Slag om de Schelde, De

06-10-2022

8

Slag om de Schelde, De (Blu-ray)

November ’44. Op het Zeeuwse Walcheren vechten tienduizenden geallieerden en Duitsers tegen elkaar. De wegen van een Nederlandse jongen die voor de Duitsers vecht (Gijs Blom), een verdwaalde Engelse gliderpiloot (Tom Felton) en een tegen wil en dank in het verzet betrokken Zeeuws meisje (Susan Radder) kruisen elkaar. Ze worden geconfronteerd met cruciale keuzes die gaan over hun eigen en andermans vrijheid.

De Slag om de Schelde is de eerste Nederlandse speelfilm die (mede) is geproduceerd door Netflix. Het is de tweede film van regisseur Matthijs van Heijningen Jr., na zijn eerste film, de prequel The Thing uit 2011, die uiteraard gebaseerd is op de klassieker The Thing uit 1982. De Slag om de Schelde speelt zich in Nederland af, maar is volledig gefilmd in Litouwen. Het gebeurt vaker dat Nederlandse films in Oost-Europa worden opgenomen, omdat deze omgeving qua klimaat en qua infrastructuur veel lijkt op Nederland van een tiental jaren terug. De Slag om de Schelde bevat een internationale cast, met als meest bekende buitenlandse acteur Tom Felton, die naam en faam heeft gemaakt als Draco Malfoy in de Harry Potter-reeks. Bekende Nederlands acteurs zijn o.a. Jan Bijvoet, Hajo Bruins en Mark van Eeuwen. De Slag om de Schelde is bijna de meest dure Nederlandse productie met 14 miljoen Euro, na Zwartboek van ruim 16 miljoen Euro. Het laatste dat opvalt aan deze productie is dat deze net is afgrond voor de COVID 19-pandemie en de film stond in de startblokken om in de bioscopen te draaien. Alle posters hingen al en de releasedatum was al bekend. Toen werd er helaas besloten om de bioscoop-premiere uit te stellen in verband met de sluting van de bioscopen. Uiteindelijk heeft de film vijf maanden op de plank gelegen voordat deze in mei 2021 in de bioscopen kwam. De film is groots opgezet en dat zie je er ook aan af. Vele wijdse oorlogsscènes die zich afspelen in steden en in weilanden zien er knap gemaakt uit. Het verhaal van drie mensen die om verschillende reden zijn verwikkeld in de Tweede Wereldoorlog is ook zeker spannend en meespelend. Er is goed gekeken naar bijvoorbeeld Saving Private Ryan: vertel een separaat verhaal tegen de achtergrond van een oorlog. Dat is hier ook gedaan en dat is zeker goed gelukt. De Slag om de Schelde is een knap gemaakte Nederlandse oorlogsfilm die het zeker verdient om bekeken te worden.

Na een lange tijd dat De Slag om de Schelde alleen bekeken kon worden op Netflix, is de film nu ook verkrijgbaar op Blu-ray Disc. Deze uitgave wordt hier besproken.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2020
Speelduur: 125 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands, Duits, Engels
Ondertiteling: Engels, Nederlands voor doven en slechthorenden
Uitgever: Source 1 Media
EAN: 8718836864803

De Slag om de Schelde is in het originele beeldformaat van 2.39:1 op een 1080p Blu-ray Disc gezet. De film heeft een nogal grove korrel en is nogal griijs, grauw en donker opgezet. Veel aardse kleuren als bruin, grijs, zwart en blauw overheersen, met een af en toe fel rood (zoals de Nazi-vlaggen met fel rood erin) als scherp contrast hier tegen. De transfer laat dit prima zien en heeft een goede scherpte en natuurgetrouw kleurenpalet. De film is ook vaak erg donker en speelt zich vaak af in slecht verlichte ruimtes. De schaduwdetaillering en contrast laat dan soms wel wat te wensen over. Een 4K-transfer met HDR had hier nog misschien iets meer van kunnen maken. Desondanks is deze HD-transfer prima in orde en voldoet zeker.

De Slag om de Schelde krijgt één audiotrack mee, namelijk een DTS-HD MA 5.1-track in de talen Nederlands, Duits en Engels. En deze track is ook prima in orde. Dialogen klinken  uit het center-kanaal, maar komen wel vaak over als een soort gemompel. Dit was echter ook al het geval bij de streaming-versie op Netflix, dus dit is zo bedoeld door de makers. Gelukkig hiervoor zijn er ondertitels beschikbaar in het Nederlands en Engels. Daarnaast is er genoeg activiteit uit de surround-kanalen. Bij actiescènes worden de registers wat meer open getrokken en wordt de subwoofer ook goed aan het werk gezet. Een prima audiotrack, maar kijk even goed of je de ondertitels kan gebruiken.

Er staan helaas geen extra's op de Blu-ray disc van De Slag om de Schelde.

November ’44. Op het Zeeuwse Walcheren vechten tienduizenden geallieerden en Duitsers tegen elkaar. De wegen van een Nederlandse jongen die voor de Duitsers vecht, een verdwaalde Engelse gliderpiloot en een tegen wil en dank in het verzet betrokken Zeeuws meisje kruisen elkaar. Ze worden geconfronteerd met cruciale keuzes die gaan over hun eigen en andermans vrijheid. De Slag om de Schelde is een knap gemaakte Nederlandse oorlogsfilm die het zeker verdient om bekeken te worden. De Blu-ray Disc is prima in orde met een goede beeld- en geluidskwaliteit maar helaas zonder extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Source 1 Media.