Lawrence of Arabia

19-04-2021

9.9

Lawrence of Arabia (UHD)

Tijdens de eerste wereldoorlog leveren de Engelsen niet alleen in Europa strijd tegen Duitsland, maar wordt ook in Noord-Afrika en de Arabische landen rond de Middellandse Zee werd gevochten tegen de turken. Luitenant T.E. Lawrence (Peter O'Toole) is een eigenzinnig man en een buitenbeentje onder de in Caïro gelegerde Engelse militairen. Wanneer hij wordt uitgezonden naar Arabia om daar de situatie te beoordelen, neemt hij de opdracht graag aan. Het wordt hem al snel duidelijk dat de afwachtende houding die Engeland aanneemt in het conflict tussen de Arabieren en de Turken kan zorgen voor een escalatie van het conflict met als gevolg een overwicht van de Turken in de Arabische wereld. Tijdens zijn tocht ontmoet hij Prins Faisal en diens rechterhand, Sherif Ali (Omar Sharif). Wanneer Lawrence tijdens gesprekken met de prins standpunten durft te uitten, die niet in het voordeel van de Engelsen zijn, weet hij op die manier zijn vertrouwen te winnen. Lawrence krijgt hart voor de Arabische zaak en besluit de prins te helpen in het gevecht tegen de Turken. Met een klein groepje mannen is hij van plan het onmogelijk te doen; de Turkse vesting Akkaba te veroveren via land. Om via het land bij Akkaba te komen moet echter een helse tocht door de woestijn gemaakt worden. Het lukt hem toch Akkaba te veroveren, waardoor hij de held van de Arabieren wordt. Nadat Lawrence de legers van Feisal aan nog een aantal overwinningen heeft geholpen, bereikt hij zelfs de status van een legende. Het Britse leger weet echter geen raad met de eigenzinnige Lawrence. Uiteindelijk wordt hij weggepromoveerd, waarna hij terugkeert naar Engeland.

Lawrence of Arabia van regisseur David Lean is een van de allergrootste films uit de geschiedenis en dat in vrijwel elk opzicht. Niet alleen zijn de schaal van de film, het aantal figuranten en omvang van de decors enorm, ook de lengte van de film en het materiaal waarop de film geschoten is mogen er zijn. Lawrence of Arabia is namelijk geschoten in 70mm cinemascopeformaat en duurt maar liefst drie uur en achtendertig minuten!! Het waargebeurde verhaal over T.E. Lawrence is bovendien een van de allergrootste klassiekers uit de geschiedenis van de film. Producent Sam Spiegel en regisseur David Lean hebben werkelijk een meesterlijke film afgeleverd, die ondanks zijn leeftijd en lengte geen moment saai is. Op deze uitgave staat de 'complete' versie van de film, eerdere uitgaven waren ingekort om op die manier geschikter te zijn voor uitzending op TV. Voor de eerste DVD-uitgave is men echter teruggegaan naar het bronmateriaal en enkele scènes zijn zelfs opnieuw ingesproken door de acteurs, omdat de originele geluidsopnamen niet meer bestonden.

Lawrence of Arabia is eerst op DVD uitgebracht (recensie hier) met daarna al een zeer goede uitgave op Blu-ray Disc. Voor de Columbia Classics Collection heeft Sony echter alle registers open getrokken. In elk geval hoort deze klassieker uiteraard thuis in deze collectie en heeft Sony er zelfs een 4-disc-uitgave van gemaakt. De eerste twee discs zijn voor de 4K-versie van de film, de derde disc voor de BD-versie van de film (dit is de oude uitgave uit 2012) en de gehele vierde disc is voor de extra's. Hier kun je als fan vol van gaan genieten.

Deze titel is alleen verkrijgbaar in de boxset genaamd Columbia Classics Collection en deze boxset bevat GandhiLawrence of Arabia, Dr. Strangelove or: how I learned to stop worrying and love the bomb, Mr. Smith Goes to Washington, A League of Their Own en Jerry Maguire.

Genre: Actie, Drama, Speelfilm
Jaar: 1962
Speelduur: 227 min
Verpakking: UHD 4-disc keepcase
Beeldverhouding: 2.20:1 Ultra HD niet anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609636345

• Unused International Prologue
  • Secrets of Arabia - A Picture-in-Picture Track
  • Peter O"Toole revisits Lawrence of Arabia
  • Making Lawrence of Arabia
  • A conversation with Steven Spielberg
  • Maan, Jordan: The camels are cast
  • In search of Lawrence
  • Wind, Sand and Star: The making of a classic (1970)
  • New York Premiere

Lawrence of Arabia krijgt op BD een 1080p-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.20:1. Ten opzichte van de DVD is deze transfer al een zeer grote stap vooruit. Kleuren spreken veel meer, scherpte en contrast zijn veel beter. Donkere scènes zijn veel beter zichtbaar met een mooi zwartniveau en schaduwdetail. Een zeer verdienstelijke transfer.

Wow. Wow. Wow. Mocht er een perfecte transfer bestaan, dan komt deze 4K-transfer van Lawrence of Arabia zeker in aanmerking. Verdeeld over twee UHD discs (met de 'break' zeer goed gekozen) krijgt deze film een adembenemde 4K-transfer mee in 2160p en in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.20:1. Scherpte en detail zijn optimaal en perfect. Kleuren zijn helder en sprankelend en lijken heden ten dage te zijn gefilmd. Texturen, kleding en objecten zijn zo gedetailleerd en verfijnd in beeld gebracht. Dolby Vison biedt nog meer nuance en detail in kleuren en in donkere scènes zijn nu nog meer details zichtbaar. Een ware openbaring biedt deze 4-transfer. Perfectie in elke vorm van film maken. Dit is de manier waarop je Lawrence of Arabia bekeken moet worden. Op een zo groot mogelijk scherm, dat verdient deze UHD. Een magistrale transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

Lawrence of Arabia krijgt op BD een zeer verdienstelijke DTS-HD MAster Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De track biedt een zeer net geluidsbeeld met duidelijke dialogen en goede spreiding qua ambiance. de proloog wordt netjes verspreid over alle kanalelen. Daarna krijgt de track een wat meer directioneel karakter met de nadruk op de voorste kanalen met ondersteuning van de surrounds als dat nodig is. De subwoofer ondersteunt daarbij goed in het laag. Een zeer nette audiotrack.

De UHD van Lawrence of Arabia krijgt een Dolby TrueHD 7.1-track mee met een Dolby Atmos-extensie. Ook deze track is net zoals het beeld weergaloos. Deze track biedt nog meer spreiding, dynamiek en nuance dan de lossless track op de BD. De track biedt een volcontinu geluidsbeeld met daarbij nog beter hoorbare dialogen en ambiance-geluiden. Bij actiescènes biedt de track een zeer actief geluidsbeeld met daarbij gebruik makend van alle kanalen, ook de hoogtekanalen. Ook de subwoofer biedt een nog betere en genuanceerde ondersteuning in het laag. Een perfecte geluidstrack die alle verwachtingen overtreft.

De UHD-uitgave van Lawrence of Arabia krijgt een deftig pakket aan extra's mee. Hier is slechts één extra nieuw (die op de UHD, en in 4K-resolutie), maar gezien het uitgebreide pakket aan extra's op de al eerdere BD-uitgave is dat zeker geen tekortkoming. De extra's in 1080p zijn aangeduid met een * (de rest is in 480p SD), maar alle extra's zijn Nederlands ondertiteld.

Unused International Prologue (1 min)
Hier zie je een alternatief start van de film met een introductie met tekst om de film en de opzet te introduceren. Deze opening is uiteindelijk afgewezen door regisseur David Lean.

Bluray Disc - Film
Secrets of Arabia - A Picture-in-Picture Track
Een PiP-track die tijdens de film diverse foto's en teksten biedt over de ware gebeurtenissen van T.E. Lawrence (o.a. door middel van uitreksels uit zijn boek). Interessant om te zien hoe waarheidsgetrouw (of niet) de film dit afbeeldt.

Blu-ray Disc - Bonus
*Peter O"Toole revisits Lawrence of Arabia (21 min)
De acteur blikt terug op zijn vertolking op het legendarische karakter, en alles eromheen.

Making Lawrence of Arabia (61 min)
Een erg uitgebreide making-of die ingaat op alle aspecten omtrent het maken van de film. Erg interessant.

A conversation with Steven Spielberg (9 min)
Vermaard regisseur Steven Spielberg vertelt hier over zijn eerste kennismaking met de film en hoe deze invloed heeft gehad om zijn eigen stijl van filmmaken.

Maan, Jordan: The camels are cast (2 min)
Een korte featurette over belangijke bijrolacteurs: de kamelen.

*In search of Lawrence (5 min)
Hier wordt de zoektocht toegelicht naar de helse woestijn om in te gaan filmen.

*Romance of Arabia (5 min)
Hier zie je wat meer informatie over de kleurrijke en indrukwekkende regio waar is gefilmd.

*Wind, Sand and Star: The making of a classic (1970) (5 min)
De titel doet meer vermoeden, maar dit is slecht een korte featurette die overigens ook beelden uit andere featurettes bevat.

New York Premiere (1 min)
Een kort nieuwsverslag over de premiere van de film in New York.

Hier zie je een montage met korte reclamefilmpjes van de verschillende versies van de film en hoe deze werden gepromoot.

Wanneer de eigenzinnige Britse Luitenant T.E. Lawrence tijdens de Eerste Wereldoorlog naar Egypte wordt gestuurd om het Engelse leger te ondersteunen in hun strijd tussen de Arabieren en de Turken, komt hij al snel in conflict. Maar vooral met zijn eigen landgenoten en kompanen van het Engelse leger. De afwachtende houding van het Engelse leger zorgt meer voor escalatie dan voor een bemiddeling. Als hij dan ook nog eens de Arabische prins en zijn metgezel ontmoet, besluit Lawrence het heft in eigen handen te nemen en het Arabische leger op eigen inzicht te gaan helpen, dit tot grote frustratie van zijn eigen leger. Lawrence of Arabia is een ware mijlpaal in het film maken. Niet alleen door de technische hoogstaande manier van filmen (op 70mm, niet alledaags in die tijd), maar ook zeker door de mooie landschappen, omgevingen, aankleding, productieontwerp en decors. Ook de vertolkingen zijn hoogstaand. De film duurt erg lang, maar is zeker de lange zit waard. Voor de 'Columbia Classics Collection' heeft Sony Lawrence of Arabia laten debuteren op 4K UHD en dat is een ware voltreffer. Bestaande uit vier discs is deze uitgave een waar meesterwerk. De film staat op twee UHD discs met daarbij de maximale ruimte én score op het gebied van beeld- en geluidskwaliteit. Ook is de bestaande Blu-ray Disc bijgesloten die prima presteert op technisch vlak. Daarnaast zijn alle bestaande extra's bijgevoegd met daarbij ook één nieuwe extra op de UHD. Deze uitgave is een ware must-have en alleen al voor deze uitgave is de aankoop van de volledige collectie het waard.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.