Breach

10-03-2021

3

Breach (Blu-ray)

2242, de aarde sterft, een wreed evacuatieplan wordt uitgevoerd. Vijftig miljoen mensen komen in aanmerking voor de evacuatie naar een nieuwe planeet. De rest heeft pech en is gedoemd. Noah (Cody Kearsley) en zijn zwangere vriendin Hayley (Kassandra Clementi) gaan aan boord van het laatste ruimteschip dat de aarde verlaat. Tijdens de reis naar de Nieuwe Aarde zal slechts een kleine ploeg soldaten wakker blijven, terwijl andere passagiers slapen. Noah zijn kamergenoot Clay (Bruce Willis) dwingt het respect af van onvriendelijke soldaten maar het gevaar is nog niet geweken. De passagiers aan boord blijken niet alleen, een buitenaards wezen jaagt op het schip met als enig doel het doden van de reizigers. Noah, Clay en wat er nog over is van de bemanning proberen het wezen te stoppen en maken een plan om te kunnen overleven.

Bruce Willis was ooit een megaster en als zijn naam bovenaan een filmposter prijkte dan wist je dat je iets goed ging kijken. Films als Die Hard, The Sixth Sense, Armageddon, Pulp Fiction en The Fifth Element zijn voorbeelden waarin Willis nog een significante en positieve bijdrage kon leveren aan een film. Hij kon de film dragen, naar een hoger niveau tillen en met Die Hard zelfs een volledig nieuw genre creeëren. Echter zijn die tijden allang voorbij en prijkt Willis nog wel op een filmposter, maar is hij in de film nauwelijks terug te vinden. Hij speelt vaak een (kleine) bijrol die door de makers wordt opgewaardeerd om de film te kunnen verkopen. Voorbeelden zijn films als Vice, First Kill en Air Strike, en deze zijn als films zelf ook al heel erg matig. De enige uitzondering is wellicht de remake van Death Wish, waarin Willis de gehele film te zien is en in de hoofdrol, alleen de film zelf is ook geen meesterwerk. Breach (Breach is de orignele titel van de film, echter verschijnt in deze Nederlandse Blu-ray Disc-versie de alternatieve titel Anti-Life aan het begin van de credits) is hierop helaas geen uitzondering. Willis heeft een aardig grote rol, maar slaapwandelt zijn gehele speelduur door de film heen. Zijn spel is saai, ongemotiveerd, reactief en volledig ongeïnspireerd en ongeïnteresseerd. Hij speelt de rol puur voor de bankrekening en draagt volledig niks bij aan de kwaliteit. En die kwaliteit van Breach is al niet best. Het verhaal (geschreven door schrijver/regisseur Edward Drake die ook de regie van Cosmic Sin en Gasoline Alley op zijn naam heeft staan) is al zo vaak verfilmd en bekend bij het publiek (de Alien-franchise uiteraard als meest bekende voorbeeld) en de film weet totaal niks nieuws ter tafel te brengen. De acteerprestaties zijn houterig, de regie standaard en het verhaal is voorspelbaar. Breach kan je heel snel overslaan.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2020
Speelduur: 92 min
Beeldverhouding: 2.39:1 HD niet anamorf
EAN: 8719372013687

Breach staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.39:1 in 1080p op Blu-ray Disc gezet. De film heeft vele donkere scènes met een overdreven saturatie en een sterke aanwezighed van grain. Scherpte is in goed verlichte scènes voornamelijk goed en alle voorwerpen, objecten en details zijn dan redelijk goed zichtbaar. Kleuren worden duidelijk en natuurlijk weergegeven. In de donkere scènes is het een stuk minder, grain is overmatig afwezig en de scherpte is een stuk minder. Ook schaduwdetail en contrast zijn een stuk minder. Een matige transfer.

Breach krijgt op Blu-ray Disc een DTS-HD Master Audio 5.1-audiotrack mee in de oorspronkelijke Engelse taal. De DTS-HD MA 5.1-track klinkt op zich prima, maar is geen sonische hoogvlieger. Spreiding is redelijk en dialogen zijn netjes hoorbaar. De surroundkanalen zijn meestal wel actief, met in stille en rustige scènes soms wat subtiele achtergrondgeluiden. Bij actiescènes openen alle kanalen zich wat meer en wordt de track agressief en ondersteunt de film wat beter. Ook de subwoofer doet mee en ondersteunt in het laag. Op zich een redelijk tot voldoende audiotrack.

De Blu-ray Disc van Breach heeft geen extra's.

Noah (Cody Kearsley) en zijn zwangere vriendin Hayley (Kassandra Clementi) kunnen de aarde ontvluchten die op instorten staat. Ze kunnen een ruimtereis maken naar de Nieuwe aarde om met zn drietjes een nieuw bestaan op te bouwen. Aan boord zijn als beveiliging een groep soldaten onder de leiding van Clay (Bruce Willis). Als tijdens de reis een gevaarlijk buitenaards wezen wordt ontdekt moeten Noah en Clay alles uit de kast halen om de reizigers te beschermen. Breach is helaas de zoveelste vergetelijke film in het ooit zo imposante oeuvre van Bruce Willis. Niet alleen de film is bekend en saai, ook de rol van Willis wordt door hem zo ongeïnteresseerd en ongeïnspireerd gespeeld. Snel overslaan deze film. De Blu-ray Disc is matig met onvoldoende beeldkwaliteit en redelijk geluid, en verder zonder extra's.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.