China Moon

07-09-2004

6.4

China Moon (DVD)

Politie inspecteur Kyle Bodine (Ed Harris) heeft het allemaal al gezien en weet uit ervaring dat vroeg of laat iedereen een fout maakt. Zijn jongere collega Lamar Dickey (Benicio Del Toro) moet het allemaal nog leren, vooral oog hebben voor details. Dan ontmoet Kyle op een avond een mooie, ietwat mysterieuze vrouw (Madeleine Stowe). Hij ontdekt al snel dat zij Rachel Munro heet en weet een afspraak te versieren. Kyle is weg van haar en langzaam ontstaat een relatie, waarbij Rachel nog erg terughoudend is. Ze blijkt te zijn getrouwd met bankeigenaar Rupert Munro (Charles Dance), die haar slecht behandeld en een relatie heeft met zijn secretaresse. Ze wil van hem scheiden, met name ook omdat Rupert haar ook fysiek mishandeld. Kyle schrikt als blijkt dat zij zelfs met moordplannen rondloopt. Na wederom een echtelijke ruzie, vertrekt Rachel naar Miami. Midden in de nacht keert zij terug naar Kyle, waarbij ze samen haar spullen willen gaan halen. Terwijl Kyle in de auto wacht, de regen naar beneden stroomt, wordt Rachel verrast door de thuiskomst van Rupert. Na een handgemeen schiet zij hem neer. Als Kyle de dode Rupert ziet, wil hij aangifte doen. Maar Rachel smeekt hem haar te helpen. Samen dumpen ze het lichaam en maken alles schoon. Het wordt moeilijk als de politie een onderzoek instelt en Kyle’s partner Dickey al snel dingen ontdekt.

China Moon is een redelijk spannende politiethriller waarin een ervaren politieagent in de problemen komt als hij onder invloed van een ‘femme fatale’ zich niet aan de wet houdt. Het onderwerp is al meerdere malen in verschillende vormen verfilmd, al lijkt One Way Out (2002) van regisseur Allan Goldstein met James Belushi in de hoofdrol hier wel erg veel op. China Moon speelt zich af in het broeierige Florida. Naast toch wat stereotype onderdelen in de film, zoals de zware regenval ten tijde van de misdaad, heeft de film ook zo zijn verrassingen. Ed Harris en Madeleine Stowe spelen een prima rol, al zijn hun karakters toch tamelijk stereotype en één dimensionaal. Hij de zwijgzame detective, zij de mysterieuze en bange mishandelde vrouw. Verrassend is de rol van Benicio Del Toro, hier nog enigszins aan het begin van zijn carrière. Een doorbraak maakte hij een jaar later met zijn rol in The Usual Suspects, al was hij vijf jaar eerder (1989) ook al te zien in 007’s Licence to Kill. China Moon is de tweede film van regisseur John Bailey, die bekender is als cameraman van o.a. As Good As It Gets, In the Line of Fire en Divine Secrets of the Ya-Ya Sisterhood . Al met al is China Moon een aardige film met een tikje spanning en een romantisch tintje. Alhoewel de film al in 1991 is gemaakt, is hij pas in 1994 in Amerika en in 1995 in Europa in de bioscoop verschenen.

Genre: Misdaad, Thriller
Jaar: 1994
Speelduur: 94 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132679

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en staat zo ook anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is prima. Kleuren zijn mooi en zeer natuurlijk. Zowel de scherpte van het beeld als de detaillering zijn zeer goed. Edge enhancement is niet (zichtbaar) toegepast. Het contrast en het zwartniveau zijn beide zeer goed. Ook in de nachtelijke scènes blijven alle details goed zichtbaar. Het is een redelijk nieuwe film, slechts incidenteel zit een spettertje in het beeld. Verder is in enkele scènes filmgrain in lichte mate zichtbaar, maar niet storend. Een prima beeld.
De film is verdeeld in 16 tracks. De DVD is een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat mooi laag geplaatst in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Het is een soundtrack met surroundinformatie, dus het loont de moeite de DPL-II decoder in te schakelen. De soundtrack is niet geflaged als een surround track. Bij gebruik van de DPL-II decoder ontstaat een goed klinkende soundtrack, waarbij de nadruk op de drie voorkanalen ligt. De achterkanalen worden vooral gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek. In de hoofdkanalen is ook een goed laag aanwezig, waardoor de soundtrack een stevige body krijgt. De dialogen zijn prima te volgen en komen met de DPL-II decoding uit de centerspeaker. Een nette soundtrack.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. Een extra prijkt op deze DVD:

Original Theatrical Trailer (1½ min)
De bekende bioscooptrailer in 2.35:1 anamorf beeldformaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid.

China Moon is een onderhoudende politiethriller met een romantisch tintje. Ed Harris speelt een ervaren politie inspecteur, die verliefd wordt op een mooie, mysterieuze vrouw. Als blijkt dat zij mishandeld wordt door haar man en deze vervolgens doodschiet, komt hij in de problemen. Een redelijke verfilming van regisseur John Bailey met prima rollen van Ed Harris en Madeleine Stowe.
Deze budgetuitgave van MGM heeft goede beeldkwaliteit en tevens een redelijk goed klinkende surroundtrack. De extra’s blijven beperkt tot een enkele bioscooptrailer.