Beste leden,

Sinds donderdag 1 mei is het zover: de nieuwe website van allesoverfilm.nl is live!
De URL is ongewijzigd gebleven en je kunt nog steeds alle eerder geplaatste recensies en artikelen teruglezen.

Op deze speciale pagina kun je de actuele status van het forum bekijken.
In het najaar wordt het weer mogelijk om te reageren en nieuwe berichten te plaatsen.
Houd deze pagina dus goed in de gaten voor de laatste updates over het forum.

Hopelijk tot snel!

Met vriendelijke groet,
Rogier

AllesOverFilm Forum

Audio en Luidsprekers
B
beginnertje
Vraagje over aansluiten luidsprekers
Jun 29, 2010

Hallo ik ben helemaal niet zo'n hifi-freak :oops: dus zit ik weer met een vraag! Ik heb mijn Mourdaunt Short Alumni eens uit de doos gehaald omdat ik het i.v.m. de verhuizing binnenkort kan gaan aansluiten. Moet er nu nog iets aan de luidsprekerkabel gemonteerd worden of kan ik de "blote" draad gewoon in het gaatje steken en klemmen? Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel!

X
xander79
Jun 29, 2010

Als het goed is kan je de speakerdraadaansluiting open schroeven. Als je dat doet komt er een gat tervoorschijn. Daar kan je dan je draad in doen en dan weer dicht draaien. Of een banaan stekker op de speakerkabel maken en die erin drukken. This wat je wilt.

gr. Xander.

reply
0
B
beginnertje
Jun 30, 2010

Klopt het is een soort veersluiting, als je er opdrukt zie je een gat, maar wat is nu aan te raden een banaan stekker of is een "blote" draad net zo goed?

reply
0
H
hstadman
Jun 30, 2010

beginnertje;1717418 wrote: Klopt het is een soort veersluiting, als je er opdrukt zie je een gat, maar wat is nu aan te raden een banaan stekker of is een "blote" draad net zo goed?
Blote draad, daar een bananenstekker ook een extra contact betekend.

reply
0
ES
Edgar Smit
Jun 30, 2010

hstadman;1717421 wrote: Blote draad, daar een bananenstekker ook een extra contact betekend.

Afgezien daarvan, waarschijnlijk bedoelt TS een rood en zwart lipje wat je naar beneden moet drukken, daar past geen banaanstekker in maar alleen blote draad.
Deze dus:
[img]http://www.prsbv.com/onderdelenpics/luidsprekeraansluiting.jpg[/img]

reply
0
B
beginnertje
Jul 01, 2010

Edgar Smit;1717445 wrote: Afgezien daarvan, waarschijnlijk bedoelt TS een rood en zwart lipje wat je naar beneden moet drukken, daar past geen banaanstekker in maar alleen blote draad.

Nee zo ziet het er niet uit, het zit aan de buitenkant van de speaker is ongeveer 12mm rond, als je dit indrukt zie je een gaatje van ongeveer 6mm. Het is dus wel een soort klemsluiting!

Dus gewoon de blote draad.

reply
0
ES
Edgar Smit
Jul 01, 2010

beginnertje;1717661 wrote: Nee zo ziet het er niet uit, het zit aan de buitenkant van de speaker is ongeveer 12mm rond, als je dit indrukt zie je een gaatje van ongeveer 6mm. Het is dus wel een soort klemsluiting!

Dus gewoon de blote draad.

Dan is het deze:
[IMG]http://kleinspul.nl/products_pictures/m_term_xlr_rechthoek.jpg[/IMG]
Die kun je losdraaien en zie je in het schroefdraad een gaatje, daar steek je de blote draad doorheen en draai je hem weer vast.
Je kunt er echter ook een banaanstekker insteken.
Als dit hem ook niet is, zou je dan eens een foto willen posten wat voor aansluiting je dan hebt?

reply
0
B
beginnertje
Jul 01, 2010

Zo dus, hier een voorbeeld met banaan stekkers.

[ATTACH]1351[/ATTACH]

reply
0
GS
Gerco Stuivenberg
Jul 02, 2010

beginnertje;1717692 wrote: Zo dus, hier een voorbeeld met banaan stekkers.

[ATTACH]1351[/ATTACH]

Bij insteekklemmen is het vaak lastig om luidsprekersnoeren aan te sluiten. De kabel mag bijvoorbeeld niet te dik of te zwaar zijn als je een goede verbinding wil hebben. Bij te dikke of te zware kabel heeft de veer niet voldoende kracht om de kabel goed vast te houden. Maak je gebruik van hulpmiddelen als bvb spades, dan moet je er voor zorgen dat de kabels soepel is en dat het gewicht van de kabel geen invloed kan hebben op de verbinding. Anders is het contakt-oppervlak te klein.

Voor sateliet-formaat luidsprekers met insteek-klemmen zou ik zelf een kabel gebruiken tussen 0,75mm2 en 1,5mm2 en deze bloot in de klem steken. ;)

reply
0
X
xander79
Jun 30, 2010

als het is wat edgar laat zien, dan kan je alleen met blote draad en dan evetueel een banaanstekker in je versterker(mits het natuurlijk niet ook een veeraansluiting is).

succes!
Xander.

reply
0
D
DVDProfilersFilmgek
Jun 30, 2010

beginnertje;1717324 wrote: Hallo ik ben helemaal niet zo'n hifi-freak :oops: dus zit ik weer met een vraag!

Ik heb mijn Mourdaunt Short Alumni eens uit de doos gehaald omdat ik het i.v.m. de verhuizing binnenkort kan gaan aansluiten.

Moet er nu nog iets aan de luidsprekerkabel gemonteerd worden of kan ik de "blote" draad gewoon in het gaatje steken en klemmen?

Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel!

Ja, ik begrijp wat je bedoeld :roll:, zonder is altijd lekkerder dan met met;)

reply
0
AK
Albert Kostwinder
Jun 30, 2010

[IMG]http://www.laserlinehifi.co.uk/images/M_XOSC_65510.jpg[/IMG]

Best wel leuk spul overigens dat Mordaunt Short... :)

reply
0
X
xander79
Jul 01, 2010

Moet je die banaanstekkers niet in de ahterkant steken? Want hoe het nu is aangesloten is volgens mij de manier als je het met een blotedraad zou doen!

En dan in dit geval moet je het zelf weten. Er gaan verschillende meningen over de gebruik van banaanstekkers. Het is gemakkelijk als je de draden er even uit wil halen en daarna snel weer terug wilt doen. Maar sommige zeggen weer dat een banaanstekker voor een extra contactpunt zorgt! En je zou zo min mogelijk contactpunten willen hebben.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt! En als ik iets verkeerd zeg hoor ik het wel(mede leden:))

Succes!

reply
0
ES
Edgar Smit
Jul 01, 2010

Beste Beginnertje, het zou lullig zijn om te zeggen dat je je nicknaam eer aan doet, maar Xander heeft wel gelijk.
Zoals ze op die foto zitten sluit je normaal gesproken blote draad aan. Aan het uiteinde van de twee doppen zit als het goed is een klein plastiek kapje wat je kunt verwijderen en daarin steek je normaal gesproken de banaan stekker.
Op die manier kun je dan eenvoudig zonder veel moeite de kabels erin steken en weer verwijderen.

reply
0
AK
Albert Kostwinder
Jul 02, 2010

Je kunt ook vorkjes gebruiken. Vooral handig voor de surrounds als die dicht tegen de muur hangen.

[IMG]http://www.hifi.nl/gfx/hwkei_9_02062003.jpg[/IMG]

:grin:

reply
0
B
beginnertje
Jul 03, 2010

Edgar Smit;1717803 wrote: Beste Beginnertje, het zou lullig zijn om te zeggen dat je je nicknaam eer aan doet, maar Xander heeft wel gelijk.
Zoals ze op die foto zitten sluit je normaal gesproken blote draad aan. Aan het uiteinde van de twee doppen zit als het goed is een klein plastiek kapje wat je kunt verwijderen en daarin steek je normaal gesproken de banaan stekker.
Op die manier kun je dan eenvoudig zonder veel moeite de kabels erin steken en weer verwijderen.

:-P :-P Die foto heb ik van het internet, die van mij zijn nog niet aangesloten! Ik vraag tenslotte om een advies.;)

reply
0
X
xander79
Jul 04, 2010

zoals het op de foto staat, is een beetje raar aan gesloten! Het is volgens de foto een banaanstekker in een banaanstekker.
Het gebruik van banaanstekkers is makkelijk als je nog niet zeker bent van je opstelling en dat je dus de draden eruit en erin kan doen zonder enige moeite. Maar kwalitatief gezien zal het geen verschil geven.

Succes.

reply
0