Minions: The Rise of Gru

11-11-2022

6.5

Minions: The Rise of Gru (Blu-ray)

s Werelds grootste animatiefranchise gaat terug naar het begin. We zien hoe de grootste superschurk ter wereld zijn iconische Minions ontmoet en met hen de meest verschrikkelijke crew uit de filmgeschiedenis vormt. Samen nemen ze het op tegen een team van de meest onverschrokken criminelen in Minions: Hoe Gru superschurk werd. Lang voordat hij een superschurk wordt, is Gru een 12-jarig jongetje in een buitenwijk in 1970 die vanuit zijn kelder plannen smeedt om de wereld te veroveren. Maar dat gaat nog niet zo goed. Als de Minions, onder wie Kevin, Stuart, Bob en Otto (een nieuwe Minion met een beugel die het heel graag goed wil doen), op Gru’s pad komen bundelen de onwaarschijnlijke vrienden hun krachten. Samen bouwen ze hun eerste schurkenhol, ontwerpen ze hun eerste wapens en bereiden ze hun eerste missies voor. Als de beruchte groep superschurken de Vicious 6 hun leider lozen, gaat Gru, hun grootste fan, solliciteren om lid te worden. De Vicious 6 is helaas niet onder de indruk van de kleine wannabe. Maar ze worden woest als Gru ze te slim af is en dan wordt hij ineens de aartsvijand van het criminele topteam. Als Gru op de vlucht slaat, proberen de Minions kungfu te leren om hem te redden. Gru zelf komt tot de ontdekking dat zelfs slechteriken weleens hulp nodig hebben van vrienden.

De gele mannetjes genaamd de Minions kwamen voor het eerst voor in de animatiefilm Despicable Me uit 2010. Hier speelden ze een bijrol en zaten ze alleen in de film als een soort komische voetnoot tussen alle grappen en grollen, maar de film ging over hoofdspersoon Gru (stem van Steve Carell) over het wel en wee van een slechterik. De film onderscheidde zich toen van andere animatiefilms, want nooit eerder draaide een animatiefilm volledig om de slechterik, en daarbij werd er ook sympathie opgewekt voor Gru. Dat werkte erg goed, en de film werd een groot succes. In 2013 kwam er uiteraard een vervolg, en in de tussentijd werden de Minions ook steeds succesvoller. De grappige mannetjes die een onverstaanbare taal uitkramen werden erg grappig bevonden door het publiek en ze kregen op Blu-ray en DVD al eigen minifilmpjes. Na het grote succes van Despicable Me 2 en het groeiende succes van de Minions, kregen ze in 2015 een eigen volledige animatiefilm, simpelweg getiteld Minions. De animatiefilm was ook een succes, en de makers waren nog niet klaar met Gru en hun Minions. In 2017 kwam Despicable Me 3, en in 2022 een vervolg op de eerste Minions-film, getiteld Minions: The Rise of Gru. Hier gaan de makers terug naar de kinderjaren van de slechterik Gru, en hoe hij al de Minions leerde kennen. Het is eigenlijk wel een beetje van hetzelfde allemaal. Dezelfde grappen en grollen, en nu gesitueerd in de jaren '70. Je merkt als kijker dat de grappen van de Minions nu ook wel een beetje klaar zijn en niet meer echt vernieuwend zijn. De film duurt (gelukkig) niet al te lang, en voor de kids is dit best leuk. Als volwassene heb je er ook zeker wel af en toe lol aan, maar de koek is wel een beetje op met Gru en de Minions. Dat vinden echter de makers niet, want in 2024 komt er een Despicable Me 4. Hopelijk komt daar een beetje iets vernieuwends uit, maar de verwachtingen liggen niet heel hoog gespannen. Minions: The Rise of Gru is best grappig om naar te kijken, maar niet meer dan dat.

Minions: The Rise of Gru wordt in Nederland op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De Blu-ray Disc zit (net als het eerste deel) verpakt in een gele Blu-ray case, en deze uitgave wordt hier besproken.

Genre: Animatie, Avontuur, Komedie
Jaar: 2022
Speelduur: 87 min
Verpakking: Blu-ray Keepcase in afwijkende kleur
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Nederlands
  • Dolby Atmos - Duits
  • Dolby Digital 2.0 - Audio Descriptie
  • Dolby Digital 2.0 - Audio Descriptie (Frans)
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Duits
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Frans
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 5053083213237

• Mini Film: Postmoderne Minion
  • Mini Film: Minions en Monsters
  • Verlengde Scènes
  • Bloopers
  • Karakterprofielen
  • Gru-vipige Animatie
  • De Jaren '70 - Mode, Eten & Funk
  • Minion Vechtsport
  • Hoe Teken Je (& Animeer Je) met Brad Ableson
  • Hoi Flair: Make Your Own Minion Hideout
  • Superstijlwinkel

Minions: The Rise of Gru staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 op Blu-ray Disc. En de transfer is werkelijk prachtig. Kleuren spatten van je scherm af en de print is echt haar- en haarscherp. Zwart is ook echt zwart en contrast is uitstekend. Er valt echt niks af te dingen op deze transfer, echt fabelachtig mooi.

Minions: The Rise of Gru heeft als hoofd0-audiotrack een Dolby Atmos-track in de oorspronkelijk engelse taal, emt een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. Daarnaast staan er voor de Benelux nog een Nederlandse Dolby Digital Plus 7.1-track op en een Vlaamse Dolby Digital 5.1-track (en voor de Duitssprekende Belgen nog een Dolby Atmos-track met DD Plus 7.1-track als basis). De Engelse Atmos-track klinkt geweldig goed. De film is erg druk, en het geluidsopntwerp is dat ook. Uit alle hoeken en gaten komt wel geluid, ook uit de hoogte. Het is een zeer actieve track, die je overdondert met continue activiteit. De Nederlandse en Vlaamse tracks zijn wat directioneleer ingesteld en wat minder agressief, maar klinken ook prima en doen weinig onder voor de Engesle Atmos-track. De Duitse track is niet beluisterd.

Minions: The Rise of Gru krijgt een best uitgebreid pakket van extra's. Alles is in 1080p HD en alleen Engels gesproken, maar wel Nederlands ondertiteld.

Mini Film: Postmoderne Minion (4 min)
De eerste minifilm van de Minions, en hier willen ze graag met hun kunst een kunst-criticus imponeren.

Mini Film: Minions en Monsters (4 min)
Een spel met de Minions dat tot leven komt.

Verlengde Scènes (1 min)
Er staat meervoud op de backcover, maar in de werkelijkheid is het slechts één korte verwijderde scène.

Bloopers (3 min)
De bekende lachband.

Karakterprofielen (16 min)
Op zich wel grappig, interviews met de karakters over hun karakter.

Gru-vipige Animatie (7 min)
Deze featurette gaat over het maken van de animatie en is best interessant.

De Jaren '70 - Mode, Eten & Funk (5 min)
Hier gaat het over het maken van de jaren '70-setting van de film.

Minion Vechtsport (4 min)
Hier zie je hoe de vect-scènes in de film zijn gemaakt.

Hoe Teken Je (& Animeer Je) met Brad Ableson (11 min)
Hier een tutorial over hoe je bepaalde scène zelf kan tekenen.

Hoi Flair: Make Your Own Minion Hideout (10 min)
Hoe maak je zelf met spulen die je zelf hebt liggen een Hideout die Minion-waardig is? Hier zie je hoe je dat moet doen.

Superstijlwinkel (7 min)
Hier zie je hoe je je eigen pluche speelgoed kan aankleden in de echte Minion-stijl.

s Werelds grootste animatiefranchise gaat terug naar het begin. We zien hoe de grootste superschurk ter wereld zijn iconische Minions ontmoet en met hen de meest verschrikkelijke crew uit de filmgeschiedenis vormt. Samen nemen ze het op tegen een team van de meest onverschrokken criminelen in Minions: Hoe Gru superschurk werd. In Minions: The Rise of Gru gaan de makers terug naar de kinderjaren van de slechterik Gru, en hoe hij al de Minions leerde kennen. Het is eigenlijk wel een beetje van hetzelfde allemaal. Dezelfde grappen en grollen, en nu gesitueerd in de jaren '70. Je merkt als kijker dat de grappen van de Minions nu ook wel een beetje klaar zijn en niet meer echt vernieuwend zijn. De film duurt (gelukkig) niet al te lang, en voor de kids is dit best leuk. Minions: The Rise of Gru is best grappig om naar te kijken, maar niet meer dan dat. De Blu-ray Disc-uitgave van Minions: The Rise of Gru bevat perfect beeld en geluid, en een aardig pakket van extra's. Net als het eerste deel wordt deze verpakt in een treffende gele Blu-ray Disc keepcase.