Bourne Legacy, The

06-04-2021

6.5

Bourne Legacy, The (UHD)

Aaron Cross (Jeremy Renner) is een toegewijd soldaat van het Amerikaanse leger. Hij wil altijd de beste zijn en test zijn eigen fysieke en pschische grenzen tot het uiterste. Hij wordt gerecruteerd voor een speciaal project van de CIA waarbij soldaten chemisch en genetisch aangepast kunnen worden om daarna ingezet te worden voor geheime operaties. Cross zet zich in voor het project en wordt succesvol genetisch aangepast. Maar als het project Treadstone in opspraak komt door de acties van Jason Bourne (niet aanwezig in de film), besluit men om het project, genaamd Outcome, te beëindigen. Cross wordt aangewezen voor terminatie en de jacht begint. Cross gaat niet zomaar overstag en vlucht samen met dokter Marta Shearing (Rachel Weisz) die het project wil blootleggen vanwege de fysieke schade die het project heeft opgeleverd. Echter zet hoofd van de CIA Eric Byer (Edward Norton) alle speciale agenten in om het duo op te sporen. De achtervolging begint.

Na de drie films uit de Bourne-trilogie (Identity, Supremacy en Ultimatum) kwamen de producten voor een dilemma te staan. Het succesvolle duo Paul Greengrass en Matt Damon hadden het verhaal van Jason Bourne afgerond en wilden zich weer richten op andere projecten. Ze wilden alleen terugkeren als er iets te vertellen viel over Jason Bourne en dat was volgens hen niet het geval. Dus gingen de producenten zich richten op een spin-off, want de filmserie was te succesvol om maar te laten rusten. Ze gingen zich richten op andere speciale agenten van de CIA, en dat is best een logische gedachte, want die liepen ook al rond in de eerdere Bourne-films (Clive Owen uit Identity is de meest bekende acteur in zo'n rol). Dus kwam men met het personage van Aaron Cross op de proppen in een nieuw verhaal dat zich qua tijdlijn zijdelings afspeelt langs de drie Bourne-films. En als kijker mag je weten dat dit verhaal zich afspeelt in het Bourne-universum, want er wordt ongeveer elke minuut een verwijzing gemaakt naar Jason Bourne. Als personage gespeeld door een acteur komt hij niet voor, maar wel via foto's, krantenartikels, personages die met hem in aanraking zijn gekomen, zelfs via een in hout gekerfde tekst dat Jason Bourne heeft achtergelaten. Het komt erg overdreven en overdadig over, dat had wel iets minder gemogen. Het geeft Jeremy Renner ook wat minder te doen, hij is het hoofdpersonage, maar men komt altijd uit op Jason Bourne als er een plotwending verteld moet worden. Dat maakt de film een beetje vlak en nietzeggend. Men had meer het personage van Aaron Cross aandacht mogen geven in het script. Ook de personages van Rachel Weisz en Edward Norton zijn oppervlakkig en generiek. The Bourne Legacy is een aardige film met goede actie- en achtervolgingsscenes, maar blijft qua verhaal en script erg vlak. Door de vele verwijzigngen naar Bourne zonder hem als personage mee te laten spelen is de film "noch vleesch, noch visch". En dat is jammer, want qua potentie had er meer in gezeten, zeker ook door de acteurs en actrices die veel beter ingezet hadden kunnen worden.

The Bourne Legacy is eerder op Blu-ray Disc uitgebracht. Voor de UHD+BD-uitgave is er een nieuwe 4K-transfer gemaakt en daarbij is de bestaande BD bijgevoegd.

Genre: Actie, Avontuur, Thriller
Jaar: 2012