Godfather Trilogy, The (50th Anniversary)

25-03-2022

9.3

Godfather Trilogy, The (50th Anniversary) (Blu-ray)

The Godfather vertelt het verhaal van de ontwikkeling van de maffia in de Verenigde Staten van Amerika tot aan het eind van de jaren zeventig. Francis Ford Coppola belicht met name één speciale Italiaanse familie van de cosa nostra in deze fantastische en indrukwekkende film. The Godfather verscheen in 1972 in de bioscopen en wegens enorm succes werd in 1974 een vervolg gemaakt. 15 jaar later werd het derde en laatste deel opgenomen. In totaal dus drie films waarin het reilen en zeilen van de maffia nader wordt toegelicht. Paramount Pictures heeft deze drie films gebundeld in een weergaloos mooie DVD box. De box bestaat uit totaal 5 DVD’s waarvan één DVD ruim drie uur aan bonus materiaal bevat. De bespreking van deze box betreft alle drie de films en waar nodig zal specifiek naar het betreffende deel verwezen worden.

Deel I
In 1946, net na WO II, heeft de geïmmigreerde Italiaanse Vito Corleone (Marlon Brando) rondom en in New York een imperium opgebouwd. Hij is een machtig en welgesteld man die zich bezig houdt met allerlei smerige en duistere zaken zonder dat hij zelf op de voorgrond treedt. Hij laat zijn “vieze” karweitjes door leden van zijn maffiagroep uitvoeren voor geld of hij verlangt een tegenprestatie van degene die beroep op zijn macht doet. De gehele familie is betrokken bij de clan. Echter, zijn jongste zoon Michael (Al Pacino) wil van zijn zaken niets weten en bemoeit zich nauwelijks met de familie. Als de familie door andere maffiafamilies betrokken dreigt te worden in de drugshandel weigert Corleone daarmee in te stemmen, tegen de zin in van zijn zoon Santino (James Caan). Er ontplooit zich een mini-oorlog tussen verschillende families, waarbij doden vallen. Ook Don Corleone is niet veilig en wordt slachtoffer van een aanslag. Als Michael verneemt dat zijn vader is neergeschoten spoedt hij zich naar de familie. De overgebleven leden van de clan weten niet precies hoe ze moeten handelen en dreigen ten onder te gaan in het geweld. Michael besluit de aanslag op zijn vader, die ternauwernood aan de dood is ontsnapt, te vergelden op de aanstichter van het geweld.

Deel II
In dit deel zien we twee verhalen door elkaar lopen. Het ene gedeelte betreft flashbacks naar de periode van de jonge Vito Corleone (Robert de Niro) en laat zien hoe Vito als negenjarige jongen van Sicilië vlucht naar de Verenigde Staten en hoe hij zijn status als peetvader opbouwt. Het andere gedeelte borduurt verder op het eerste deel van The Godfather. Michael Corleone (Al Pacino) is de nieuwe peetvader nadat hij zijn concurrenten heeft uitgeschakeld. Hij wil zijn illegale zaken uitbreiden naar het westen van Amerika. Zijn oudste broer Fredo (John Cazale) gaat werken voor de familie in de wereld van het gokken en het hotelwezen in Las Vegas. Michael krijgt niet direct wat hij wil en maakt daardoor vijanden. Er wordt een aanslag op hem gepleegd die hij ternauwernood overleeft. Hij geeft tijdelijk de leiding aan zijn (halfbroer) Tom Hagen (Robert Duvall) en besluit zelf op onderzoek te gaan om te achterhalen wie de verrader binnen de familie is. Dit onderzoek brengt hem naar Cuba waar hij met ene Hyman Roth (Lee Strasberg), een geslepen Joodse zakenman, een deal wil sluiten. Tijdens zijn verblijf op Cuba achterhaalt hij wie de verrader binnen de familie is. Bij zijn terugkomst in Amerika wacht hem echter een hoorzitting voor een Senaatscommissie die een onderzoek heeft ingesteld naar de maffia. Betekent dit het einde van het imperium van Michael Corleone?

Deel III
In het derde en laatste deel van The Godfather wordt een sprong in de tijd gemaakt. We schrijven de periode van de eind zeventiger jaren. De ouder geworden Michael Corleone (Al Pacino) is de gevierde man. Hij probeert zijn imago op te krikken door het schenken van enorme geldbedragen aan liefdadigheidsinstellingen. Michael’s kinderen Anthony en Mary zijn inmiddels volwassen geworden. In tegenstelling tot Mary weet Anthony van zijn vaders praktijken en wil hij absoluut niets met diens zaken te maken hebben. Anthony wil het liefste een professionele zanger worden. Michael heeft als liefste wens om al zijn duistere praktijken vaarwel te zeggen en zich volledig te richten op het legaal zaken doen. Hij wil zich inkopen bij de Rooms Katholieke kerk om zijn belangen veilig te stellen en hij verkoopt al zijn hotels. Deze omslag van Michael wordt niet op prijs gesteld door een aantal figuren van de cosa nostra omdat zij zich verraden voelen.

Deze verfilming van hoe een eenzaam Italiaans jongentje in het grote Amerika van begin 1900 zich opwerkt tot een gangsterbaas en hoe de ontwikkeling van zijn “persoonlijke” en zijn “zakelijke” familie tot stand komt is fenomenaal vastgelegd. Er zijn weinig momenten in de films dat je je zal vervelen. Coppola weet op sublieme wijze de spanning op te bouwen en te behouden. Dit doet hij mede geholpen door een uitzonderlijke cast maar ook door zijn manier van filmen. De muziek in de film speelt eveneens een belangrijke rol in de films. Op basis van het door Mario Puzo (en deels Coppola) geschreven gelijknamige boek krijgen we een beeld van hoe het er in die jaren aan toe ging en hoe een ieder moest strijden om in leven te blijven. In totaal ontvingen de eerste twee Godfather-films een negental Oscars® en vele andere prijzen. Deel 1 (1973) en deel 2 (1975) ontvingen de Academy Award voor de beste film. Marlon Brando ontving een Oscar® voor zijn acteerprestatie in deel 1 maar hij weigerde deze op te halen vanwege de discriminatie van Indianen door het filmgekke Hollywood. Op een aantal nominaties na, viel het derde deel niet in de prijzen. Velen vinden dat het derde en laatste deel minder goed is dan de eerste twee delen. Echter juist in dit derde deel wordt veel meer nadruk gelegd op de persoonlijke familieband van de Corleones waardoor dit laatste deel meer emotie bevat. Voor deze 50th Anniversary is een nieuwe "cut" van het derde deel bij de trilogie bijgevoegd, namelijk The Godfather Coda: The Death of Michael Corleone. Deze versie van het derde deel bevat een andere structuur met het begin en einde anders gecontrueerd, en gedurende het verloop van de film een strakker verteltempo met meer focus op het verhaal van Michael Corleone. De grootste achilleshiel, de vertolking van Sofia Coppola, is niet helemaal ongedaan gemaakt - dat is door haar rol simpelweg niet mogeliijk- maar is wel wat verkleind om de impact van haar aanwezigheid wat minder op te laten vallen.

The Godfather Trilogy is uitgebracht in diverse uitgaven op DVD en Blu-ray waarvan de eerste al in 2001 (recensie van de DVD-versie vind je hier). De meest recente tot op heden was The Coppola Restoration-versie die de films bevat die een grote restauratie hadden ondergaan met supervisie van Francis Ford Coppola zelf (de recensie van de DVD-box vind je hier). Daarna was het stil rondom deze trilogie, totdat Coppola kwam met een alternatieve versie, en zoals hij noemt de Director's Cut, van deel drie. Dit was ook het startsein van een restauratie voor de 4K-uitgave, met daarvan geremasterde versies op UHD en een transfer naar 1080p HD. Voor deze recensie wordt de versie op Blu-ray Disc besproken. In deze versie zitten alle Blu-ray Discs netjes verpakt in een keepcase met daar omheen een kartonnen slipcase.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 1972
Speelduur: 523 min
Verpakking: Boxset
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • Dolby TrueHD 5.1 - Engels
  • En vele andere
  • English Restored Mono Dolby Digital
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Portugees, Spaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8719372015285

• Full Circle: Preserving The Godfather
  • Capturing The Corleones: Through the Lens of Photographer Steve Schapiro
  • The Godfather: Home Movies
  • Restorations Comparisons
  • Introduction form Francis Ford Coppola
  • Making of The Godfather
  • Additional Scenes
  • Filming Locations
  • The Corleone Family Tree
  • The Music of The Godfather
  • Profiles on the Filmmakers
  • Photo Galleries and Storyboards
  • Godfather World
  • The Masterpiece That Almost Wasn't
  • ...when the shooting stopped
  • Emulsional Rescue
  • The Godfather on the Red Carpet
  • Four Short Films on The Godfather

De drie Godfather-films worden in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.78:1 op Blu-ray Disc gepresenteerd. De films hebben opnieuw een restauratie ondergaan en hebben daarbij een ander kleurenpalet gekregen. De Coppola Restoration-versies hebben een warme goudbruine gloed over het kleurenpalet heen om zo nog eens extra het contrast te versterken tussen de warme sfeer in de beelden en de koude en kille actie van de mafia-criminelen. In deze nieuwe 4K-restauratie die is gebruikt voor de geremasterde HD-transfer op Blu-ray Disc is duidelijk te zien dat die warme goudbruine gloed een stuk omlaag is geschroefd en het kleurenpalet wat bleker is geworden. Dat zie je voornamelijk aan de huidtinten die een stuk minder warm zijn en meer natuurgetrouw aan de huidskleur zelf. Dat betekent ook dat de overige kleuren wat bleker zijn en sommige lichte scènes komen daarbij wat overbelicht over (vooral weerkaatsingen van licht op bijvoorbeeld gezichten komen een stuk scherper over). Dat betekent wel dat de witbalans meer in orde is en dat de kleuren meer natuurgetrouw zijn op deze restauratie dan op de Coppola Restoration-versies. Verder zijn bij deze 4K-restauratie voor bepaalde scènes de oorspronkelijke negatieven gebruikt waarbij de vorige restuaratie nog Digital Intermediates werden gebruikt. Wel werd de Coppola Restoration uit 2007 gebruikt als blauwdruk, maar daarbij werden bepaalde scènes nog meer vebeterd en nog meer vuil en schade weggepoetst door het restauratie-team. Dat betekent een betere beeldkwaliteit met net een tik betere scherpte en detaillering. Grain is nog steeds in een goede gradatie aanwezig en over het algemeen staat de prent strakker op beeld. Alle scènes lopen wat vloeiender en geven een meer coherent geheel als film zelf. Deze nieuwe 4K-restauratie biedt de beste beeldkwaliteit die de trilogie ooit had durven hopen, met een meer uitgebalanceerde beeldkwaliteit, nog meer en beter gerepareerde scènes en een nog meer uitgedacht kleurenpalet. Dit zou nu op Blu-ray Disc de ultieme en definitieve beeldtransfer moeten zijn van deze iconische trilogie.

Alle drie de Godfather-films hebben op deze nieuwe 4K-gerestaureerde versie dezelfde Dolby TrueHD 5.1-track gekregen van de Coppola Restoration-versies en hebben daarmee dus geen upgrade gekregen. Dat is verder ook niet nodig, want deze audiotracks voldoen prima en hadden verder geen extra meerwaarde gekregen bij bijvoorbeeld een Dolby Atmos-track. Dialogen komen netjes en helder uit het centergedeelte en de muziek, geluidseffecten en ambiance-geluiden worden mooi verspreid over alle kanalen om een mooi, warm en volwaardige surroundbeleving te geven. Voor de puristen is op deze versie wel de oorspronkelijke mono-track toegevoegd in een geremasterde Dolby Digital 2.0 mono-track.

Deze nieuwe 4k geremasterde trilogie van The Godfather-trilogie bevat een nieuwe Bonus-disc met daarop alle extra's van de Coppola Restoration-versie, met daarbij een aantal nieuwe extra's. Deze nieuwe extra's worden hieronder besproken, de andere extra's staan hieronder in het overzicht en de bespreking daarvan kan je hier lezen.

Full Circle: Preserving The Godfather (16 min)
Deze featurette bespreekt het nieuwe restauratie-project en de vele pijn en moeite die is gestoken en deze nieuwe en ultieme versie.

Capturing The Corleones: Through the Lens of Photographer Steve Schapiro (13 min)
Hier worden wat anecdotes verteld door de set-fotograaf.

The Godfather: Home Movies (9 min)
Wat 16mm beeldmateriaal dat is gefilmd op de set van The Godfather in 1971.

Restorations Comparisons (11 min)
Meteen de meest interessant extra, namelijk directe vergelijkingen van de eerste twee films tussen de verschillende gerestaureerde versies uit 2007 en 2021.

• Making of The Godfather
  • Additional Scenes
  • Filming Locations
  • The Corleone Family Tree
  • The Music of The Godfather
  • Profiles on the Filmmakers
  • Photo Galleries and Storyboards
  • Godfather World
  • The Masterpiece That Almost Wasn't
  • ...when the shooting stopped
  • Emulsional Rescue
  • The Godfather on the Red Carpet
  • Four Short Films on The Godfather

Vito Corleone is de man achter een grote maffiafamilie. Regelmatig komt hij in conflict met concurrerende families, vooral over drugshandel. Na zijn dood neemt zijn zoon Michael het imperium over. Zijn macht is groot, maar langzaam komt hij in een isolement terecht. The Godfather trilogie staat bekend als een van de beste filmreeksen in de geschiedenis. De epossen worden alom geroemd om hun verhaal en inhoud. Deze nieuwe 4K-gerestaureerde versie van de Godfather-trilogie met daarbij een nieuwe "cut" van de derde film is met veel pijn en moeite opnieuw samengesteld en bijna beeld-voor-beeld verbeterd en ook via een remastering op Blu-ray Disc uitgebracht. Dit is de ultieme versie op disc en de Blu-ray Disc is al geweldig, dus de 4K UHD-versie zal helemaal de ultieme versie zijn van deze epische trilogie.