Detective Knight: Rogue

27-11-2023

6.5

Detective Knight: Rogue (Blu-ray)

Terwijl Los Angeles zich voorbereidt op Halloween, verwonden gemaskerde overvallers de partner van detective James Knight (Bruce Willis). Wanneer de bende vlucht naar New York, wordt Knight geconfronteerd met zijn duistere verleden in een poging om de criminelen te vlug af te zijn.

Acteur Bruce Willis is een ware Hollywood legende. Na op TV furore gemaakt te hebben in de serie Moonlighting brak hij definitef door op het witte doek met zijn legendarische rol als de cynische politieagent John McClane in Die Hard. Deze film kreeg nog vier vervolgen, maar de eerste drie worden als de beste beschouwd. Daarna speelde Willis in diverse grote actiefilms als Armageddon en The Fifth Element, maar speelde ook gevoeliger rollen zoals in The Sixth Sense en Unbreakable. Daarnaast is Willis ook te zien in films als Pulp Fiction, Sin City, The Expendables 1 & 2 en Looper. Maar ook voor rollen als slechterik (The Jackal) en in komische films (The Whole Ten Yards) draait Willis zijn handen niet om. De laatste jaren is Willis het rustig aan gaan doen, eigenlijk sinds de film The Cold Light of Day. Hij speelde niet meer de echt grote (hoofd)rollen en ging vaak voor een kleine bijrol (met de remake van Death Wish en Glass als uitzondering). Dit ondanks dat zijn naam groot prijkte op filmposters en in de credits. De films waren best oké, maar gingen de laatste jaren wel achteruit in kwaliteit. Veel fans begrepen dit niet echt, tot het nieuws kwam dat Willis de diagnose afasie had gekregen, een aandoening die bepaalde cognitieve functies kan aantasten zoals spreken en bepaalde teksten uit het hoofd leren. Met films als Vice, First Kill, Air Strike en Breach gooide Willis helaas geen hoge ogen. Daarna ging hij met Edward Drake als regisseur samenwerken voor American Siege en Gasoline Alley (met tussendoor A Day to Die), en besloten ze samen daarna nog één trilogie te maken. Samen gingen ze drie films maken over detective Knight, met Bruce Willis in de titelrol, en de eerste kreeg de subtitel Rogue. In deze eerste film zien we Willis in een vertrouwde rol, namelijk die van politieagent. Maar dat is het enige wat we van hem gewend zijn, want voorderest is hij helaas een schim van wat hij was in andere films. Hij is zelfs houteriger dan dat hij was in 16 Blocks, toen hij dit met opzet speelde (met een kiezel in zijn schoen om het hinken echt te doen lijken). Het is helaas te zien dat Willis niet zo in goede conditie is. Zijn spraak en articulatie zijn erg onduidelijk, en hij heeft maar weinig scènes in waar hij beweegt. De enige scène waarin hij meer beweegt heeft bij een masker op, dus dit doet vermoeden dat dit een stunt-double is. Voorderest is het verhaal aardig, maar generiek. Er is goed naar Heat gekeken voor bepaalde scènes maar deze film kan die vergelijking natuurlijk niet waar maken. De acteerprestaties gaan voorderest van aardig tot clichématig en lachwekkend over-de-top. Rogue heeft de langste speelduur van de drie films, en dat is meer dan genoeg. Deze eerste film in de trilogie, Rogue, legt de lat niet al te hoog voor de rest van de films en is naast het aardige verhaal vooral interessant om te zien hoe Willis zijn oude vorm nog een beetje probeert te vinden. Dat lukt redelijk maar eigenlijk jammer genoeg niet genoeg, dus leg je verwachtingen niet al te hoog.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2022
Speelduur: 105 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
Uitgever: The Searchers
EAN: 9789461879868

Detective Knight: Rogue krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD transfer in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.39:1. Dit is een recente productie, dus de kwaliteit is prima te noemen. Scherpte is goed, als ook detaillering en contrast. In slechte verlichte en donkere scènes is het detailniveau acceptabel, al loopt het zwart af en toe een beetje dicht en mis je enkele details. Kleuren zijn fel en natuurgetrouw. Een degelijke, prima transfer.

Detective Knight: Rogue krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD MA 5.1-track in de oorspronkelijke Engelse taal. De track klinkt prima, maar is wel erg directioneel ingesteld. Dialogen zijn netjes verstaanbaar en de focus van de track ligt op de voorste kanalen. Bij drukkere scènes doen de surroundkanalen zeker wel mee. Voorderest een prima track, echter met wat minder spreiding en dus minder dynamisch dan verwacht.

Er staan geen extra's op de Blu-ray Disc van Detective Knight: Rogue.

Terwijl Los Angeles zich voorbereidt op Halloween, verwonden gemaskerde overvallers de partner van detective James Knight (Bruce Willis). Wanneer de bende vlucht naar New York, wordt Knight geconfronteerd met zijn duistere verleden in een poging om de criminelen te vlug af te zijn. Detective Knight: Rogue is de eerste film uit de trilogie en heeft de langste speelduur van de drie films, en dat is meer dan genoeg. Deze eerste film in de trilogie, Rogue, legt de lat niet al te hoog en is naast het aardige verhaal vooral interessant om te zien hoe Willis zijn oude vorm nog een beetje probeert te vinden. Dat lukt redelijk maar eigenlijk jammer genoeg niet genoeg, dus leg je verwachtingen niet al te hoog. De Blu-ray Disc van Rogue is verder technisch in orde, maar zonder verdere extra's.