City Heat

09-09-2004

5.6

City Heat (DVD)

Kansas City 1993: de periode van de drooglegging. Privé-detective Mike Murphy (Burt Reynolds) heeft niet veel werk en dus tekort aan geld. Zijn partner Dehl Swift (Richard Roundtree) verrast hem met een grote stapel bankbiljetten, met daarbij de belofte van meer. Wat hij niet weet is dat Swift bezig is met een chantagedeal met twee gangsterbazen Primo Pitt (Rip Torn) en Leon Col (Tony Lo Bianco) en hen tegen elkaar uitspeelt. Gevolg: korte tijd later wordt Swift dood uit een raam gegooid. Murphy wil natuurlijk gaan onderzoeken wie zijn partner vermoord heeft. Zo ook politie-inspecteur Speer (Clint Eastwood), die de moord op Swift moet onderzoeken. Speer is daar niet enthousiast over, want hij en Murphy zijn oud collega’s en daar ligt nog wat oud zeer. Bijkomende probleem is dat de gangsterbaas Leon Coll gechanteerd zou worden met een deel van zijn boekhouding. Omdat dat boek nu weg is, wil hij dat Murphy dit weer terugbrengt. Om hem zover te krijgen, ontvoeren ze zijn geliefde. Ook Murphy’s secretaresse raakt betrokken en dat vind Speer weer niet zo leuk. Kortom, ondanks hun onderlinge rivaliteit moeten Speer en Murphy samenwerken, waarbij het maffiageweld hoog oplaait.

City Heat is een wat tegenvallende film met twee topacteurs: Clint Eastwood en Burt Reynolds. Het probleem zit in de humor die niet goed tegenwicht kan geven tegen de serieuze misdaadtoon van de film. Het verhaal en het script voor de film zijn afkomstig van Blake Edwards. En dit soort films is hem op het lijf geschreven. Echter, tijdens het filmen kwam het tot een creatief verschil van inzicht tussen Eastwood, die zelf ook regisseur is, en Edwards. Gevolg, Edwards is opgestapt en de vrij onbekende regisseur Richard Benjamin kon de klus afmaken. De film deed het niet slecht in de bioscopen, wat vooral te maken zal hebben met de namen van Eastwood en Reynolds. Beide maken er het beste van en spelen de voor hen zo bekende karakters. Eastwood is weer een zwijgzame, onderkoeld en onvermurwbaar type, maar pas op als hij kwaad wordt. Reynolds de joviaal volt babbelende charmeur. Eastwood is voor zijn rol in deze film in 1985 genomineerd voor een Razzie Award. De sfeer van de jaren ’30 wordt goed weergegeven en er zitten een paar lekkere vechtscènes in de film. Bij de opname van één van de vechtscènes brak Reynolds zijn kaak.

Genre: Komedie/Humor, Misdaad
Jaar: 1984
Speelduur: 94 min
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Arabisch, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931275323

Het filmbeeld op deze DVD heeft bijna de oorspronkelijke bioscoop beeldverhouding van 1.85:1 behouden en staat in beeldformaat 1.78:1 anamorf op de schijf. In het algemeen ziet het beeld er goed uit. Om de sfeer van de jaren ’30 te krijgen, is gebruik gemaakt van filters waardoor de filmbeelden wat donkerder en sepia (bruingeel) gekleurd zijn. Het kleurpalet van de film neigt een beetje naar teveel rood. Het beeld is voldoende scherp met een redelijke detaillering. Wel is het beeld wat aan de donkere kant, met name door het wat hoog contrast vallen de details in de donkere scènes enigszins weg. Af en toe is een spettertje te zien. Filmgrain is minimaal aanwezig. De start van de film heeft wat last van telecine wobble (licht wiebelen van het beeld).
De film is verdeeld in 33 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags, enkelzijdig) is nauwelijks merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele soundtrack is voor deze release geremixt in Dolby Digital 5.1 (met een bitrate van 384 kb/s). De nadruk van de soundtrack ligt vooral op de frontspeakers, waar de meeste filmgeluiden vandaan komen. Dialogen komen natuurlijk uit de centerspeaker en zijn prima te volgen. Alleen bij de zo typische jaren ’30 muziek, een beetje jazzy, worden de surround minimaal gebruikt. Ook het LFE kanaal wordt nauwelijks gebruikt, waardoor het vele maffiageweld wel wat aan impact inboet.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondgeluid. DVD heeft alleen een Theatrical Trailer (3 minuten) als extra meegekregen. De trailer heeft 1.78:1 anamorf beeld en DD2.0 geluid.

In City Heat vinden we twee klinkende namen op het witte doek, Clint Eastwood en Burt Reynolds. Het verhaal speelt zich af in de jaren ’30, waarbij Reynolds en Eastwood noodgedwongen samen de strijd aan gaan tegen de aanwezige maffia. Schrijver is Blake Edwards, die ook als regisseur begonnen was. Na verschillen met Eastwood, maakte de relatief onbekende regisseur Richard Benjamin de klus af.
De film is een uitgave in de Clint Eastwood Collectie van Warner. Kwaliteit van beeld en geluid is voldoende. Als extraatje is alleen de bioscooptrailer toegevoegd.