Once Upon A Time in the West

24-05-2024

9.8

Once Upon A Time in the West (UHD)

Het verhaal van deze door Sergio Leone geregisseerde klassieker draait om de aanleg van een spoorlijn dwars door Amerika. Het is de hartenwens van Morton (Gabriele Ferzetti) om de zon vanuit zijn privé-wagon in de Pacific te zien zakken. Gezien de tijd die de gehandicapte spoorwegeigenaar nog te leven heeft, wil hij zo snel mogelijk die wens in vervulling zien gaan. Om zijn doel te bereiken maakt hij gebruik van de diensten van ene Frank (Henry Fonda), een gewetenloze misdadiger die het gebruik van zijn Colt niet schuwt voor het "schoonvegen" van de aan te leggen spoorbaan. Echter, de bouw loopt ernstige vertraging op wanneer de lafhartige moord op Brett McBain, de eigenaar van een stuk niemandsland waarover de spoorbaan moet lopen, niet het gewenste resultaat oplevert. Frank wordt met zijn bende in verlegenheid gebracht door de ex-prostituee Jill McBain (Claudia Cardinale) die, tot grote verrassing van alles en iedereen, getrouwd bleek te zijn met Brett. Daardoor maakt zij plotseling als weduwe aanspraak op het gebied dat haar man toebehoorde. Frank zet Jill met alle mogelijke middelen onder druk om alsnog de eigendomsakte van het land in bezit te krijgen. Maar Jill is een taaie tante die wordt geholpen door de illustere gunslinger Manuel 'Cheyenne' Gutierrez (Jason Robards) en een vreemdeling met een harmonica (Charles Bronson). Beide mannen hebben zo elk hun eigen motief om de knappe vrouw te helpen het land te behouden. Er ontspint zich een dramatische strijd van epische afmetingen waarbij elk van de mannen beseft dat de dood voor hen nabij is...

Sergio Leone maakte met Once Upon A Time in The West een film waarin hij zijn eer betoonde aan grote westernregisseurs zoals John Ford en Howard Hawks. Tegelijkertijd zei hij vaarwel tegen een periode in de Amerikaanse geschiedenis waarin de mannen van het Wilde Westen nog ballen hadden en verwelkomde hij de periode waarin de vrouw zich nadrukkelijker ging manifesteren. En waar bovendien de opkomst van het slopende kapitalisme de oude waarden en normen opzij zette. De film is beroemd vanwege het vakmanschap waarmee die gemaakt is. De authenticiteit van de film benadert het perfectionisme. De decors, de locaties en bovenal de gespeelde karakters ademen een realisme dat zelden is vertoond in een Western. En wat een toffe film is dit toch. Dit is cinema van de allerhoogste plank. Eigenlijk kom je superlatieven tekort om deze film te beschrijven. De film bevat een aaneenschakeling van verwijzingen en elementen uit eerder gemaakte monumentale Westerns die door de cineasten Sergio Leone, Bernardo Bertolucci en Dario Argento uit den treuren werden bekeken voordat scriptschrijver Sergio Donati aan de slag kon gaan met het script. Het script werd overigens een aantal malen gewijzigd om de film minder langzaam te maken. Zelfs na de eerste voorvertoning werd de film met ongeveer 20 minuten ingekort. De traagheid, de spanning, de emotie en de dramatiek van het verhaal brengen je direct, al vanaf de lome, maar o zo memorabele openingsscène, in vervoering. De prachtige close-ups weten een spanning te creëren die we zelden tegenkomen in films. Er gebeurt niet eens zo heel veel, maar de blikken, de oogopslagen, met daarbij de muziek van Ennio Morricone zorgen voor magische momenten. De gehele score van Morricone, met zijn vier thema's, is wereldberoemd en is volstrekt in harmonie met de karakters in de film. De interactie tussen de geprojecteerde beelden en het geluid is zelden vertoond in een film. De cast excelleert en heeft waarschijnlijk zichzelf in deze film overtroffen. Dit is niet alleen de verdienste van de acteurs zelf, maar ook van Sergio Leone, die zelf de casting deed voor dit meesterwerk. Deze film toont in alle opzichten aan dat een perfectionist en een meesterlijk regisseur aan het werk is geweest.

Once Upon A Time in the West is reeds eerder op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht, na een zorgvuldige restauratie in 2003. Deze transfer werd met groot enthousiasme ontvangen, en heeft -terecht- goede kritieken en waarderingen gekregen. Deze 1080p HD transfer is de basis geworden voor een upscaling naar een resolutie van 2160p voor de 4K UHD-transfer, en voor een remaster op Blu-ray Disc. Deze UHD is vervolgens samen met een versie op Blu-ray Disc samengevoegd tot een UHD+BD-release. Het opvallende alleen is dat in de USA de Blu-ray Disc de nieuwe geremasterde 1080p transfer bevat, met daarbij ook wat nieuwe extra's. De versie in Nederland krijgt echter de "oude" Blu-ray Disc mee, zónder de nieuwe extra's. Wat het allemaal extra verwarrend maakt is dat de backcover van zowel de keepacse als de slipcase van de Nederlandse versie de nieuwe extra's weergeeft, alsof de Blu-ray Disc de geremasterde beeldtransfer bevat. Let op: dat is dus niet het geval. Deze UHD+BD-uitgave wordt hier besproken.

Genre: Western
Jaar: 1968
Speelduur: 165 min