Redbad

5.2

Redbad (Blu-ray)

We schrijven het jaar 700 na Christus. Het noorden van Europa is verdeeld in twee werelden. De Friezen, Saksen en de Denen leven boven de rivieren. Onder de rivieren zijn het de Franken die de scepter zwaaien. Boven de rivieren leeft men in relatieve vrijheid, daaronder is er een strikte leiding gebaseerd op de katholieke religieuze doctrine. De Franken hebben grootse ambities. Ze willen bereiken wat zelfs de legendarische Romeinen niet is gelukt: het veroveren van heel Europa. Ze willen het Christendom gebruiken als middel om de heidenen te dopen en op die manier te onderwerpen aan hun gezag. Hun volgende doelwit is het epicentrum van de handel van de stammen boven de rivieren, waar de Friese koning Aldigisl (Huub Stapel) de baas is. Deze Friese stam heeft niet alleen te maken met dreiging van buiten, maar ook onderling is er strijd. Redbad (Gijs Naber) is de zoon van de koning en daarmee de rechtvaardige opvolger voor de kroon. Maar hij kan moeilijk omgaan met de tradities binnen de stam, zoals het offeren van jonge vrouwen door ze levend te verbranden. De reden? De oogsten zijn slecht geweest en zo kunnen ze de goden weer gunstig stemmen. Deze interne strijd loopt uiteindelijk zo hoog op dat Redbad de stam moet verlaten en dit bijna met zijn leven moet bekopen. Daarna komt hij bij de Denen te leven. Zal hij nog terugkeren naar zijn eigen volk om ze te helpen bij de strijd tegen de Franken? Of heeft hij de binding met zijn vroegere geboortestad voorgoed verloren?

Het is niet elke dag dat er in Nederland een film uitkomt in dit genre. Die van de historische film inclusief authentiek nagebouwde dorpen, kastelen en kostuums en zelfs de nodige veldslagen. Het budget is dan ook voor Nederlandse begrippen vrij groot (ongeveer 7 miljoen euro), maar in Hollywood zullen ze daarom lachen met hun producties van honderden miljoenen. Maar, wie het laatst lacht lacht het best, want je kunt niets dan bewondering hebben voor hoe goed elke euro besteed is. Het grootste pluspunt van Redbad is namelijk dat het prima gelukt is om een authentiek tijdsbeeld neer te zetten als het gaat om de sets, rekwisieten en kostuums. En ook de special effects kunnen er prima mee door. Een groot deel van deze authenticiteit gaat helaas weer verloren door het taalgebruik. De Friezen praten Nederlands, maar dan met een veel te modern taalgebruik. Dit is ongetwijfeld gedaan voor de toegankelijkheid. Alle andere volkeren praten echter Engels. Dit Engels is bovendien vaak met een duidelijk Nederlands-Engels accent erin, omdat er hoofdzakelijk Nederlandse acteurs meespelen in deze film. Daarnaast zijn er heel duidelijke stijlkeuzes gemaakt, die je moeten liggen. Zo wordt er gebruik gemaakt van een zeer hoog contrast, uitgewassen kleuren en overbelichting. Dit is een techniek uit de fotografie die ‘HDR (high dynamic range)’ wordt genoemd. Het geeft de film een stoer, maar minder realistisch uiterlijk. Vervolgens zijn er veel extreme close-ups van gezichten en wordt er overmatig gebruik gemaakt van slow motion. Als je het taalgebruik, de visuele look en de slow-motion en close-ups bij elkaar optelt, dan wordt het soms onbedoeld een beetje lachwekkend. Deze kluchtige dynamiek was vast niet de bedoeling. De acteurs doen wel erg hun best en doen het in de regel vrij goed. Gijs Naber overtuigt in de hoofdrol van Redbad en de van de serie Breaking Bad bekende Amerikaanse acteur Jonathan Banks is overtuigend als slechterik. Waar de Deense Søren Malling nog vrij ingetogen acteert, hebben veel anderen last van over-acting. Dit geld in het bijzonder voor Jack Wouterse in de rol van Willibrord. Het verhaal van Redbad is (deels) waargebeurd en een boeiend stuk geschiedenis. Het boeiende raakt er echter af na de zoveelste veldslag. In het begin zit er nog aardig tempo in de film, maar dit zakt na verloop van tijd al vrij snel in. De speelduur van maar liefst 2 uur en 40 minuten blijkt veel en veel te lang. Vooral omdat het accent richting het einde volledig verschuift van karakterwerk naar veldslagen die allemaal op elkaar lijken. Redbad is een film die goed is voor de Nederlandse filmindustrie en die valt te prijzen om de torenhoge ambities die worden nagestreefd. Maar het rechtstreeks kopiëren van veel elementen uit Gladiator, maakt nog niet dat de film ook net zo goed is. Redbad is interessant om te bekijken, simpelweg omdat er bijna nooit zoiets voorbij komt van Nederlandse bodem. Uiteindelijk zijn er te veel minpunten tegenover de schamele pluspunten om deze film een hoge waardering te kunnen geven.

Genre: Avontuur
Speelduur: 161 min
  • DTS-HD MA 5.1 - Nederlands
  • LPCM 2.0 - Audiocommentaar (Engels)
Ondertiteling: Engels, Frans, Fries
Uitgever: Source 1 Media
EAN: 8717662577369

• Documentaire 'Redbad, The Makers'
  • Op de set met regisseur Roel Reiné
  • Audiocommentaar van regisseur Roel Reiné
  • Redbad featurette
  • Twee trailers

Redbad krijgt op Blu-ray Disc een 1080p HD-transfer mee in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1. De film heeft een nogal sombere teint waarbij veel felle kleuren somberder zijn gemaakt en waarbij veel aardse kleuren zoals bruin, zwart en donkerblauw overblijven. Ook kent de film een soort overbelichting waardoor de zon en de lucht soms felle vlekken zijn in het beeld. Dit uiterlijk zie je ook bijvoorbeeld terug in Band of Brothers waarbij de makers het uiterlijk van het beeld somerberder willen maken om zo de tragiek van het verhaal te verduidelijken. De transfer geeft dit beeld redelijk goed weer. Het beeld is soms best wel wat soft maar het contrast tussen de onder- en overbelichting komt wel goed over. Alle details zijn redelijk goed zichtbaar en ook in donkere scènes scoort de transfer voldoende. Soms loopt het zwart wel wat dicht.

Op de backcover van de Blu-ray Disc van Redbad staat vermeld dat er alleen een Dolby Digital 5.1-audiotrack op de disc staat. Gelukkig is dit niet het geval en staat er een lossless DTS-HD Master Audio 5.1-track op. De track staat geflagged als Nederlands maar er wordt overwegend Engels gepraat in de film. Wat direct opvalt is dat het volume van de track erg laag is. Spraak komt als gemompel over uit de centerspeaker en is niet goed verstaanbaar. De audio-effecten zijn dat echter wel en hebben een zeer bombastisch karakter. En omdat je het volume hoger hebt gezet in verband met de spraak knallen de effecten onbedoeld hard uit je surroundspeakers. Dit contrast is veel te groot en levert een onaangename luisterervaring op. Deze audiotrack krijgt dan ook geen hoog cijfer.

Redbad krijgt een aantal korte extra's mee. Alles is Engels gesproken en Nederlands ondertiteld, behalve het audiocommentaar.

Documentaire 'Redbad, The Makers' (30 min)
Een typische making-of, met interviews met de makers afgewisseld met beelden uit de film.

Op de set met regisseur Roel Reiné (9 min)
Wat meer achtergrondbeelden van de set.

Audiocommentaar van regisseur Roel Reiné
Engels gesproken en niet ondertiteld. Regisseur Reiné vertelt honderuit over de film. Hij heeft leuke anecdotes, maar hij maakt soms wel wat meer van de film dan dat hij is.

Redbad featurette (3 min)
Een soort verlengde trailer met wat achtergrondinformatie.

Twee trailers (2 min en 3 min)
Twee trailers met Nederlandse, Engelse en Franse audiotracks en erg slechte geluidskwaliteit. Hier is de spraak zo mogelijk nog slechter hoorbaar.

Redbad moet in deze film zijn lotsbestemming vervullen tegen wil en dank. Regisseur Roel Reiné probeert met deze film een soort Nederlandse Gladidator of Braveheart te maken maar dit mislukt jammerlijk. Ook de Blu-ray Disc uitgave is helaas niet helemaal gelukt met een redelijke beeeldtransfer, slechte audiotrack en een klein pakket aan extra's. Als je deze adverteert als een "Collector's Edition" moet je als distributeur tegenwoordig wel wat meer uit de kast halen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Source 1 Media.