Blacklight

24-06-2022

6.8

Blacklight (Blu-ray)

Verborgen geheimen en het gevaar van macht pushen een geheim agent tot het randje in de intense actiethriller Blacklight. Travis Block (Liam Neeson) is freelance 'fixer' voor de FBI. Net als hij denkt aan zijn pensioen, stuit hij op een schimmige operatie waarbij onschuldige burgers het doelwit zijn. Samen met de jonge journaliste Mira Jones duikt Block in de zaak, maar dan leiden de bewijzen naar de FBI zelf. Wanneer Blocks dochter en kleindochter worden bedreigd, moet hij de waarheid boven water krijgen om ze te redden. Daarbij komt hij wel lijnrecht tegenover zijn eigen baas te staan.

Acteur Liam Neeson speelt de laatste jaren eigenlijk dezelfde rol in alle actiefilms waarin hij speelt: de ervaren/gepensioneerde agent met zogenaamde "special skills" waarvan iedereen denkt dat hij een schlemiel is. Zo ook alle slechterikken, die hij vervolgens tijdens "een laatste klus" vakkundig inrekent en oprolt om zo gerechtigheid te krijgen en de onschuldigen te beschermen. Die rol gaat hem prima af, en ondanks dat hij aangaf dat zijn rol in Cold Pursuit zijn laatste rol als actieheld was, heeft hij erna toch nog wat aardige films gemaakt, zoals Honest Thief en The Ice Road. Andere positieve voorbeelden zijn The Commuter, Non Stop, A Walk Among The Tombstones, Unknown en uiteraard Taken. Blacklight is ook een voorbeeld van dit genre, en volgt het stramien van voorgaande films biijna klakkeloos. Neeson zit er in deze rol wat minder gemotiveerd in dan bij andere films, en je ziet dat dit wel een beetje een "moetje" is geweest voor hem. Hij gooit nog wel wat charisma in zijn rol, maar in vergelijking met andere films is het toch wat minder. Toch is Blacklight een aardige actiefilm voor een avondje ontspanning, maar niet meer dan dat.

Genre: Actie, Thriller
Jaar: 2022
Speelduur: 100 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372015346

Blacklight staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 1080p op Blu-ray Disc gezet. De beeldtransfer is dik in orde en het is duidelijk dat dit een recente productie is geweest. Scherpte is erg goed, alle voorwerpen, objecten en details zijn erg goed zichtbaar. Kleuren worden duidelijk en natuurlijk weergegeven. Contrast en zwartniveau zijn erg goed gedaan. Ook in donkere scènes zijn details goed zichtbaar door een goed schaduwdetail. Eigenlijk weinig tot geen minpunten, behalve dat de transfer af en toe wat flets kan overkomen.

Blacklight krijgt op Blu-ray Disc zowel een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee. Spreiding is prima en dialogen zijn netjes hoorbaar. De surroundkanalen zijn eigenlijk altijd wel actief, met in stille en rustige scènes wat subtiele achtergrondgeluiden. Bij actiescènes openen alle kanalen zich en wordt de track erg agressief en ondersteunt de film erg goed. Ook de subwoofer doet goed mee en ondersteunt goed in het laag. Een erg prettige audiotrack.

Op de Blu-ray Disc van Blacklight staan geen extra's.

Travis Block (Liam Neeson) is freelance 'fixer' voor de FBI. Net als hij denkt aan zijn pensioen, stuit hij op een schimmige operatie waarbij onschuldige burgers het doelwit zijn. Samen met de jonge journaliste Mira Jones duikt Block in de zaak, maar dan leiden de bewijzen naar de FBI zelf. Blacklight is een aardige actiefilm voor een avondje ontspanning, maar niet meer dan dat. De Blu-ray Disc zit technisch prima in elkaar, maar heeft geen extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.