Space Jam: A New Legacy

25-11-2021

8

Space Jam: A New Legacy (UHD)

Basketbal-ster LeBron James (die zichzelf speelt) heeft moeite om connectie te maken met zijn zoontje Dom (Cerdic Joe), die meer fan is van videogames dan van basketbal. Om zijn zoontje een leuk uitje te geven besluit LeBron hem mee te nemen naar het Warner Bros.-hoofdkantoor waar ze een presentatie krijgen van een team dat werkt aan een digitaal AI-project, geleid door AL-G Rhythm (Don Cheadle). Die wil van LeBron James ook een digitale ster maken en hem in allerlei nieuwe games stoppen. LeBron weigert deze samenwerking en dan slaan de stoppen bij Rhythm een beetje door en worden LeBron en zijn zoontje Dom geüpload in de digitale wereld die Rhythm heeft gemaakt. LeBron wordt uitgedaagd tot een potje basketbal en samen met zijn zoon Dom, de Looney Tunes-Squad nemen ze het op tegen Rhythm en zijn nieuwe en opgepompte Goon Squad. Het spel kan beginnen...

Space Jam was in 1996 een gigantisch succes: het combineerde animatie met Live Action en het inzetten van sterspeler Michael Jordan en de succesvolle animatiekarakters van de Looney Tunes bleek een gouden zet. Jarenlang werd er gesproken over een vervolg, in het begin met opnieuw Michael Jordan erbij maar die haakte al snel af. Steeds kwam het project voor een vervolg maar niet van de grond. Totdat nu, 25 jaar later, het dan toch is gelukt. Is het wachten het nu waard geweest? Tja, die vraag is lastig te beantwoorden. Ten eerste is Space Jam: A New legacy niet een direct vervolg en wordt er niet verwezen naar de vorige film. Daarnaast is het verhaal en setting volledig gericht op een neiuwe generatie jongeren. Fans van de eerste film zijn  uiteraard ook 25 jaar ouder geworden en voor hen is deze nieuwe film eigenlijk niet bedoeld. Het is daarom ook lastig om aan te geven of de film dan ook echt geslaagd is. Wat daarbij ook meespeelt is dat de Looney Tunes en de karakters niet meer zo hip en populair zijn dan 25 jaar geleden. Er is in de afgelopen tijd een hoop nieuwe animatie bijgekomen dat ook populair is geworden. De Looney Tunes en ster LeBron James moeten niet alleen een vernieuwende film maken binnen het Space Jam-universum, maar moeten ook nog eens de concurrentie aangaan met andere animatie. En dat is misschien een brug te ver geweest en misschien daarom is de film niet echt succesvol geweest. Zet je al deze bijzaken een beetje opzij dan blijft best een vermakelijke film over. De combinatie van animatie en Live Action is door de moderne digitale technieken nu helemaal naadloos en de effcten en digitale omgevingen zijn prachtig om te zien. Wat overblijft is een visueel prachtige film met een best vermakelijk verhaal. Deze film gewoon lekker opzetten met je kids en dan volgt een best vermakelijke middag.

Genre: Animatie, Avontuur, Komedie/Humor
Jaar: 2021
Speelduur: 115 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 5051889700647

• First Quarter: Game On
  • Second Quarter: Teamwork
  • Third Quarter: Out of This World
  • Fourth Quarter: The Looniest

Space Jam: A New Legacy krijgt op UHD een upscaled 4K-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 (op de backcover staat foutief 2.40:1). De film is erg kleurrijk met veel (speciale) effecten en die komen uitstekend tot hun recht op 4K. Scherpte is erg goed, kleuren worden geweldig weergegeven en kennen dankzij HDR10 een mooie kleurenschakering. Zwartwaardes en schaduwdetail zijn ook uitstekend. Een geweldige transfer.

Space Jam: A New Legacy krijgt op BD een 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1 (op de backcover staat foutief 2.40:1). Een erg goede transfer: goede scherpte en contrast en goede zwartwaardes en schaduwdetail. De kleuren springen wat minder uit het scherm dan op de UHD, maar dat mag verder de pret niet drukken. Een prima transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Space Jam: A New Legacy krijgt op zowel UHD als Blu-ray Disc een Dolby Atmos track mee in de oorspronkelijke Engelse taal (voor de puristen: beiden hebben een Dolby TrueHD 7.1-track als core-track). Deze track klinkt zoals verwacht uitstekend. Dialogen zijn  helder en duidelijk en verder wordt er een continue geluidsbeeld gecreeërd. Ook de hoogtekanalen worden goed ingezet en dit geeft de track een zeer ruimtelijk effect dat de sfeer van de film verder versterkt. De subwoofer doet goed mee in het laag, Een geweldige audiotrack.

N.B. Op zowel de UHD als de Blu-ray Disc staan een Nederlandse en Vlaamse Dolby Digital 5.1-audiotrack.

Space Jam: A New Legacy krijgt op de Blu-ray Disc een klein pakket aan extra's mee. Leuk om een keer te zien, maar niet echt noemenswaardig.

4 Fun Featurettes:

• First Quarter: Game On (8 min)
  • Second Quarter: Teamwork (8 min)
  • Third Quarter: Out of This World (8 min)
  • Fourth Quarter: The Looniest (7 min)
Vier korte featurettes die ingaan op de verschillende aspecten van de productie.Er komen wat beelden van de set voorbij, plus scènes met visuele effecten in verschillende stadia van productie.

Deleted Scenes (6 min)
Een vijftal verwijderde scènes, waarvan de eerste het langst is (4 min) en de rest nauwelijk een minuut.

In Space Jam: A New Legacy is het aan ster-basketbal speler LeBron James om zijn band en relatie met zijn zoontje Dom (Cedric Joe) te verbeteren. Ze gaan samen naar het Warner Bros-hoofdkantoor waarna ze na een fout worden geüpload in een geheel nieuwe digitale games-omgeving. Daar moeten ze opnieuw een basketbalwedstrijd spelen tegen de Goon-squad amen met de Looney Tunes. Maar deze zijn het basketbal spelen alweer verleerd en moeten dus opnieuw gecoacht worden. Dit vervolg op Space Jam is eigenlijk meer een reboot en gericht op de nieuwe generatie. Dat maakt het voor fans van de eerste films soms lastig om jezelf te verplaatsen in deze nieuwe doelgroep. Maar wat overblijft is een vermakelijke en visueel prachtige film die zeker zorgt voor een middag prima vermaak met je kinderen. De UHD+BD-uitgave zit prima in elkaar met erg goed beeld en geluid. Het pakket aan extra's is wel wat mager, daar had wat meer bij gemogen, bijvoorbeeld wat interactieve spelletjes voor de kinderen. Desalniettemin een prima uitgave.