Bumblebee

11-05-2019

8.8

Bumblebee (UHD)

Op de planeet Cybertron woedt al jaren een strijd tussen de kwade Decepticons en de goedgeaarde Autobots. De strijd loopt ten einde en de Decepticons zijn aan de winnende hand. De Autobots, onder leiding van Optimus Prime (stem van Peter Cullen), sturen verschillende Autobots naar verschillende planeten om zo later te hergroeperen en de strijd met de Decepticons opnieuw aan te kunnen gaan. B-127 wordt naar de aarde gestuurd om daar te schuilen en de orders van Optimus af te wachten. Op aarde wachten er echter al Decepticons op B-127 en na een gevecht wordt B-127 voor dood achtergelaten. Met een laatste noodgreep weet hij zich te vermommen in een andere auto dan dat hij was. Intussen is Charlie Watson (Hailee Steinfeld) helemaal kapot en verdrietig door het overlijden aan haar vader. Ze voelt zich alleen op de wereld en heeft eigenlijk geen vrienden. Ze gaat dan vervolgens zorgen voor een gele Volkwagen Kever, maar deze auto is meer dan het oog vermoed. Als Charlie vervolgens kennis maakt met B-127 noemt ze hem Bumblebee. De twee worden vrienden en worden onafscheidelijk. Maar het tweetal wordt al snel ontdekt door een paar Decepticons die worden geholpen door een vijandig onderdeel van het leger, Sector 7 onder leiding van Agent Burns (John Cena). Samen moeten ze op de vlucht en Bumblebee moet de ultieme strijd aangaan om te overleven.

Bumblebee moet als een soort van soft reboot gaan gelden voor de Transformers-franchise. De eerste drie delen golden als een trilogie met Dark of the Moon als kwalitatief redelijk goede afsluiter. Echter kon regisseur Michael Bay zich daarna niet inhouden en maakte nog twee delen met andere hoofsrolspelers: Age of Extinction en The Last Knight als afsluiter. Daarna hoopte iedereen toch wel dat het klaar was, want de Transformers-delen werden bombastischer maar tegelijkertijd ook potsierlijker en chaotischer, zowel qua actie als qua script. "Bayhem" werd de stijl gebruikt in de films ook wel genoemd, een combinatie van de term "mayhem" (rotzooi, soepzooitje) met de achternaam van regisseur Michael Bay. De kwaliteit van elk deel daalde nogal en fans van de film waren erg teleurgesteld en hoopten dat een volgend deel niet bij van Michael Bay terecht kwam. Bumblebee is gelukkig in de handen gekomen van regisseur Travis Knight voor wie dit zijn tweede film is en zijn eerste Live-Action-film. Producenten Hasbro en Paramount wilden met deze soft reboot terug naar de roots van de Transformers gaan en meer de balans vinden tussen actie en verhaal. Gelukkig is beiden erg goed gelukt. Voor fans van Transformers is het erg leuk om te zien dat het uiterlijk van de Transformers veel meer lijkt op hoe ze eruit horen te zien, en dan met name de "G1" (Generation 1)-Transformers. Ook Bumblebee gaat terug naar zijn G1-roots als gele Volkswagen Kever. Het verhaal gedurende de film kent ook veel meer rust en focus op de vriendschap tussen Charlie en Bumblebee. In de Bay-films was al duidelijk dat Bumblebee als karakter veel gevoeliger was dan de rest en vriendschap erg op prijs stelde, maar tussen de "Bayhem' kwam dat vaak niet goed naar voren. Dit is in Bumblebee gelukkig wel gelukt en de vriendschap tussen Charlie en Bumblebee is het hart van de film. Actie en spektakel zijn genoeg aanwezig en zijn kwalitatief van de bovenste plank. John Cena geeft goed tegenspel als de menselijke antagonist die samenwerkt met de Decepticons die tezamen jacht maken op het tweetal. Bumblebee is een geweldig leuke verademing in de Transformers-franchise en geeft het weer hoop voor de fans voor betere films in de toekomst.

Genre: Actie, Avontuur, Science fiction
Speelduur: 113 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 1.78:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Turks
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, Italiaans, Noors, Spaans, Turks, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment Benelux
EAN: 5053083185404

• Sector 7 Archive :
  • Agent Burns: Welcome to Sector 7
  • Sector 7 Adventures: The Battle at Half Dome
  • Deleted and Extended Scenes
  • Outtakes
  • Bee Vision: The Transformers Robots of Cybertron
  • Bringing Bumblebee to the Big Screen:
  • The Story of Bumblebee
  • The Stars Align
  • Bumblebee Goes Back to G1
  • Back to the Beetle
  • California Cruisin' Down Memory Lane

Bumblebee wordt op UHD uitgebracht in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.78:1 in 2160p-resolutie met Dolby Vision beeldverbetering. De beeldtransfer is erg goed te noemen met een geweldige scherpte en detail. Alle details van de verschillende Transformers en ook mensen zijn erg goed te zien. Dolby Vision levert een erg mooi en afwisselende kleurenplet op. Op Cybertron spatten de felle kleuren van de Transformers van het scherm en op aarde zijn er ook warme kleuren die erg natuurgetrouw overkomen. Actie en spektakel komen erg overzichtelijk over en de verschillende CGI-effecten vallen niet op tussen de live-action-scènes. Donkere en nachtscènes geven een mooi zwartniveau en contrast zodat alle details nog goed zichtbaar blijven. Een erg nette UHD-transfer die erg hoge ogen gooit.

De bijgeleverde Blu-ray Disc heeft de film in dezelfde beeldverhouding in 1080p. Wat opvalt is dat deze transfer niet heel erg veel hoeft onder te doen voor de UHD. Op zichzelf is de Blu-ray-transfer fantastisch en zeker niet behelpen als je als kijker (nog) geen UHD-speler hebt.

Bumblebee krijgt op UHD een Dolby TrueHD 7.1-audotrack mee met een Dolby Atmos-extensie in de oorspronkelijk Engelse taal. De audiotrack is object based en geeft je als kijker een vol geluidsbeeld om je heen. Uit alle speakers komt continue geluid en de spreiding is optimaal. Spraak komt netjes en gecentreerd uit de centerspeaker, met alle actie en omgevigsgeluiden ui de rest van de speakers. De hoogtespeakers worden ook erg goed gebruikt en geven een mooie aanvulling om zo de track vol en rond te maken. De subwoofer helpt daarin ook erg goed mee in de ondersteuning in het laag. Een erg sterke audiotrack.

De Blu-ray Disc mag tevens profiteren van deze Atmos-track wat zeker een pluspunt voor deze uitgave oplevert.

Bumblebee krijgt op de UHD-uitgave een net pakket aan extra's mee. Op de UHD-disc staan geen extra's, deze staan allemaal op de meegeleverde Blu-ray Disc.

Sector 7 Archive:
Agent Burns: Welcome to Sector 7 (1 min)
Sector 7 Adventures: The Battle at Half Dome (9 min)
De eerste is een korte scène met acteur John Cena en de tweede is een motion comic.

Deleted and Extended Scenes (19 min)
Verschillende verlengde en verwijderde scènes.

Outtakes (10 min)
Nog meer verwijderde stukjes uit de film.

Bee Vision: The Transformers Robots of Cybertron (4 min)
Een leuke interessante extra waar de openingsscène van de film wordt gepauzeerd en alle aanwezige Transfromers met naam en toenaam worden toegelicht.

Bringing Bumblebee to the Big Screen:
In feite een Making-Of, opgedeeld in vijf verschillende featurettes die hieronder worden besproken.

The Story of Bumblebee
(4 min)
Dit stukje gaat over de roots van het karakter Bumblebee en ook over de vriendschap met Charlie.

The Stars Align
(7 min)
Een interview met hoofdrolspelers Hailee Steinfeld en John Cena over hun verschillende karakters in de film.

Bumblebee Goes Back to G1
(10 min)
Hier wordt het combineren van de G1-Transformers uit de jaren '80 en de moderne Transformers uit de Bay-films besproken.

Back to the Beetle
(6 min)
Hier worden de Volkswagen Kever-roots van Bumblebee besproken.

California Cruisin' Down Memory Lane
(20 min)
In deze featurette worden de setdressing en het productie-ontwerp besproken dat terugaat naar de jaren '80.

Bumblebee moet na een haast verloren veldslag op Cybertron van leider Otimus Prime vluchten naar aarde en zich schuil houden tot nader orde. Daar vermomt Bumblebee zich in de iconische gele Volkswagen Kever en wordt bevriend met het meisje Charlie. Intussen zijn een aantal Decepticons hem gevolgd en gaan samenwerken met het vijandige Sector 7 onder leiding van Agent Burns (John Cena). Bumblebee en Charlie slaan op de vlucht, maar eens moeten ze de strijd aangaan. Maar kunnen ze als vrienden wel zoveel vijandigheid aan? Bumblebee is een soft reboot van de Transformers-franchise en bedoeld om meer verhaal te geven aan de films die voorheen nogal leden aan de bombastische en over-de-top actiestijl van regisseur Michael Bay. Gelukkig is er in Bumblebee veel meer ruimte voor het verhaal en de vriendschap met Charlie. Actiescènes zijn van de bovenste plank en ook de effecten zijn dik in orde. John Cena geeft goed tegenspel en geeft een ware dreiging voor het bevriende tweetal. Als kers op de taart is er voor de echte Transformers-fans veel meer herkenning naar de G1-periode en het daarbij behorende uiterlijk van de Decepticons en Autobots. De UHD-uitgave van Bumblebee is een voltreffer met een geweldig strakke beeld-en geluidskwaliteit voor zowel de UHD-disc als de Blu-ray Disc, die ook kan profiteren van een Atmos-track. Een net pakket aan interessante extra's maakt het geheel af. Zeker een aanrader!