Die Hard

19-12-2019

9.2

Die Hard (UHD)

Zonder uitnodiging bezoekt de New Yorkse politieman McClane (Bruce Willis) het kerstpartijtje op het werk van zijn vrouw Holly (Bonnie Bedelia). Het feest wordt gevierd op een van de hoogste verdiepingen van het Nakatomi-gebouw in Los Angeles. Een groep terroristen, onder leiding van Hans Gruber (Alan Rickman), heeft het echter op het gebouw voorzien en gijzelt de aanwezige feestgangers. Maar McClane weet uit hun handen te blijven en wordt daarmee de enige hoop van de gijzelaars...

Toen in 1988 Die Hard van regisseur John McTiernan in de bioscopen verscheen, werd daarmee een nieuwe standaard gezet voor de actiefilm. Met Die Hard heeft McTiernan namelijk op voortreffelijke wijze spectaculaire actie, humoristische dialogen en scherpe one-liners in een uiterst vermakelijk verhaal verwerkt. Als gevolg weet de film zelfs na 31 jaar nog steeds te boeien, dit in tegenstelling tot veel films in het genre. Dit is mede te danken aan de rol van Bruce Willis, de acteur die met Die Hard zijn eerste schreden op het pad van de actiefilm zette. In Die Hard mag Willis het in een geïsoleerde omgeving in zijn eentje opnemen tegen een handvol zwaarbewapende misdadigers, een formule die later vele malen gekopieerd zou worden (maar dan met een bus, boot, trein of vliegtuig als plaats van handeling). Willis zet zijn rol perfect neer en geeft actieheld McClane bovendien een menselijk tintje, iets dat gelijksoortige personages uit andere actiefilms vaak missen. Die Hard vormde tevens het filmdebuut van wijlen Alan Rickman, die perfect weet te overtuigen als het intelligente en gehaaide meesterbrein van de terroristische operatie. Naast prima acteerwerk wordt de show vooral gestolen door de enorme portie actie, die gepaard gaat met een grote hoeveelheid geweldige special effects (goed voor een Oscar-nominatie). Het mag duidelijk zijn dat dit alles enorm bijdraagt aan het amusementsgehalte van de film. Die Hard kreeg vele vervolgen: het tweede deel: Die Harder wordt algemeen gezien als een leuke 'guilty pleasure', het derde deel: With A Vengeance is een waardig vervolg en een return-to-form van regisseur McTiernan, het vierde deel: 4.0 (of Live Free or Die Hard genaamd in Amerika) best wel aardig maar in vergelijking met het zeer tegenvallende vijfde deel (A Good Day to Die Hard) uiteindelijk best wel weer goed. Een zesde deel, McClane genaamd, is al lang in ontwikkeling (met regisseur Len Wiseman van het vierde deel aan het roer) maar niemand weet zeker of dit deel nog gaat uitkomen. In elk geval is Die Hard één van de beste actiefilms die ooit gemaakt is, en daarmee verplichte kost voor de liefhebber. Een echte actie-klassieker!

Die Hard is in twee versies op DVD uitgebracht, een kale versie die je via de link hierboven kan lezen en een 2-disc Special Edition. In 2013 is Die Hard op Bluray Disc uitgebracht met helaas maar een deel van de extra's van de SE-DVD. In 2018 kreeg deze film voor zijn 30-jarige bestaan een uitgave op UHD+BD. Dit deel is helaas waarschijnlijk de enige van de franchise die een fysieke UHD-uitgave gaat krijgen. De UHD van Die Hard bevat een geremasterde beeldtransfer in 4K, de BD is helaas dezelfde als die uit 2013.  Deze UHD+BD-uitgave wordt hier besproken.

Jaar: 1988
Speelduur: 132 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • DTS 5.1 - Italiaans
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626092346

• Commentaar van regisseur John McTiernan en Jackson DeGovia
  • Scènegewijs commentaar van Richard Edlund
  • De nieuwsberichten
  • Bioscooptrailers en TV-spots
  • Interactieve fotogalerie

Die Hard krijgt op UHD een 2160P-beeldtransfer mee in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.39:1 met HDR10-beeldverbetering. Als je de film start zie je meteen iets vreemds: het logo van 20th Century Fox is in de breedte nogal uitgerekt (zie screenshot 1). Maar, geen nood, de rest van de film erna is gewoon in de juiste beeldverhouding. Fox heeft een geheel nieuwe 4K-remaster gemaakt voor deze uitgave en dat is duidelijk te zien. De helderheid is een stuk verbeterd. Die Hard speelt zich voornamelijk 's nachts af en in donkere verlichte ruimtes (waarschijnliijk om de kerstsfeer weer te geven) en de helderheid van die scènes zijn een stuk verbeterd. Door de verhoogde resolutie is de detaillering een stuk verbeterd, vooral van zaken op de achtergrond in het beeld. Kleuren blijven even warm en natuurgetrouw maar zijn door HDR10 een stuk beter gedefinieerd. Contrast en schaduwdetail zijn met stappen vooruit gegaan ten opzichte van de DVD-uitgaven en ook de, reeds verouderde, uitgave op Blu-ray Disc. Dit is hoe Die Hard bekeken moet worden. Een perfecte transfer.

De BD-uitgave van Die Hard komt alweer uit 2007 en dat is helaas wel te zien. De transfer is op zich netjes gedaan. Huidtonen zijn goed zichtbaar en resolutie en kleuren zijn best in orde. Toch is de transfer wat donker en heeft een beetje een softe waas er overheen. Voor een BD-uitgave uit 2007 best voldoende, maar tegenwoordig zijn we helaas al wat beter gewend, ook van films uit die tijd.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Helaas, helaas. De audiomix van Die Hard heeft geen upgrade gekregen. Dezelfde audiotrack van de Blu-ray Disc uit 2007 is toegevoegd en dat is een DTS-HD Master Audio 5.1-track. Op zich niet slecht, maar de track had wel een upgrade kunnen gebruiken, al was het alleen maar een goede remix binnen dezelfde technische output. Spraak en de voornaamste geluiden komen netjes uit de center- en voorste speakers. De surrounds worden aangewend voor actiescènes en andere actieve gebeurtenissen in de film. De dynamiek is helaas wat minder waardoor er geen vol geluidsbeeld optreedt. De surrounds zijn niet continu actief zoals we tegenwoordig gewend zijn. Ook de activiteit van de subwoofer is een stuk minder dan verwacht. Helaas levert dit geen maximale score op zoals het beeld wel heeft gekregen.

De BD van Die Hard bevat dezelfde audiotrack zoals hierboven beschreven.

De UHD+BD-uitgave van Die Hard bevat een klein pakket aan extra's. Op de UHD staan alleen de audiocommentaren, op de BD staan deze ook plus de rest van de extra's. Dit pakket is niet volledig, op de SE-DVD staan een stuk meer extra's, onder andere outtakes (en een branchings-versie van de film met die outtakes erin gemonteerd), multi-angle-scènes en een paar extra featurettes.