Mission: Impossible III

22-04-2020

8

Mission: Impossible III (UHD)

Ethan Hunt (Tom Cruise) doet geen veldwerk meer. Hij traint nu de nieuwe aankomende agenten. Hij heeft in de arts Julia Meade (Michelle Monaghan) de liefde van zijn leven gevonden. Julia weet niet anders of Ethan is een soort adviseur bij het departement van verkeer. Op de avond van zijn verlovingsfeestje wordt Ethan opgeroepen voor een missie. Zijn eerste pupil die klaar was voor het veldwerk, de aantrekkelijke Lindsey Farris (Keri Russell) is ontvoerd door de sadistische wapenhandelaar Owen Davian (Philip Seymour Hoffman). Hunt en zijn IMF team, bestaande uit Luther Stickell (Ving Rhames), Zhen Lei (Maggie Q), Declan Gormley (Jonathan Rhyss Meyers) zetten een reddingsactie op touw. De actie is niet succesvol, maar Lindsey kon wel een gecodeerde boodschap voor Ethan achterlaten. Tegen de orders van zijn superieur Brassel (Lawrence Fishburne) gaan Ethan en zijn mensen achter Davian aan. Het verloop van die actie gaat niet zoals gepland. Wie binnen IMF is niet te vertrouwen. En wat erger is, hoe veilig is Ethan aanstaande echtgenote?

Mission: Impossible is de naam van de oorspronkelijke televisieserie, die in de jaren 1966 t/m 1973 op de buis te zien was. Centraal in deze serie staat een team geheim agenten die een missie moeten uitvoeren die in eerste instantie onmogelijk (impossible) lijkt. Maar door de unieke combinatie van ieders specifieke talenten weer het team iedere opdracht tot een goed einde te brengen. Dit was ook de basisgedachte bij de eerste speelfilm Mission: Impossible in 1996, die gebaseerd is op de televisieserie. De film werd geregisseerd door Brian De Palma en had Tom Cruise in de hoofdrol als teamleider Ethan Hunt. De film was een groot succes, zodat een vervolg niet kon uitblijven. Die kwam in 2000, toen regisseur John Woo de film Mission: Impossible II regisseerde. Wederom kroop Tom Cruise in de huid van Ethan Hunt. Het accent werd in deze film verlegd naar de spectaculaire actiescènes, een specialiteit van regisseur John Woo. Ook deze film was een groot commercieel succes, zodat een derde onmogelijke opdracht niet zo onmogelijk leek. Toch duurde het enige tijd voordat Mission: Impossible III (ook wel M:i:III) van de grond kwam en zou je bijna denken dat het wel een onmogelijke opdracht leek. Evenals Mission: Impossible II is ook M:I:III geproduceerd door de productiemaatschappij van Tom Cruise en Paula Wagner. Ze gingen op zoek naar een regisseur en lange tijd stond Joe Carnahan (o.a The Grey) opgelijnd voor de film. Ze konden het echter niet eens worden over de stijl van de film en Cruise zocht verder. Intussen had Tom Cruise de serie Alias gezien en was hierdoor onder de indruk van het werk van regisseur J.J. Abrams gekomen. Voor Cruise stond toen vast dat Abrams de regie voor M:i:III moest doen. Ook op het terrein van de casting wisselden diverse namen. Uiteindelijk is men er in geslaagd de film van een uitstekende cast te voorzien. Ving Rhames is weer van de partij. Daarnaast spelen mee Lawrence Fishburne, Philip Seymour Hoffman en Billy Crudup. De aanstaande echtgenote van Ethan Hunt wordt gespeeld door Michelle Monaghan. Onder regie van J.J. Abrams is M:i:III een rollercoaster van adrenaline verhogende actie geworden. Dit begint direct al bij de opening van de film en stopt pas weer bij de aftiteling. Maar het is niet alleen actie, het verhaal zit intelligent in elkaar. De oorspronkelijke gedachte van het team dat een schijnbaar onmogelijke opdracht moet uitvoeren zit goed in het verhaal verweven en is duidelijk beter dan bij Mission:Impossible II. Voor deze opdrachten zijn tot de verbeelding sprekende locaties gevonden in Vaticaanstad en in Shanghai, China. Toch kon dit niet voorkomen dat M:i:III het commercieel veel minder goed deed dan verwacht of gehoopt. En dat is best gek, want M:i:III is een lekkere twee uur durend actiespektakel, met een boeiend verhaal dat verpakt is in actie en spektakel en de actiescènes elkaar in een hoog tempo afwisselt.

M:i:III is door Paramount uitgebracht op een single DVD release en een dubbel DVD ‘Collector’s Edition’, met daarbikj destijds een voor de Free Record Shop gemaakte store-exclusive 3-disc DVD-uitgave. Er is een recensie gemaakt van de de single DVD-uitgave, en die vind je hier. Later werd M:I III ook op een 2-disc BD-uitgave uitgebracht met alle voornaamste extra's op de tweede disc, en recent op een UHD+BD-uitgave. Helaas zit alleen de eerste BD bij deze uitgave, en krijg je dus veel minder extra's mee, alleen het audiocommentaar. Deze uitgave wordt hier besproken.

Speelduur: 120 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf