[REC] 4: Apocalypse

Ferdi Akkulak
07-04-2015

7.5

[REC] 4: Apocalypse (DVD)

De jonge verslaggeefster Ángela Vidal (Manuela Velasco) wordt door de brandweerlieden Guzmán (Paco Manzanedo) en Lucas (Críspulo Cabezas) gered uit het besmette gebouw in Barcelona. De volgende dag ontwaakt Ángela aan boord van een schip en is ze in quarantaine gezet om vervolgens een hele reeks medische tests te ondergaan. Echter weten de doctoren niet dat ze een gevaarlijk en zeer besmettelijk virus met haar meedraagt. Ontsnappen van het hyperbewaakte schip is geen optie en al snel spreidt het virus zich als een olievlek uit. Kan dit besmettelijke virus voor eens en voor altijd gestopt worden?

In 2007 verscheen een klein horrorfenomeen genaamd [REC] op het witte doek. Deze Spaanse horrorfilm werd unaniem lovend ontvangen door pers en publiek. Drie vervolgfilms konden dan natuurlijk niet uitblijven. Het was al vrij snel totdat we een Amerikaanse remake voorgeschoteld kregen met de titel Quarantine. [REC] 4: Apocalypse is het directe vervolg op [REC] 2 en is het slotstuk in de populaire [REC]-filmreeks. Overigens heeft de film [REC] 3: Genesis weinig tot niets te maken met de gebeurtenissen in [REC], [REC] 2 en [REC] 4: Apocalypse. Deel vier kent de terugkeer van regisseur Jaume Balagueró ([REC][REC] 2, Sleep Tight) en actrice Manuela Velasco ([REC], [REC] 2). [REC] 4: Apocalypse is een spannende en angstaanjagende horrorfilm die het best ver schopt met een simpel concept. De acteerprestaties zijn van hoog niveau en de krachtige vertolking van Manuela Velasco is het prijzen meer dan waard. De film bevat zowel genoeg zenuwslopende horrorelementen als indrukwekkende actiescènes. De eerste helft van de film wordt vooral gebruikt om het verhaal en de personages neer te zetten, maar er zitten genoeg bloedstollende scènes om de aandacht van de kijker vast te houden. De make-up effecten zien er ietwat gelikt uit, maar hebben zeker een effect. Het is jammer dat er voor dit deel geen gebruik is gemaakt van het bekende Found Footage aspect waarvoor het origineel bekend om staat. Dit had voor een claustrofobische gevoel kunnen zorgen tijdens het kijken van de film. [REC] 4: Apocalypse is misschien niet zo effectief en doordacht als de eerste twee delen, maar bevat voldoende spanning en actie en is zeker het bekijken waard. Het verhaal is simpel, maar de plotwendingen komen echter van onverwachte hoek. Een goede afsluiter van de [REC]-filmreeks.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2014
Speelduur: 92 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5414939919824

[REC] 4: Apocalypse wordt op deze DVD-uitgave gepresenteerd in het oorspronkelijke, anamorfe, 2.35:1 beeldformaat. Het beeld ziet er kwalitatief goed uit, in zowel de dag- als nachtsscènes. Aanvankelijke problemen zijn vooral dat het beeld in sommige scènes haar scherpte verliest. Vreemd ogend schaduwdetail komt ook met name voor in de meer donkere scènes van de film. [REC] 4: Apocalypse heeft al met al een voldoende beeldkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave. De Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en is netjes onderin het beeld geplaatst.

De DVD-uitgave van [REC] 4: Apocalypse bevat onder andere een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) Spaanstalig audiospoor. Het is duidelijk op te merken dat het geluidskwaliteit goed is verzorgd op deze DVD-uitgave. Dialogen zijn heel goed verstaanbaar en komen netjes vanuit de centerspeaker. Er zitten veel geluidseffecten in deze film, waardoor de kijker letterlijk wordt meegevoerd in de film. Deze geluiden en de muziek uit de film komen uitstekend vanuit de frontspeakers. Ook omgevingsgeluiden zijn goed te horen en de surroundkanalen weten ook een positieve indruk te maken. Een minpunt is dat er geen gebruik van de subwoofer wordt gemaakt. [REC] 4: Apocalypse heeft een zeer goede geluidkwaliteit meegekregen op deze DVD-uitgave.

Bij het opstarten van de DVD van [REC] 4: Apocalypse krijgen we een aantal promotietrailers te zien. Vervolgens komen we in een geanimeerd menu met achtergrondmuziek terecht. Hierin vinden we als enige extra de bioscooptrailer van [REC] 4: Apocalypse. In Nederland en België is er geen Blu-ray Disc-uitgave van deze film uitgebracht. Op buitenlandse uitgaves van [REC] 4: Apocalypse staat er enkel een making-of featurette.

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van [REC] 4: Apocalypse, die vrij weinig van het verhaal weet weg te geven.

Na alle angstaanjagende gebeurtenissen die verslaggeefster Ángela Vidal (Manuela Velasco) te verduren had in het besmette gebouw in Barcelona wordt ze dan eindelijk gered door leden van de brandweer. Vervolgens wordt ze wakker aan boord van een schip om te ontdekken dat ze in quarantaine is gezet op een hyper bewaakte zone. [REC] 4: Apocalypse is een geweldige afsluiter van de [REC]-filmreeks. De film bevat meer dan voldoende spanning en actie. De acteerpresaties, vooral van Manuela Velasco, zijn zeer overtuigend. Het verhaal is eenzijdig, maar voor de uitwerking wordt er voldoende uit de kast gehaald. Zeker een aanrader voor de liefhebbers van de [REC]-filmreeks en horrorfilmliefhebbers in het algemeen. Het beeld en geluid op deze DVD-uitgave zijn heel goed verzorgd. Helaas moeten we het qua extra's alleen met de trailer van de film doen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Twin Pics/Cineart.