Jerry Maguire

14-04-2021

7.8

Jerry Maguire (UHD)

Jerry Maguire (Tom Cruise) is een top-sportagent. In deze keiharde wereld behartigt hij de belangen van hele sporters en verdient er een hoop geld mee. Maar op een dag komt hij er achter dat zaken doen meer is dan alleen geld verdienen. Deze instelling komt hem duur te staan. Zijn collega's en zelfs zijn beste klanten laten hem vallen. Erger nog, Jerry wordt ontslagen. Hij begint zijn eigen zaak met slechts twee mensen; een alleenstaande moeder en een footballspeler (Cuba Gooding Jr.) die nog verre van de top is en maar een ding van Jerry eist, 'Show me the Money!'.

Jerry Maguire is een succesvolle film van alweer bijna 25 jaar oud van schrijver/regisseur Cameron Crowe (Almost Famous) met Tom Cruise, Renee Zellweger en Cuba Gooding Jr. in hun hoogtij-dagen. De film brengt twee genres samen, namelijk die van sportfilm en romantische komedie. Tom Cruise speelt voornamelijk zichzelf in de film en doet dat met verve. Hij is de energieke en altijd goedlachse en arrogante Jerry die aan het begin van de film aan de kant wordt gezet door zijn werkgever. Maar ondertussen wordt de film onder zijn neus vandaan gestolen door Cuba Gooding Jr. die Cruise met verve tegenspel biedt met zijn vertolking van sportman Ron Tidwell (waarvoor hij terecht een Oscar won). Jerry Maguire is een film die beide genres braaf volgt, en alle ontwikkelingen en gebeurtenissen ontvouwen zich met een bekend stramien. Wat deze film beter maakt dan andere vergetelijke rom-coms zijn het script en de vertolkingen van de acteurs. Zelfs na bijna 25 jaar blijven liefde, ontrouw, vertrouwen en geld de themas die tijdloos blijven. Jerry Maguire blijft een leuke film om te bekijken. De titel is opgenomen in de Columbia Classics Collection, een collectie met klassieke en tijdloze films die belangrijk zijn geweest voor de ontwikkeling van het medium "film" en die belangrijke maatschappelijke thema's niet schuwen. Met ware klassiekers in de collectie als Gandhi, Lawrence of Arabia en Dr. Strangelove or: how I learned to stop worrying and love the bomb voldoet Jerry Maguire misschien niet helemaal aan de benaming "Classic". Echter heeft de film de tand des tijds wel goed doorstaan en dat is op zich al een prestatie.

Sony heeft voor hun Columbia Classics Collection diverse klassieke films samengebracht in nieuwe, mooie UHD+BD-uitgaves en verzameld in een mooie box. Jerry Maguire krijgt niet alleen een gloednieuwe UHD-disc met 4K-transfer mee, maar ook de BD is nieuw met nieuw geremasterd beeld en geluid én extra's. Dit is ten opzichte van de eerste BD-uitgave, er is later een andere BD-uitgave uitgebracht ter ere van het 20-jarig jubileum en hierop staan wat andere extra's dan op deze BD.

Deze titel is alleen verkrijgbaar in de boxset genaamd Columbia Classics Collection en deze boxset bevat GandhiLawrence of ArabiaDr. Strangelove or: how I learned to stop worrying and love the bomb, Mr. Smith Goes to Washington, A League of Their Own en Jerry Maguire.

Genre: Drama, Romantiek
Jaar: 1996
Speelduur: 138 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609636345

• Here's the Thing with Alec Baldwin" Podcast Episode: The Fast Times and Long Career of Cameron Crowe
  • Jerry Maguire: We Meet Again (40 min)
  • Deleted & Extended scenes (55 min)
  • Photo Gallery
  • Audio Commentary
  • Making Of Featurette
  • Jerry Maguire's Mission Statement
  • Rehearsel Footage
  • My First Commercial with Rod Tidwell
  • Music Video

Jerry Maguire komt op BD met een 1080p-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. De eerste BD-uitgave stamt alweer uit 2008 en was één van de eerste transfer van Sony. Destijds was deze transfer al goed van kwaliteit, maar deze geremasterde transfer doet daar nog een schepje bovenop. Het kleurenpalet van de film is typisch voor de jaren 90. Er worden weinig sprankelende kleuren gebruikt maar veel blauw, bruin en beige. Het enige personage die wat kleur toont is het kleurrijke personage Rod Tidwell. Hij draagt vaak soms nog wel eens wat kleur en voornamelijk veel glimmende sieraden. Wat ook opvalt is de grote aanwezigheid van grain in de transfer. Dat is een bewuste stijlkeuze, maar dat kan ook wel wat afleiden. Vooral in het begin is het prominent aanwezig, daarna verdwijnt het wat meer op de achtergrond. De transfer is verder erg scherp en bevat een goed contrast. Zwartniveau en schaduwdetail zijn in orde. Een strakke transfer die zeker een verbetering is ten opzichte van de vorige BD-uitgave uit 2008.

Jerry Maguire maakt zijn debuut op 4K UHD met een 2160p-transfer, ook in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. De 4k-resolutie betekent voor deze film vooral een upgrade in resolutie en scherpte. Detaillering is nog net even wat beter en ook dieptewerking en contrast krijgen een boost. Kleuren spreken wat meer en zijn prominenter aanwezig. HDR10 biedt wat meer nuance in kleurstelling en contrast. Zwartniveau is verder uitstekend. Een prima transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de geremasterde Blu-ray Disc.

De BD van Jerry Maguire krijgt een DTS-HD Master Audio 5.1-track mee in de oorspronkelijk Engels gesproken taal. De track is ten opzichte van de vorige uitgave nieuw (daar staat een Dolby TrueHD 5.1-track op) maar zal in de praktijk weinig verschillen. De film leunt vooral op dialogen en ambiance, en deze track laat deze prima klinken. De track is directioneel opzet, en dat wil zeggen dat de voornaamste geluiden uit het centergedeelte komen en de omgevingsgeluiden uit de surround-kanalen. De voorste surrounds worden het meeste gebruikt, met daarbij subtiel de rest van de geluiden uit de back-surrounds. De subwoofer ondersteunt goed in het laag. Een prima audiotrack.

De UHD van Jerry Maguire krijgt een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Dolby Atmos-extensie. Dat is nogal een zwaargewicht en alhoewel de keuze voor deze track te prijzen is van Sony is deze wel iets te zwaar voor de film. De track biedt wel een continu geluidsbeeld dus wat dat betreft is het een goede keuze geweest. Verder komen er uit de hoogte-kanalen niets of nauwelijks wat geluid, dus die zijn een beetje overbodig. Verder biedt de track zeker een mooie ambiance en is de dynamiek en spreiding net even wat evenwichtiger dan bij de DTS-HD MA-track.

Jerry Maguire krijg een uitgebreid pakket aan extra's mee, met daarbij ook een aantal nieuwe. Op de UHD staat ook één extra, en ook deze is nieuw. Alle nieuwe extra's zijn allemaal in 1080p HD (ook op de UHD) en worden aangeduid met een *. Dit is wel ten opzcihte van de eerste BD-uitgave, ten opzichte van de uitgave ter ere van het 20-jarig jubileum mist deze nieuwe uitgave het PiP-Videcommentaar, een featurette en een trailer. Ook de rest van de extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

*Here's the Thing with Alec Baldwin" Podcast Episode: The Fast Times and Long Career of Cameron Crowe (41 min)
Een podcast met Alec Baldwin die de regisseur van de film interviewt. Erg interessant en Baldwin is een aangename interviewer. Omdat een podcast alleen audio bevat zie je een spelende casettetape met daarbij krassen/storing door het beeld als afbeelding.

*Jerry Maguire: We Meet Again (40 min)
Deze nieuwe making-of is opgezet in drie delen vertelt hoe de film is opgezet, vanaf het onderzoek in de sportwereld tot de samenstelling van het verhaal en script, casting en release van de film.

*Deleted & Extended scenes (55 min)