg actief en vol dynamiek. Maar ook tijdens de rugbyscène is het geluid alom aanwezig en continu zijn er omgevingsgeluiden, die het geluid een breed karakter meegeven. Mooi gedaan!

Het menu van de Blu-ray Disc van Tolkien bevat beelden uit de gehele film als achtergrond, maar voor de rest is eenvoudig van opzet. Er zijn ook een aantal extra’s aanwezig, die allemaal in HD-resolutie zijn en voorzien van Nederlandse ondertiteling. Dat geldt ook voor het audiocommentaar.

Regisseur Dome Karukoski spreekt het audiocommentaar in bij deze film. Hij praat veel over waar hij de informatie van de scènes vandaan heeft, vertelt nog meer over de karakters en komt hier en daar met een anekdote.

Verwijderde scènes (13 min)
Zeven scènes die de film niet gehaald hebben, deze zijn eventueel te bekijken met audiocommentaar van regisseur Dome Karukoski.

First Look (13 min)
Een vrij standaard making of, waarin Nicholas Hoult (J.R.R. Tolkien) en Lily Collins (Edith) elkaar interviewen en op deze manier hun gedachten en ervaringen overbrengen, alsmede ook uitleggen waar de film over gaat.

Een reeks foto’s van de filmset, waarbij vooral Dome Karukoski op beeld is vastgelegd.

John Ronald Reuel Tolkien wordt al op vrij jonge leeftijd wees en komt in een gastgezin terecht. Hij gaat naar school aan het King Edward college, waar hij met drie vrienden het TCBS genootschap opricht. Hij wordt verliefd op Edith, zijn huisgenoot, maar als Tolkien naar Oxford gaat om te studeren verliest hij haar uit het oog. Tolkien gaat over de jonge jaren van de beroemde schrijver J.R.R. Tolkien, nog voordat hij ook maar één regel van The Hobbit op papier heeft gezet. Verwacht geen Lord of the Rings-achtige taferelen, het is een erg literaire film en daarmee ook voor een redelijk beperkt publiek geschikt. De Blu-ray Disc is qua beeld en geluid zeer dik in orde. Er staan ook een paar extra’s op, maar die stellen niet zo heel veel voor.