Elysium

12-04-2021

8.5
UHD

Elysium (UHD)

In de nabije toekomst is de aarde een grote woestenij en leven mensen vooral in armoede en in hutten en krotten. Max (Matt Damon) is opgegroeid in deze armoede en sinds zijn jeugd droomt hij al van een beter leven. Die droom ligt ergens hoog in de lucht, namelijk in de ruimte. Daar is Elysium, een soort ruimtestation dat een volledige atmosfeer heeft en waar mensen dus zonder hulpmiddelen kunnen leven. Sterker nog, het leven is daar zo luxe dat er zelfs machines staan die de meest terminale ziektes in een minuut kunnen genezen. Veel aardbewoners proberen toegang te krijgen tot Elysium maar velen worden asiel geweigerd. Defensie-secretaresse Delacourt (Jodie Foster) is verantwoordelijk voor het afwijzen van deze asielzoekers en daarbij zet ze vaak extreme middelen in wat haar veel kritiek oplevert. Delacourt zet namelijk vaak de diensten in van oud-agent Kruger (Sharlto Copley), die vanaf de aarde de ruimtevaartuigen uit de lucht schiet met een bazooka. Max is intussen opgegroeid en werkt in een fabriek. Tijdens zijn werk is hij slachtoffer van een gruwelijk bedrijfsongeluk; hij wordt per ongeluk blootgesteld aan radioactieve straling en heeft daardoor nog maar een paar dagen te leven. Ook is hij bijna helemaal verlamd en kan zich haast niet bewegen. Zijn enige oplossing; genezing op Elysium. Max krijgt een mechanisch pak dat aangesloten wordt op zijn zenuwen zodat hij weer volledig kan functioneren. Max probeert via een smokkelroute op Elysium te komen, samen met zijn jeugdvriendin Frey (Alice Braga) en haar doodzieke dochtertje. Lukt het Max om op Elysium te komen om zo genezing te vinden?

Elysium is de tweede film van Neill Blomkamp, die in 2009 iedereen verraste met zijn sterke debuut District 9, geproduceerd door Peter Jackson. Blomkamp bewees met dat debuut dat hij voor een betrekkelijk klein budget een ijzersterke sciencefiction-film kon maken met een sterk verhaal en de beste digitale effecten die beschikbaar zijn. Men vroeg zich meteen af; wat zal Blomkamp dan wel niet kunnen met een groter budget en meer vrijheid? Elysium is het resultaat en kreeg wisselende en overwegend matige kritieken, maar is dat terecht?
Elysium heeft net als District 9 een sterke maatschappelijke boodschap en veel elementen in de film zijn een kritische verwijzing naar klasse- en rassenscheiding en het verlangen van de mens naar een perfecte samenleving; een soort hemel waar je als mens in je leven al naartoe kan. Deze verwijzingen zijn soms wat oppervlakkig en stereotiep en komen daardoor wat minder sterk over dan in District 9, waar je je als kijker sterker kon identificeren met de ontwikkeling van de hoofdpersoon. Max heeft wat banalere motieven, wat niet betekent dat ze minder urgent zijn. Elysium verlegt de aandacht meer naar actie en spanning en slaagt daar meer dan goed in. De actiescènes zijn zeer energiek en agressief en je hoeft Matt Damon niet te vragen hoe je een drama-of een actiescène moet dragen. Hij maakt zijn rol meer gelaagd dan dat hij op papier is. Dankzij hem wordt Elysium een sterke film. De rol van Jodie Foster is helaas tegenvallend en de onherkenbare Sharlto Copley speelt een maniakale Kruger die soms net even over-de-top is. Elysium is dan ook meer een actieheld-spektakel met kritische elementen dan een maatschappelijk drama met allerlei existentiële thema’s, maar dat is absoluut geen tekortkoming van de film. Er is meer dan genoeg te genieten van Elysium, en de sterke rollen van Damon en Copley tezamen met al het actiespektakel maakt de film meer dan een aanrader.

Elysium wordt door Sony uitgebracht op DVD, standaard Blu-ray Disc en een Limited Edition Steelbook Blu-ray Disc. Van de laatste is een recensie aanwezig op deze site, zie hier. Voor de 4K-uitgave van de film heeft Sony ervoor gekozen om wederom een UHD-only-uitgave te verzorgen, dit keer met wel enkele extra's erop die zelfs nieuw zijn.

Medium: UHD
Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2013
Speelduur: 109 min
Verpakking: UHD keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 2.39:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609635263

• Exoskeletons, Explosions, and the Action Choreography of Elysium
  • The Hero, The Psychopath, and the Characters of Elysium
  • The Art of the Elysium Miniatures
  • Bugatti 2154

Elysium krijgt op UHD een 4K-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 en met HDR10-beeldverbetering. Dit betreft een native-4K-transfer, oftewel geen upscale. En dat is wel degelijk te zien aan het eindsresultaat, want deze transfer is er eentje om te lijsten. De scherpte en detaillering is werkelijk weergaloos in deze transfer. Vooral in de opening-shots waar de wereld op aarde en Elysium wordt laten zien zijn de scherpte en detaillering feilloos. Kleuren worden zeer natuurgetrouw en minitieus weerggegeven. Zwartniveau en contrast zijn van erg hoge kwalteit. HDR10 zorgt voor meer nuance in de kleuren en contrast dan bij de BD het geval is. De transfer op BD kreeg al de maximale score en op UHD is dit niet anders.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de (apart verkijgbare) Blu-ray Disc.

Welkom bij weer een referentie-audiotrack voor je HT, namelijk die van Elysium op UHD. De track is een Dolby TrueHD 7.1-audiotrack met een Atmos-extensie. De audiotrack op BD is een DTS-variant en is al zeer goed, maar deze Atmos-track verlegt de grenzen nog een keer. De track biedt een zeer krachtig en genuanceerd volcontinu geluidsbeeld over alle kanalen, inclusief het hoogtekanaal dat erg vaak wordt aangewend. Het biedt een weergaloze en bombatische geluidsbelevenis die de film absoluut versterkt.

Elysium krijgt een aantal nieuwe extra's mee op deze UHD. Alle extra's zijn in 1080p HD en zijn Nederlands ondertiteld.

Exoskeletons, Explosions, and the Action Choreography of Elysium (30 min)
Een uitgebreide featurette over verschillende aanverwante zaken in de film, zoals wapens, decoren en aankleding.

The Hero, The Psychopath, and the Characters of Elysium (6 min)
Een korte featurette over verschillende karakters in de film.

The Art of the Elysium Miniatures (5 min)
Hier worden de verschillende gebruikte miniaturen gebruikt, met daarnaast uitleg over andere praktische effecten.

Bugatti 2154 (5 min)
Hier krijg je wat meer informatie over de samenwerking met automerk Bugatti en de gebruikte auto's en voertuigen in de film.

Trailers (9 min)
Drie trailers van de film.

Matt Damon gaat de ultieme strijd voor overleving aan en probeert het utopische ruimtestation Elysium te bereiken om genezing voor hemzelf en de dochter van zijn vriendin te bereiken. De film zit op dezelfde hoogte als District 9, door de witje en sterke rollen van o.a. Matt Damon. Elysium komt op 4K UHD met werkelijk verbluffende kwaliteit op audio- en videogebied, met daarbij een nieuw en interessant pakket aan extra's. Een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Eigen Collectie.