Judas and the Black Messiah

22-09-2021

8

Judas and the Black Messiah (Blu-ray)

Er is veel onrust in de straten van Chicago in de jaren '70. Martin Luther King is net vermoord en de gemeenschap van zwarte Amerikanen komt in opstand. Veel mensen hebben behoefde aan actie en willen strijden tegen de ongelijkheden die ze hebben ten opzichte van blanke Amerikanen. Ze willen zich organiseren en zo komt de groep de Black Panthers tot ontstaan. Deze wordt geleid door de charismatische Fred Hampton (Daniel Kaluuya) die veel medestanders op de been weet te brengen. Dit schopt tegen het zere been van de autoriteiten en zien in de Black Panthers een groot gevaar. De FBI wordt ingezet om de groep te stoppen en zij besluiten agent Roy Mitchell (Jesse Plemons) op de zaak te zetten. Ze denken dat het inzetten van een informant de beste actie is, en zo laten ze de straatdief William O'Neal (Lakeith Stansfield) infiltreren om zo informatie te verzamelen van de plannen van de Black Panthers. Echter raakt William, als zwarte Amerikaan, steeds meer verbonden met de boodschap die de Black Panthers uitdragen. Ook agent Mitchelle is er niet van overtuigd dat de vaak gewelddadige aanpak van de politie de oplossing gaat zijn. Naar mate de relatie tussen de Black Panthers en de politie het kookpunt bereikt moet William nu een beslising nemen welke kant hij kiest, voordat hij zelf de dupe ervan gaat worden.

Judas and the Black Messiah is de tweede film van regisseur Shaka King en was een groot succes. De film kreeg diverse nominaties en prijzen, waaronder 6 Oscar-nominaties en de film verzilverde er twee: Beste Bijrol voor Daniel Kaluuya en Beste Originele Muziek. De film verdient deze lof dan ook zeker, er wordt een beladen en zwarte bladzijde in de Amerikaanse geschiedenis besproken en er worden geen doekjes om gewonden als het gaat om de schuldigen aan te wijzen. Hoofdrolspelers Daniel Kaluuya en Lakeith Stansfield spelen de sterren van de hemel en geven hun hele hart en ziel in hun rollen. Ook Dominique Fishback en Dominique Thorne zijn beiden erg goed en geven de heren goed tegenwicht. Het verhaal wordt vlot verteld met daarbij ook archiefbeelden erin verwerkt van de ware mensen die vertolkt worden. Dat geeft de film een authentiek gevoel, zonder teveel op de motie in te spelen. De film komt erg krachtig over en laat duidelijk zien wat er mis was met het Amerika van toen (dat je soms zelf naar de tegenwoordige tijd kan vertalen). Het enige is dat de rest van de karakters soms erg eendimensionaal overkomen. De politie komt zelfs gewoon karikaturaal over en de agenten kunnen zo uit een cartoon weggelopen zijn. Dat heeft gelukkig geen invloed op de boodschap die de film wil vertellen. Verder ziet de film er goed uit. Lokaties, voorwerpen en productie-ontwerp zien er prachtig uit. Judas and The Black Messiah is een erg geslaagde film geworden van een indrukwekkend en krachtig verhaal.

Jaar: 2020
Speelduur: 125 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 051888255360

• Fred Hampton for the people
  • Unexpected Betrayal

Judas and the Black Messiah staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1 op Blu-ray Disc. De film is een recente productie en ziet er dan ook goed uit in 1080p HD. De stijl van de film is qua kleurenpalet typisch jaren '70: veel donkere, bruinachtige kleuren en tinten met daarnaast veel nadruk op rood, zwart en grijs. De kleuren en het kleurenpalet worden prima weergegeven en daarop valt weinig af te dingen. Contrast is prima in orde, alleen schaduwdetail en zwartniveau is in dommige donkere scènes wat lastig. Er kan dan soms wat minder details worden waargenomen en loopt het zwart wat dicht. Verder een prima transfer.

Judas and the Black Messiah krijgt een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track is quia spreiding en dynamiek wat onevenwichtig. De film is voornamelijk dialoog-georïenteerd met daarbij momenten en scènes met muziek of actie. De scènes met dialogen klinken netjes en duidelijk hoorbaar, maar wanneer de muziek of actie komt en de surround-kjanalen meedoen dan gaat het volume omhoog en knalt de muziek of de pistooolschoten uit je speakers. Dat is dusdanig luid dat het eigenlijk niet zo prettig hoorbaar is. Het volume moet dan direct wat lager gezet worden, echter komen de dialogen dan soms minder goed uit. Al-met-al krijgt de track wel een voldoende maar had er meer in gezeten.

Judas and the Black Messiah krijgt op Blu-ray Disc twee extra's mee. Beiden zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Fred Hampton for the people (9 min)
Verschillende leden van de cast en crew bespreken zijn persoon en nalatenschap.

Unexpected Betrayal (8 min)
Deze featurette bespreekt kort de persoon William O'Neal, zijn interview en gebeurtenissen die erop volgden.

Judas and the Black Messiah vertelkt het verhaal van volksleider Fred Hampton (Daniel Kaluuya) en de opstand van de Black Panthers tegen al het geweld en onrecht tegen de zwarte Amerikanen. De FBI laat de burger en veroordeelde dief William O'Neal (Lakeith Stansfield) infiltreren om zo meer te weten te komen over de plannen van de organisatie. Dit is een vat met buskruit die op ontploffen staat. De film geeft een waarheidsgetrouwe vertoning van de gebeurtenissen en de afwisseling met de gefilmde interviews met de daadwerkelijke personen geeft de film extra authenticiteit mee. Judas and the Black Messiah vertelt een boeiend verhaal op een bijzondere en meeslepende manier. De Blu-ray Disc heeft een prima beeldtransfer maar helaas een wat onevenwichtige audiotrack. Extra's zijn in orde.