Goldene Handschuh, Der

25-11-2019

5

Goldene Handschuh, Der (DVD)

Hamburg is in de jaren '70 van de twintigste eeuw een grimmige plek. De rosse buurt kent vele cafeetjes vol met klaplopers, uit gratie geraakte oud-SS'ers en vooral heel veel treurige alcoholisten. Een stamgast van café Der Goldene Handschuh (De Gouden Handschoen) is de amper veertigjarige Fritz Honka (een onherkenbare Jonas Dassler). Honka lijkt net zo door de samenleving achtergelaten als de rest. Waar anderen door alcohol vooral loom en vergeetachtig worden, wekken de genuttigde liters Schnapps bij hem een ongeëvenaarde agressie op. Wellicht een uiting van frustratie over de niet ontsnapbare situatie waar Honka in zit, wie zal het zeggen? Hij zoekt in ieder geval een uitlaatklep om met deze fysieke woede om te kunnen gaan. Als een zwaar benevelde wolf kijkt hij Der Goldene Handschuh rond, op zoek naar een makkelijke prooi.

Der Goldene Handschuh, gebaseerd op het gelijknamige boek van Heinz Strunk, schept licht op het waargebeurde verhaal van Fritz Honka die op brute wijze vier vrouwen ombracht. De film is niet voor iedereen en toont vanaf de eerste scène een rauw, gruwelijk beeld van Honka als seriemoordenaar. Alles is zeer competent in elkaar gezet, de montage en enscenering oogt goed, en de vrolijke oude muziek geeft alles een gevoel van melancholie. Jonas Dasseler acteert met verve onder de ogenschijnlijk redelijk ingrijpende grime/protese en alle andere acteurs zetten redelijke rollen neer. Het is erg lastig om te omschrijven met welk doel Der Goldene Handschuh is gemaakt. Vanaf die eerste scène wordt er vrijwel geen ontwikkeling doorgegaan en worden de beelden obscener, grotestker en moeilijker om naar te kijken. De klinische, afstandelijke manier waarop alles wordt getoond toont zelden empathie of sympathie en geeft geen enkele reden/motivatie voor wat er plaatsvindt. Hier en daar wordt er heel kort gewezen op de eindeloze hulpeloosheid waar mensen als Honka in zitten en het zou interessant zijn als hier meer aandacht aan zou zijn besteed en Der Goldene Handschuh iets van diepte mee te geven. De film is nu een snuff-film in een arthousejasje. Er wordt geen context gegeven, direct of geïmpliceerd dat het meer is dan dat. Dit is zeer teleurstellend, aangezien het bijvoorbeeld een prachtig commentaar had kunnen zijn tegen de sociale misstanden in de jaren '70 in relatie tot de socio-economische situatie heden ten dage. Op de DVD-hoes van Der Goldene Handschuh staat een citaat uit een andere recensie van de film; "...tonnen zwartgallige humor". Buiten onderburen van Honka die steeds meer klagen over de stank in Honka's appartement (lees, de geur van dode mensen) is het toeschrijven van humor aan de film misschien wel op het lugubere/zieke af. Der Goldene Handschuh is een adequaat gemaakte, zeer gewelddadige openlijk vuige film met de gemiste kans om iets te zeggen over de hoofdpersoon of de omgeving waarin deze zich in bevindt. Voor 'fans' van snuff-films wellicht de moeite waard, maar voor iedereen daarbuiten helaas af te raden.

Jaar: 2019
Speelduur: 106 min
Uitgever: Cineart
EAN: 5051083151412

Op deze DVD-uitgave is Der Goldene Handschuh te bekijken in een anamorf 1.85:1 beeldformaat. Geheel in stijl van de jaren '70 van de vorige eeuw en de sfeer van een duister bruin café bestaat de film vooral uit bruintinten. De jonge dame die af en toe op beeld verschijnt is een prachtig contrast in haar veelal witte kleding. Het contrast is niet heel hoog om Der Goldene Handschuh een rauwe, realistische sfeer mee te geven. De zwartwaarde is redelijk diep waardoor er duidelijk verschil is tussen de verschillende bruintinten. Alhoewel is het in de meer donkere scènes soms lastig om zaken op de voorgrond van de achtergrond goed te onderscheiden doordat de kleuren elkaar erg raken. Gedurende de film wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van ingetogen, neutrale belichting die erg bijdraagt aan de sombere, bruine sfeer van Der Goldene Handschuh. In de woning van Honka is het erg somber en duister, in lijn  met Honka's personage. Dit is mooie beeldtaal, maar hier en daar is het lastig om te zien wat er nu eigenlijk op het scherm gebeurt. Alle beelden ogen scherp hoewel in de wijdere short dit duidelijk minder is. Buiten lichte ruis zijn er geen artefacten te bespeuren. Al met al een redelijke beeldkwaliteit.

Der Goldene Handschuh is te bekijken met een Duitstalig Dolby Digital 5.1 audiotrack (448kb/s) op deze DVD-uitgave. Het gesproken woord is scherp en helder via het middenkanaal te horen, hoewel er verschillende acteurs zijn die prevelen (aangezien ze dronken spelen), wat het soms lastig maakt alles te verstaan. De geluidseffecten worden via surroundkanalen gepresenteerd en zijn niet heel gelaagd. Op sommige momenten lijkt het zelfs alsof er een geluidseffect mist en/of zacht in in de geluidsmix staat. Daarbuiten zijn de aanwezige geluidseffecten efficient. Via de surroundkanalen zijn ook de omgevingsgeluiden te horen. De omgevingsgeluiden, zeker in het Der Goldene Handschuh-cafe zorgen voor een mooie dynamische sfeer. De melancholische muziek gedurende de film - personages zetten een plaat op of selecteren liedjes via de juxebox - is een absoluut pluspunt en benadrukt de hulpeloze, treurige situatie van Der Goldene Handschuh. De scène waarin een opgewekt lied op de achtergrond speelt en één voor één langs de aanwezigen van het café wordt gegaan die stuk voor stuk in tranen zijn of ze op zijn minst trachten tegen te houden, spreekt boekdelen.

In het statische hoofdmenu is Der Goldene Handschuh met Nederlandse- of Franstalige ondertiteling af te spelen. De film kan integraal of vanaf één van de elf hoofdstukken afgespeeld worden. Buiten de trailer van Der Goldene Handschuh zijn er geen extra's op deze DVD aanwezig.

In de duistere plekken van Hamburg woont Fritz Honka die maar weinig heeft om echt voor te leven. De alcohol is heer en meester en dwingt Honka tot de meest gruwele daden. Der Goldene Handschuh is technisch goed in elkaar gezet; de enscenering en het camerawerk zijn adequaat en het acteerwerk is prima. De film zit ook vol met grof geweld, mishandeling, seks en misbruik zonder een duidelijk aan te wijzen motivatie, reden of context. Dit maakt Der Goldene Handschuh een erg lastige zit omdat de meest groteske taferelen voorbij komen waar de filmmakers ogenschijnlijk niets mee willen zeggen, dus waar je als kijker ook vrijwel niets mee kan. De beeldkwaliteit is op deze DVD-uitgave redelijk. De geluidskwaliteit is goed. Het gebrek aan extra's is jammer, zeker omdat er verschillende interessante documentaires over Fritz Honka bestaan. Helaas niet aan te raden.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Cineart.