Beast

08-11-2022

6.5

Beast (Blu-ray)

Idris Elba speelt in deze bloedstollende thriller als een weduwnaar die terugkeert naar Zuid-Afrika voor een lang geplande reis naar een wildreservaat. Wat begint als een reis van genezing verandert in een angstaanjagende strijd om te overleven als hij en zijn dochters worden opgejaagd door een enorme, losgeslagen leeuw die wilt bewijzen dat de savanne maar éên toproofdier heeft.

Er zijn al best een aantal films gemaakt over de mens die in de wildernis moet overleven en de strijd moet aangaan met een dier dat zijn territorium wilt verdedigen en de mens als ultieme vijand ziet. Anaconda, The Edge, The Ghost and the Darkness en de Nederlandse film Prooi zijn de meest bekende voorbeelden. Beast brengt acteurs Idris Elba (The Mountain Between Us, Thor: The Dark World, The Suicide Squad, Hobbs & Shaw) en Sharlto Copley (District 9, Elysium) samen in een avontuur en gevecht tegen een losgelagen leeuw. Beast is gereggisseerd door de Ijslandse regisseur Baltasar Kormakur, bekend van Everest2 Guns met Denzel Washington en Contraband met Mark Whalberg, dat overigens een remake is van zijn eigen Ijslandse film Reykjavik-Rotterdam, waarin de regisseur de rol speelde van Mark Wahlberg. Beast heeft een nette speelduur van anderhalf uur en dat zou een spannende, strakke en snelle film moeten opleveren, maar helaas is dat niet het geval. Het verhaal is dusdanig dun en oppervlakkig, dat veel scènes onnodig uitgerekt worden en de film juist onnodig lang lijkt te duren. Ook ziet het er allemaal iets te netjes en gepolijst uit. Ook de CGI van de leeuw komt net niet natuurgetrouw over. The Edge en The Ghost and the Darkness bijvoorbeeld zien er erg ruw en rauw uit, precies wat je nodig hebt bij zo'n film. Beast is allemaal net te netjes en te mooi om echt indruk te maken. Idris Elba en Sharlto Copley hebben een goede chemie en zijn prima om naar te kijken, maar de rest van de cast en de film gaan helaas wat onderuit.

Genre: Avontuur, Drama, Thriller
Jaar: 2022
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Duits
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Duits
  • Dolby Digital Plus 7.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
EAN: 5053083253530

• A Lion's Pride
  • Creating the beast
  • Deleted scene
  • Family Bond: The Cast of Beast
  • Filming in the Beast's Territory
  • Making it Real: The Wounds
  • Man vs. Lion: The Final Battle

Beast komt op Blu-ray Disc met een 1080p HD-transfer in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1. En overdag ziet de transfer er fantastisch uit met mooie, felle kleuren en een mooie scherpte. Alleen 's avonds is de transfer wat minder. Schaduwdetail en contrast zijn wat matig, en er komt soms wat grain en ruis voorbij. Verder een oké transfer, maar een 4K-transfer met HDR zou de donkere scènes wel een boost kunnen geven. Op zich een voldoende transfer, maar het had wat meer kunnen zijn, zeker omdat de film digitaal is gefilmd.

De Blu-ray Disc van Beast bevat in tegenstelling tot buitenlandse releases (die een lossless DTS-HD MA 7.1-track bevatten) een volwaardige object-based Dolby Atmos-track met een Dolby TrueHD 7.1-track als basis. Nu heeft de film een subtiel geluidsbeeld waarbij net als op beeld in het geluid de spanning wordt opgebouwd, en slechts op gezette momenten de track zich helemaal openvouwt tot een volledige driedimensionale geluidsbeleving. Tijdens de langste duur in de film is de track voornamelijk wat stiller, met veel dialogen en muziek- en ambiance-geluiden die wel uit elk kanaal klinken, maar wel subtiel. De track geeft dat prima weer, en ook tijdens de actievere momenten klinkt de track prima. De hoogte-kanalen worden niet echt vaak gebruikt.

De Blu-ray Disc van Beast bevat een pakket aan extra's, die helaas allemaal wat kort en oppervlakkig zijn qua inhoud. Alles is in 1080p HD en is Nederlands ondertiteld.

A Lion's Pride (8 min)
Een korte featurette over hoe het gedrag van de leeuw werd nagebootst.

Creating the beast (4 min)
Wat meer informatie over het (digitaal) tot leven brengen van de leeuw.

Deleted scene (1 min)
Een korte verwijderde scène.

Family Bond: The Cast of Beast (6 min)
Hier wat meer informatie over de cast van de film.

Filming in the Beast's Territory (5 min)
Hier zie je meer informatie over de verschillende (digitale) locaties waar is gefilmd.

Making it Real: The Wounds (4 min)
Deze featurette gaat over de make-up-effecten.

Man vs. Lion: The Final Battle (3 min)
Hier zie je wat meer achtergrondinformatie over hoe de finale is gefilmd.

Idris Elba speelt in deze bloedstollende thriller als een weduwnaar die terugkeert naar Zuid-Afrika voor een lang geplande reis naar een wildreservaat. Wat begint als een reis van genezing verandert in een angstaanjagende strijd om te overleven als hij en zijn dochters worden opgejaagd door een enorme, losgeslagen leeuw die wilt bewijzen dat de savanne maar éên toproofdier heeft. Beast is op zich een aardige thriller, maar het is allemaal net te netjes en te mooi om echt indruk te maken. Idris Elba en Sharlto Copley hebben een goede chemie en zijn prima om naar te kijken, maar de rest van de cast en de film gaan helaas wat onderuit. De Blu-ray Disc is redelijk en eigenlijk wat tegenvallend voor een release van Universal, die meestal erg goed is van kwaliteit. Nu is de beeldtransfer vooral 's nachts wat minder maar op zich voldoende, en bevat een prima maar wat subtielere Atmos-track. De extra's zijn aardig maar ook wat oppervlakkig.