Jack Reacher: Never Go Back

11-04-2017

7.4

Jack Reacher: Never Go Back (Blu-ray)

Jack Reacher (Tom Cruise) leeft een teruggetrokken leven nadat hij de laatste keer werd gevraagd om te helpen bij een onderzoek naar een moordlustige sluipschutter. Hij heeft een oud-collega, Susan Turner (Cobie Smulders), uitgenodigd voor een etentje om bij te praten. Echter ontmoet hij aldaar een vervanger van Susan en die vertelt dat Susan is gearresteerd als verdachte voor twee moorden op soldaten in Afghanistan. Daarnaast wordt Jack ook aangeklaagd door een vrouw die zegt dat ze de moeder is van de vijftienjarige Samantha (Danika Yarosh) en die dan tevens de dochter van Jack zou zijn. Jack huurt vervolgens een bekende advocaat van vroeger in om Susan en hemzelf te verdedigen. Als die echter ook een noodlot treft wordt Jack daar ook voor gearresteerd en gevangen gezet. Daar ontmoet hij Susan en samen ontsnappen ze uit de gevangenis en vluchten ze voor de autoriteiten. Susan en Jack ontdekken vervolgens een complot van de regering en een machtige wapenhandelaar en dit willen ze vervolgens ontrafelen. Ook moeten ze Samantha beschermen, want ook zij wordt achtervolgd door een huurmoordenaar omdat ze een bepaald geheim met zich meedraagt. Wie is er nog te vertrouwen, zodat de waarheid aan het licht komt?

Jack Reacher was in 2012 een welkome verrassing in de bioscopen. De film is gebaseerd op de boeken van Lee Child en ondanks dat de casting van Tom Cruise als Jack Reacher wat kritiek kreeg (hij wordt nogal anders, en vooral langer, beschreven in de boeken) kreeg de film zelf een goede beoordeling. Tom Cruise geeft een sterke vertolking, het verhaal zit goed in elkaar en de regie van Christopher McQuarrie zit strak en sterk in elkaar. In Jack Reacher: Never Go Back speelt Tom Cruise nomaals de rol van Jack Reacher en dit vervolg is naast de Mission: Impossible-films de tweede reeks waarin hij dezelfde rol speelt. Met een gelauwerde regisseur als Edward Zwick (met wie hij ook al samenwerkte in The Last Samurai) aan het roer zou er weinig mis kunnen gaan. Het is dan ook verbazend dat het vervolg zo'n vlakke film is geworden. Het verhaal kleurt netjes binnen de lijntjes en nergens wordt de spanning echt opgevoerd. Tom Cruise en Cobie Smulders spelen hun rollen met gezonde aandacht, maar verder krijgen ze ook niet echt veel materiaal om hun karakter verder mee te verdiepen. Het overkoepelende verhaal is wat vergezocht en ook de relatie tussen Samantha en Jack als mogelijke vader is wat onwaarschijnlijk. Verder is het niet echt een slechte film, je krijgt als kijker genoeg actie voorgeschoteld en het verhaal weet net genoeg te boeien om te blijven hangen. Echter met het eerste deel in gedachten en het team wat het tweede deel maakt had er meer verwacht mogen worden. Dit deel kreeg dan ook wat teleurstellende opbrengsten en of er een derde deel komt is wel twijfelachtig.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2016
Speelduur: 118 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital 2.0 - Engels Audio beschrijvend
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Noors, Spaans, Zweeds
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083097837

• Reacher Returns
  • An Unexpected Family
  • Relentless: On Location In Louisiana
  • Take Your Revenge First: Lethal Combat
  • No Quarter Given: Rooftop Battle
  • Reacher In Focus

Jack Reacher: Never Go Back is in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 1080p op een dual layer Blu-ray Disc geplaatst. De productie is op film geschoten en dat zie je ook aan de transfer af. Het geheel heeft een mooi filmisch uiterlijk met een lichte vorm van grain. De transfer is erg scherp in de dagscènes en de aanwezige kleuren komen levendig over. De nachtscènes kennen een mooie zwartwaarde en contrast. Sommige scènes, die bijvoorbeeld geen belichting hadden, worden soms wel overbelicht, zie de header van deze recensie voor een voorbeeld. Verder is deze transfer vrij van verdere beschadigingen en compressiefouten.

Het geluid van Jack Reacher: Never Go Back is van erg hoge kwaliteit. De film is met een Dolby Atmos-track uitgerust op Blu-ray Disc en kan ook als een Dolby TrueHD 7.1-track kan worden afgespeeld. Het geluidsbeeld van de film kent een dynamisch karakter en kent zowel rustige als actieve momenten. In de rustige scènes komt de spraak netjes uit de centerspeaker en de surroundspeakers worden subtiel aangewend voor de zachte ambiance-geluiden. Tijdens actiescènes wordt de track een stuk actiever en worden alle speakers gebruikt. De track is verder erg stabiel en kent verder geen fouten. Een sterke audiotrack die je bij een film als deze zou verwachten.

De Blu-ray Disc van Jack Reacher: Never Go Back heeft een aantal interessante extra's meegekregen. Alle extra's zijn in 1080p en zijn Nederlands ondertiteld.

Reacher Returns (12 min)
Acteur Tom Cruise vertelt wat achtergrondinformatie over de film, onder andere over het karakter Jack Reacher, de boeken en de samenwerking met regisseur Edward Zwick.

An Unexpected Family (15 min)
Wat verdere achtergrondinformatie over de relatie tussen Jack Reacher en de andere karakters in de film.

Relentless: On Location In Louisiana (26 min)
Een redelijke lange en interessante featurette over het filmen in Louisiana in combinatie met het beperkte budget en hoe men voor alles een oplossing heeft gevonden.

Take Your Revenge First: Lethal Combat (13 min)
Meer informatie over de fysieke scènes van Tom Cruise en hoe hij hier zich op voorbereidt.

No Quarter Given: Rooftop Battle (8 min)
Een korte featurette over het filmen van de climactische finale die op verschilende daken van huizen is gefilmd.

Reacher In Focus (8 min)
Deze featurette belicht een onderwerp wat je niet vaak ziet in behind-the-scenes-materiaal, namelijk de persoon die de foto's maakt op de filmset. Erg interessant om te bekijken.

Nadat Jack Reacher (Tom Cruise) weer zijn rust heeft gevonden, wordt hij weer benaderd door een oud collega, Susan Turner (Cobie Smulders) om weer eens bij te praten. Vervolgens worden ze allebei gearresteerd en beschuldigd van verschillende zaken. Reacher en Turner besluiten te ontsnappen om zo hun onschuld te bewijzen. Maar weer volgt een wespennest en onverwachte ontwikkelingen. Jack Reacher: Never Go Back is een vervolg waar je meer van had verwacht, zeker met de zwaargewichten die voor en achter de camera plaatsnamen. De film is verder zeker onderhoudend maar met wat meer aandacht voor het script had deze film, net als het eerste deel, een voltreffer kunnen zijn. Met de Blu-ray Disc van de film is echter helemaal niks mis: een mooie beeldtransfer, een sterke audiotrack en een mooi pakket aan extra's.