John Wick 2

15-02-2017

8.6

John Wick 2 (Bioscoop)

Na de laffe moord op zijn hond keerde John Wick (Keanu Reeves) terug naar zijn leven als huurmoordenaar om wraak te nemen, iets wat hij zijn overleden vrouw (Bridget Moynahan) had beloofd nooit te doen. Nu iedereen die daar ook maar iets mee te maken had het koud van Wicks staal en de dood hebben gevoeld, is het voor hem tijd om eindelijk een nieuw simpel leven op te bouwen. Hij heeft zelfs al een nieuwe hond die net zo trouw is als de eerste. Binnen een paar uur wordt er echter al weer aan de deur gebeld door de louche Santino D'Antonio (Riccardo Scamarcio). Santino heeft een verzoek, een die moeilijk is te weigeren.

John Wick was een onverwachte hit in oktober 2014. De mix tussen meedogenloze wraakfilm (zie bijvoorbeeld Death Wish, Get Carter of Point Blank) en moderne actiethriller deed een frisse wind waaien in een Hollywood waar veel afgestemd is op een zo groot mogelijk publiek en echt grof geweld en actie haast uit den boze lijkt. John Wick 2 (in veel landen John Wick Chapter Two) gaat een stap verder. En hoe.

Regisseur Chad Stahelski heeft de film vergeleken met Aliens en net als die film bestaat John Wick 2 in hetzelfde universum als zijn voorganger, maar is alles grootser met een heel eigen karakter. Het verhaal van de film is simpel, maar zit erg goed in elkaar, bevat een enkele twist, speelt goed met de verwachtingen van kijkers en zit vol ingetogen (pik)zwarte humor. Er wordt heel subtiel meer achtergrond gegeven aan John Wicks personage en de manier waarop huurmoordenaars over de wereld opereren wordt boven verwachting goed uitgebouwd. Ondanks de vele personages heeft iedereen een duidelijke functie binnen het verhaal waardoor het ook echt aanvoelt als een volledig uitgewerkte wereld. Alle acteurs hebben zichtbaar veel plezier in hun rollen, hoe klein deze ook mag zijn. Keanu Reeves geeft zich volledig in de actiescènes maar heeft ook enkele intiemere momenten hoewel deze soms wat geforceerd overkomen. Peter Stormare, Ian McShane en Laurence Fishburne zijn maar kort te zien, maar een genot om naar te kijken. Riccardo Scamarcio en Ruby Rose zijn niet de meest uitgediepte 'bad-guys', maar desalniettemin een goed stel pure klootzakken.

Qua actie is John Wick 2 één van de gewelddadigste en goed gechoreografeerde films sinds tijden. Het geweld wordt nergens heel grafisch in beeld gebracht, maar is zeker wel in grote overdaad aanwezig. Het is de makers van John Wick vakkundig gelukt om elke actiescène uniek te laten voelen of een eigen karakter te geven, zowel door een variatie in locatie en wapen als context en vechtstijl. Door het meeslepende verhaal en personages waar je je kan inleven ziet alles er niet alleen heel gaaf uit, maar krijgt de actie ook betekenis. Iets wat vaak mist in films van hetzelfde genre (Transformers is maar een simpel voorbeeld).

Speelduur: 123 min
Uitgever: Independent Films

John Wick 2 is een keiharde actiefilm vol prachtige actie en interessante personages en 'world-building'. Alles is grootser en gewelddadiger, maar volledig zijn eigen ding. Laat alle verwachtingen bij de deur, John Wick 2 weet je sowieso te verbazen.