Le Mans '66

21-04-2021

8.8

Le Mans '66 (UHD)

Automerk Ford zit in de jaren '60 een beetje in een identiteitscrisis. Ze worden te braaf gevonden en hoofd Marketing Lee Iacocca (Jon Bernthal) stelt voor om mee te gaan doen aan lange-afstand races, met name met de 24 uur van Le Mans. Ferrari is heer en meester op dat circuit en omdat het befaamde Italiaanse automerk in financiële problemen zit, stelt Ford voor om samen te werken. Ford runt het fabrieksgedeelte en Ferrrari het racegedeelte van de activiteiten. Echter wil Ford altijd de eindbeslissing kunnen nemen en Ferrari gaat daarmee niet akkoord. Ze wijzen Ford beledigd de deur en doen nog allerlei verwensingen. Ford is gebrand om Ferrari te verslaan op het circuit en besluit zelf een raceauto te gaan bouwen. Ze vragen hiervoor befaamd autobouwer Caroll Shelby (Matt Damon) die ook nog eens de enige Amerikaanse coureur is die Le Mans heeft gewonnen. Shelby werkt samen met de onverschrokken coureur Ken Miles (Christian Bale) die een genie is in de auto, maar een onuitstaanbaar mens daarbuiten. Dit valt slecht bij de hoge directeuren van Ford, vooral bij Leo Beebe (Josh Lucas) die Miles ten koste van alles buiten de auto wil houden. Dat lukt en Miles gaat niet mee tijdens de eerste Le Mans van Ford. Hier faalt het automerk gigantisch en Shelby krijgt daarna carte blanche van Ford en Ken Miles zit weer in de auto. Dan is het tijdens Le Mans van 1966 dan zover, ze gaan opnieuw meedoen. Maar Leo Beebe heeft nog een aas achter de hand om Miles toch van de overwinning te kunnen beroven...

Le Mans '66 wordt in Amerika Ford v Ferrari genoemd, naar de beroemde vete tussen de befaamde autmerken. Bang dat de meeste Amerikanen de race Le Mans niks zou zeggen werd de film hernoemd in de landen in en om Amerika. Le Mans '66 is een realistische hervertelling van de beroemde vete tussen de autmerken en is erg mooi in beeld gebracht door regisseur Mangold (Logan, Walk the Line, 3:10 To Yuma). Hij concentreert zich vooral op de relatie tussen Caroll Shelby en Ken Miles. Die worden met verve gespreeld door Matt Damon en Christian Bale. De chemie tussen de mannen is zeer goed aanwezig en is voelbaar op het scherm. De reden van Matt Damon om met deze film mee te doen was dan ook om samen te kunnen werken met Bale. De andere hoofdpesonen in de film zijn de vele mooie en klassieke raceauto's op het scherm, met name de Ford GT40. Voor autoliefhebbers is Le Mans '66 echt een waar genot om naar te kijken. Er rijden vele mooie prachtauto's, inclusief klassieke Ferrari's en diverse Shelby's, die Caroll heeft ontworpen. De bijrollen in de film zijn ook dik in orde en vooral ook de settings, decors en productieontwerp is van zeer hoogstaand niveau. Je waant je in de jaren 60 met alle details erop en eraan. Le Mans '66 is een film voor autoliefhebbers, maar door het indrukwekkende verhaal tussen twee uitersten van mensen, die ook nog eens vrienden worden, ook een aanrader voor liefhebbers van persoonlijk drama. De film krijgt een uitgebreide speelduur mee, zodat zowel de persooonlijke scènes als de racescènes beide alle tijd krijgen om goed verteld te worden. Le Mans '66 is daarom niet alleen een echte racefilm, maar ook een film over vriendschap, verraad, kansen en vooral over dromen waar te kunnen maken als je het echt wilt.

Le Mans '66 wordt op Blu-ray Disc en UHD+BD-uitgebracht, waarvan de laatste ook een uitgave in Steelbook krijgt. Deze laatste uitgave wordt hier besproken.

Genre: Actie, Biografie, Drama
Jaar: 2019
Speelduur: 152 min
Verpakking: UHD Steelbook
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, En vele andere
Uitgever: 20th Century Fox Home Entertainment
EAN: 8712626075318

• Bringing the Rivalry to Life
  • Steelbook verpakking

Le Mans '66 komt in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in een resolutie van 2160P op 4K UHD, met HDR10 beeldverbetering. Deze transfer is zeker referentiemateriaal te noemen. Le Mans '66 is een kleurrijke film die zich veel tijdens de warme zomers afspeelt en laat daardoor veel warme, felle kleuren zien. Die spatten dan ook van het scherm af. HDR10 geeft een goede genuanceerde kleurenschakering, vooral in donker en nachtelijke scènes. scherpte is optimaal met een grote mate aan detaillering. Contrast en schaduwdetail zijn uitmuntend. Een transfer om van te genieten.

De 1080p-transfer van Le Mans '66, ook uitgevoerd in het oorspronkelijke beeldformaat, is ook geen straf om naar te kijken. Kleuren zijn fel en natuurgetrouw en contrast en schaduwdetail zijn prima. Zwartniveau is ook uitstekend. Voor BD-begrippen een zeer hoogstaande transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Le Mans '66 krijgt op UHD een werkelijke fabelachtige Dolby TrueHD 7.1-track mee met een Atmos-extensie. De film heeft een Oscar gekregen voor de geluidsmontage en dat is meer dan terecht. De track biedt een geweldige continue geluidsbeleving, waarbij de auto's door je kamer racen en je kan genieten van de tijdloze muziekscore. De track vliegt gelukkig niet uit de bocht en kan ook tijdens rustigere scènes zeer kalm en genuanceerd klinken. Een ware voltreffer.

Op Blu-ray Disc krijgt Le Mans '66 een DTS-HD Master Audio 7.1-track mee die ook fantastisch klinkt. De track is iets meer directioneel opgesteld, maar klinkt nog steeds geweldig. Dialogen klinken netjes en helder en de race-scènes scheuren ook door je woonkamer heen. Een geweldige track.

Le Mans '66 krijgt een kleine selectie mee aan extra's, alleen te vinden op de Blu-ray Disc. De extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Bringing the rivalry to life (60 min)
Een uitgebreide making-of, opgedeeld in acht segmenten. Het is allemaal helaas niet al te diepgaand en veel tijd wordt gespendeerd aan scènes uit de film. Dus het lijkt qua speelduur heel wat, maar de helft heb je net in de film al bekeken.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer van de film.

Steelbook verpakking
De steelbook heeft afwijkend en kunstzinning ontwerp met de filmtitel erin gedrukt, zodat er diepte ontstaat. Aan de binnenzijde is er een afbeelding uit de film over de twee zijdes afgedrukt. De twee discs zitten netjes half over elkaar aan de rechterzijde.

Caroll Shelby (Matt Damon) gaat samen met automerk Ford een racewagen bouwen, zodat die kan meedoen tijdens de 24 uur van Le Mans. Shelby heeft coureur Ken Miles (Christian Bale) op het oog om te laten racen, maar door de hoekige en brutale houding van Miles naar de hoge bazen van Ford is Miles niet populair bij het automerk. Als ze eerst andere coureurs mee laten doen faalt Ford gigantisch tijdens hun eerste beurt bij Le Mans. Het jaar erop krijgt Shelby carte blanche van Ford en doet Miles weer mee. Echter zijn er nog steeds mensen bij Ford die een wrok koesteren en die er alles aan doen om Miles niet te laten winnen. Le Mans '66 (of Ford v Ferrari in Amerika) is een geweldige film voor raceauto fanaten maar tegelijkertijd is de film ook een sterk persoonlijk drama. De race-scènes worden geweldig in beeld gebracht en ook de aankleding en productieontwerp zijn erg goed gedaan. De hoofdrollen worden met verve gespeeld door Matt Damon en Christian Bale, en ook de bijrollen zijn goed vertegenwoordigd. De UHD+BD-uitgave zit technisch geweldig goed in elkaar met een fabelachtig mooie 4K-transfer en geweldige Atmos-track. Qua extra's is het wel wat licht, maar de Steelbook-verpakking maakt ook het een en ander goed. Een geweldige uitgave van een geweldige film. Le Mans '66 is een absolute aanrader, zeker op 4K UHD.