Unhinged

29-12-2020

5.6

Unhinged (Blu-ray)

Tom Cooper (Russel Crowe) is een gewelddadig type die al vele mensen heeft vermoord in zijn leven. Toch is hij er altijd mee weggekomen. Hij is echter een bom die weer op ontploffen staat. Op een dag staat Rachel (Caren Pistorius) te laat op voor een afspraak en schiet in haar auto de weg op. Als de auto van Tom niet snel genoeg gas geeft na een groen licht van een stoplicht, begint Rachel te toeteren en geeft Tom de middelvinger als ze voorbij racet in haar auto. Tom probeert nog zijn excuses aan te bieden, maar het enige dat Rachel kan doen is schelden en tieren. En dan is de maat vol voor Tom. Maar, Rachel gaat het niet ontgelden. Haar familie, vrienden, en op een gegeven moment ook onschuldige voorbijgangers moeten het ontgelden. Tom ligt met iedereen op ramkoers en ruimt iedereen uit de weg die hij ziet. Rachel moet tot het uiterste vechten om haar leven en dat van haar zoontje te redden.

Unhinged is één van de weinige originele producties die zijn uitgerbracht in de bioscopen in 2020 tijdens de COVID-19-pandemie. Het was zelfs de eerste film die in de bioscopen kwam nadat in Amerika de bioscopen voor de eerste keer weer open gingen na de eerste sluiting. Unhinged is een film over zogenaamde "road rage": agressie na een conflictieuze situatie op de (snel)weg. Daarbij komen vaak gevaarlijke situaties voor en soms zelfs (dodelijk) geweld. Unhinged brengt deze agressie naar het exterme door iemand volledig door het lint te laten gaan. Films over mensen die over de kook gaan en het helemaal zat zijn met de maatschappij en hier vervolgens tegenin gaan zijjn niet geheel nieuw. In 1993 maakte Joel Schumacher al de film Falling Down, met Michael Douglas in de hoofdrol als een kantoorklerk die op een dag genoeg heeft aan alle regeltjes in de maatschappij en vervolgens lak heeft aan alles en iedereen. Wat Falling Down zo goed maakt is de cynische en onderkoelde humor die Michael Douglas in de rol brengt, en het feit dat er in het verhaal veel zwarte humor zit. Dat heeft Unhinged niet, totaal niet zelfs. Het verhaal zelf is flinterdun en er is weinig achtergronden van karakters of ontwikeling hierin te vinden. Ook de rol van Tom Cooper is erg van bordkarton en kent geen emotie of nuance. Russel Crowe geeft een solide vertolking en ook Caren Pistorius doet haar best, maar het is allemaal erg voorspelbaar. Het maakt Unhinged tot een griezelige en onprettige film om naar te kijken, waarbij je als kijker voor beide partijen niet echt veel sympathie kan opbrengen. Voor fans van Russel Crowe kan deze film best interessant zijn, maar liefhebbers van het genre kunnen bijvoorbeeld beter Falling Down, of het Nederlandse Bumperkleef bekijken (die ongeveer in dezelfde periode is gemaakt). Unhinged is verder een vergetelijke film, helaas. Er had zeker wat meer ingezeten als de schrijvers wat meer aandacht en verdieping in de karakters hadden gebracht. Nu blijft alles aan de oppervlakte hangen.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2020
Speelduur: 90 min
Verpakking: Blu-ray Keepcase in afwijkende kleur
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461877499

Unhinged staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op een single-layer Blu-ray Disc in een 1080p-resolutie. De beeldkwaliteit is voor een recente productie prima en solide. De Full-HD resolutie zorgt voor een goede scherpte en detaillering. Unhinged is een donkere film met veel donkere en grijze kleuren en dat zorgt voor een soms voor een matig contrast. In donkere en slecht verlichte scènes is er soms wat minder goed detail te zien. Verder een solide transfer zonder verdere fouten of artefacten.

Unhinged krijgt op Blu-ray Disc twee losless DTS-HD Master Audio 5.1-audiotracks mee, namelijk in de originele Engelse ne de Franse taal. De Engelse audiotrack klinkt prima. Dialogen klinken netjes en helder uit de centerspeaker en muziek en ambiance-geluiden komen uit de surround-speakers. Er is voldoende spreiding en dynamiek en ook de subwoofer ondersteunt goed in het laag. Geen opzienbare audiotrack maar verder een prima en solide genoeg om de film voldoende te ondersteunen.

De Blu-ray Disc van Unhinged bevat geen extra's.

Tom Cooper (Russel Crowe) is een moordlustige maniak die tot heden uit de handen van politie en justitie heeft kunnen blijven. Tijdens een verkeersruzie komt hij in de auto Rachel (Caren Pistorius) tegen en Caren scheldt hem de huid vol omdat hij niet vlot genoeg doorrijdt bij een stoplicht. Tom probeert nog excuses te maken maar het heeft geen zin. De stoppen  slaan bij hem door en hij gaat op een wraaklustige manier haar leven zuur maken, inclusief dat van haar vrienden en familie. Unhinged is een donkere, humorloze thriller met een oppervlakkig script en bordkartonnen personages. Crowe speelt op de automatische piloot en de verdere bijrollen krijgen ook niet heel veel te doen. Het script is voorspelbaar en weinig spannend. In vergelijking hiermee is Falling Down een absolute klassieker (ook zonder vergelijking blijft het een goede film) en kan je die beter opzetten. De Blu-ray Disc van Unhinged bevat prima beeld en geluid en verder geen extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door The Searchers.