300

04-12-2020

7.9

300 (UHD)

Het Griekenland zoals we dat tegenwoordig kennen is in het jaar 480 voor Christus verdeeld in verschillende staten. Eén van die staten is Sparta, dat geregeerd wordt door Koning Leonidas (Gerard Butler). De Spartanen staan bekend om hun harde levenswijze en hun talent voor oorlogvoeren. Wanneer de Griekse manier van leven bedreigd wordt door de komst van Koning Xerxes van Perzië (Rodrigo Santoro), hoeft Leonidas niet lang na te denken. Hij wil het gevecht aangaan en zijn manier van leven verdedigen. Dit wordt hem echter verboden door een groep priesters en een orakel die toestemming moet geven voor de aanval op de Perzen. Leonidas is hier niet blij mee en besluit alsnog de strijd aan te gaan met de legers van Xerxes. Hij neemt 300 van zijn beste mannen mee en zet koers richting Thermopylae, waar hij Xerxes en zijn leger zal opwachten in een smalle pas in de bergen. De 300 Spartanen zijn zwaar in de minderheid, maar hebben het terrein en hun superieure vechtkunsten aan hun kant. Wat volgt is een dagenlang gevecht waarbij vele doden vallen, maar Leonidas en zijn mannen zullen nooit opgeven en doorgaan tot de laatste man is neergegaan.

300 is de bijzondere visueel vormgegeven verfilming van het gelijknamige stripboek van Frank Miller. In 2005 werd de strip Sin City van Frank Miller met groot succes verfilmd. De hedendaagse moderne filmtechnieken, waarbij door de computer gegeneerde visuele effecten een grote rol spelen, maken een getrouwe verfilming van een stripverhaal mogelijk. Sin City en 300 hebben grote overeenkomsten wat betreft het gebruik van bijzondere visuele stijlen. Frank Milller’s vertelling van “300” is gebaseerd op een historisch gegeven; een vertelling over 300 Spartanen die de strijd aangingen met het leger van koning Xerxes in de Slag bij Thermopylae. Deze slag heeft ook daadwerkelijk plaatsgevonden, maar zowel de strip als de film wijken af van wat er volgens historici echt gebeurd is. Frank Miller kreeg zijn inspiratie voor het verhaal nadat hij de film The 300 Spartans uit 1962 had gezien. Regisseur Zack Snyder is qua visuele vormgeving en cameravoering zeer trouw aan de strip gebleven. Wel heeft hij vrijheden ten aanzien van het verhaal genomen. De film is eigenlijk een aaneenschakeling van indrukwekkende vechtscènes. Na een half uur durende inleiding over de Spartanen, hun levensovertuiging en het waarom van deze strijd, barst letterlijk het geweld los. Als we zeggen geweld, bedoelen we ook geweld, want 300 is een erg gewelddadige en bloederige film. Het rondvliegende bloed spat haast letterlijk van je scherm af, waarbij de nodige onthoofdingen te zien zijn en ook andere ledematen door de lucht vliegen. De bijzondere visuele presentatie van deze gevechten doet erg stripachtig aan en dat ‘verzacht’ het expliciete geweld weer enigszins. De gevechtscènes zijn van een bijzondere schoonheid, waarbij de choreografie van deze scènes als een ballet aandoet en daarmee de hardheid van het gevecht verminderd. Het is duidelijk dat de makers veel tijd hebben gestoken in het maken van deze scènes. Evenals Sin City (en ook het vervolg Sin City: A Dame To Kill For) is 300 grotendeels gefilmd voor blue- en greenscreens, zodat men achteraf met de computer allerlei zaken kon toevoegen. Vandaag de dag een zeer gebruikelijke filmtechniek. Al het filmmateriaal is in slechts 60 dagen geschoten. De postproductie, waarbij het filmmateriaal met computers helemaal is aangepast, heeft bijna een jaar in beslag genomen.

Ook al gaat het verhaal over 300 vechtende Spartanen en nog veel meer vechtende tegenstanders, in het verhaal staan slechts enkele karakters centraal. Als eerste natuurlijk koning Leonidas, die vertolkt wordt door Gerard Butler. Hij zet een fysiek krachtige rol neer die past in het verhaal. Dat geldt eigenlijk voor de gehele cast. Butler’s Leonidas is eervol, krachtig en overtuigend als de sterke leider van de 300 onbevreesde Spartanen. Een andere belangrijke rol is die van zijn vrouw, gespeeld door Lena Headey. Terwijl haar man aan het vechten is, probeert zij de Senaat er van te overtuigen meer troepen te sturen en zo haar man te helpen. Deze momenten zijn welkome afwisselingen op de harde veldslagen. Als laatste is het karakter koning Xerxes uiteraard van belang. Deze koning die zichzelf als een god zag wordt prima neergezet door een onherkenbare Rodrigo Santoro. Fans van de serie Lost hebben hem voorbij zien komen in het derde seizoen van de serie en het is moeilijk voor te stellen dat dit dezelfde persoon is. Door middel van special effects wordt het personage van Xerxes groter gemaakt dan de acteur in werkelijkheid is, dit om zijn goddelijke status te benadrukken. Ook zijn stem is aangepast zodat Xerxes inderdaad iets ‘goddelijks’ heeft.
Er valt nog heel veel over deze bijzonder film te zeggen. Maar we besluiten met de opmerking dat 300 een hoogstaand visuele traktatie voor het oog is. Het verhaal is wat mager, maar de film ziet er verbluffend mooi uit. Vooral de vechtscènes zijn van ongekende schoonheid.

Warner heeft 300 in het verleden al vele malen uitgebracht op meerdere formaten. Eerst kwam de DVD en ten tijde van de "format war" ondersteunde Warner nog beide formaten en brachten ze 300 uit op zowel HD DVD als Blu-ray Disc. Recent heeft Warner de film een 4K-release gegeven en deze uitgave bestaat uit een nieuwe 4K UHD en de reeds bestaande Blu-ray Disc. Deze versie wordt hier besproken.

Genre: Actie, Drama
Speelduur: 116 min
Verpakking: UHD Steelbook
Beeldverhouding: 2.40:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Engels Audio beschrijvend
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
EAN: 5051888254301

• Extra scènes
  • Webisodes
  • Frank Miller's visie verwezenlijkt
  • 300 Spartanen - Feit of fictie?
  • Wie waren de Spartanen

300 is een film die sterk leunt op het visuele. Alle beelden zijn zeer gestileerd en bestaan voor het overgrote deel aan visele effecten en extra beeldfilters. De 4K-transfer is in het oorspronkele beeldformaat van 2.40:1 uitgevoerd en in een resolutie van 2160p. Deze tranfser is helaas geen 4K-native transfer maar een upgrade van de bestaande 2K-transfer. Dit is op zich geen probleem, maar de 4K-transfer is niet het dag-en-nacht-verschil als je misschien zou verwachten. Het is vooral meer van wat je ziet op de Blu-ray Disc. Scherpte is een stuk beter, net als het verhoogde contrast. Kleuren zijn duidelijker sprekender en HDR10 zorgt ervoor dat er wat meer nuance in zit. Verder zijn zwartniveau en schaduwdetail ook wat duidelijker gedefinieerd. Wat ook opvalt is de meer nadrukkelijke aanwezigheid van grain. Dit is uiteraard een gevolg van het feit dat 300 op 35mm is gedraaid, maar gezien de grote beeldaanpassingen die zijn gedaan kan dit misschien wat verwarrend werken voor diegenen die juist houden van een schoon, gestileerd beeld met alleen maar digitale effecten. Wel is dit de keuze van de regisseur en geeft deze 4K-transfer van 300 dit uitstekend weer.

300 staat op Bluray Disc in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.40:1. Het is een lastige film om een kwaliteitsbeoordeling over het beeld te geven, aangezien het beeld tijdens de postproductie op allerlei manieren is aangepast. Zo heeft het beeld bewust een erg hoog contrast, wat een hard ogend beeld tot gevolg heeft. Ook is daardoor het beeld vrij donker en zijn de zwartdonkere beelden iets minder gedetailleerd. Het kleurenpalet is zodanig aangepast dat het beeld zoveel mogelijk lijkt op de strip van Frank Miller. Het beeld ziet er daardoor voornamelijk bruin sepia gekleurd uit. Enkele scènes hebben een koel blauwachtig kleurenpalet. Door al deze aanpassingen oogt het beeld ook fletser en is de dieptewerking van het beeld minder. Ook hier bewust het gevoel van een verfilmde strip. Wat ook opvalt is de ruime hoeveelheid filmgrain die in het beeld zit. Ook dit is een bewuste keuze van de filmmakers. 300 levert geen gestoken scherp beeld op, zoals je dat met een moderne film zou verwachten. Toch kun je met deze Blu-ray Disc zien dat het beeld zeer gedetailleerd is. Vooral bij close-ups valt dit goed op. Ondanks dat het beeld door de bewerkingen minder diepte bevat, zie je ook dat de BD versie in de achtergronden gedetailleerder is. De beelden van snelle bewegingen in de film blijven allemaal goed gedetailleerd en scherp. Waar de MPEG-2 compressie van de DVD wat moeite heeft met de filmgrain in het beeld, komt juist deze filmgrain nog wat nadrukkelijker naar voren in deze HD presentatie. Samengevat is het beeld van deze Blu-ray Disc van zeer hoge kwaliteit en laat het alle aspecten van het stilistisch aangepaste beeld ten volle tot zijn recht komen.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de bijgeleverde Blu-ray Disc.

300 krijgt op UHD een werkelijk spectaculaire Dolby TrueHD 7.1-audiotrack mee met een Dolby Atmos-extensie. Deze track is alles wat je ervan verwacht: luid, bombastisch en agressief. De Atmos-extensie zorgt voor een volcontinue geluidsbeeld en bedient alle kanalenen tegelijkertijd. Er zit veel spreiding in het geluid en ook veel nuance. De hoogtekanalen worden goed ingezet waar het meerwaarde biedt, zoals bij de scène met dalende pijlen of ander gevaar uit de hoogte. En spectaculaire audiotrack die een mooie upgrade biedt.

Op de backcover van deze Steelbook staat dat er op de Bluray Disc ook een Dolby Atmos-track is toegevoegd, maar helaas is dat niet het geval. Wel staan er twee lossless Engelstalige tracks op: één in een Dolby TrueHD 5.1-formaat en één in PDM 5.1-formaat. De Dolby TrueHD 5.1-track klinkt uitstekend. In directe vergelijking met de Atmos-track mis je wat continue spreiding en vooral naar de hoogtekanalen. Verder een uistekende audiotrack. De bespreking van de PCM-track staat in de recensie van de Blu-ray Disc.

Alle extra's van 300 staan op de bijgeleverde BD, op de UHD staan geen extra's. Het merendeel van deze extra’s heeft een 1080p HD resolutie. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.