Batman Returns

04-08-2020

7.8
UHD

Batman Returns (UHD)

In Gotham City is een criminele circusbende actief, die onder leiding zou staan van de bizarre en sinistere Oswald Cobblepot, beter bekend als The Penguin (Danny DeVito). De meedogenloze zakenman Max Shreck (Christopher Walken) heeft duistere plannen voor met Gotham City. Als zijn secretaresse Selina Kyle (Michelle Pfeiffer) achter deze plannen komt, wordt zij door hem zo uit het raam gegooid. Als de mysterieuze Catwoman komt zij ‘herboren’ terug en heeft één doel voor ogen, wraak nemen op Max Schreck. Ondertussen ziet Max Shreck in de persoon van The Penguin zijn kans schoon om zijn plannen voor Gotham City voor elkaar te krijgen. Schreck gaat The Penguin promoten als de nieuwe burgemeester van Gotham City. Batman heeft het ondertussen druk met de circusbende van The Penguin en met Catwoman, die op een vreemde wijze haar zinnen op hem heeft gezet. Kan Batman twee vijanden van dit kaliber wel tegelijk aan?

Drie jaar na het succes van Batman klom regisseur Tim Burton wederom in zijn regisseursstoel om Batman Returns te maken. En wederom speelde acteur Michael Keaton de hoofdrol als de getormenteerde Bruce Wayne en zijn alter ego Batman. Wat opvalt aan deze verfilming is dat Burton verder gaat in het excentrieke karakter van de film. Maar ook nu een weer een serieus getoonde en donker vormgegeven verfilming laat zien. Het bizarre karakter The Penguin - prachtig spel van Danny DeVito trouwens - met zijn uit de kluiten gewassen rubber eendje, zijn een fraaie ‘persiflage’ op Batman en zijn Batmobiel. Mede door de ‘over the top’ karakters spreekt deze verfilming van Tim Burton niet iedereen even positief aan. Burton heeft in deze film ook weer veel aandacht besteed aan het visuele aspect. Zowel de make-up als de special effects zijn in 1993 genomineerd voor een Oscar. Batman’s pak en zijn snelle Batmobiel hebben voor deze film ook een aantal veranderingen ondergaan om het geheel nog ‘realistischer’ te maken. Maar de aandacht in de film verschuift ook meer naar de actiemomenten, die hier wat nadrukkelijker aanwezig zijn. De cast met acteurs als Christopher Walken, Danny DeVito en Michelle Pfeiffer is geweldig. Naast Michael Keaton, die wederom Bruce Wayne / Batman speelt, zijn ook Pat Hingle (als commissaris Gordon) en Michael Gough (als butler Alfred Pennyworth) weer van de partij. Wie ook weer van de partij is, is Burton’s vaste soundtrackcomponist Danny Elfman. Het zeer fraaie thema van Batman dat hij als bij de eerste Batman film introduceerde, wordt ook nu weer gebruikt.

De verfilming van Tim Burton was een groot commercieel succes. Burton maakte derhalve drie jaar later een vervolg op Batman, genaamd Batman Returns. Wederom met Michael Keaton in de hoofdrol. Twee andere acteurs zijn dan ook weer van de partij. Dit zijn Michael Gouhg als de butler Alfred Pennyworth en Pat Hingle als commissaris Gordon. Deze twee acteurs blijven dit karakter ook spelen in de beide Batman verfilmingen, die regisseur Joel Schumacher daarna maakte, te weten: Batman Forever en Batman & Robin.

Warner heeft de vier Batman-films in het verleden al enkele malen op DVD en Blu-ray Disc uitgebracht. De recensie van de eerste, kale DVD-uitgave vind je hier. Later heeft Warner elke film in een 2-disc Special Edition DVD-release gegeven, met een extra DVD met extra's erbij. De recensie van die uitgave vind je hier. Tenslotte heeft Warner de films op BD uitgebracht en de recensie van die uitgave vind je hier. Voor de UHD-uitgave heeft Warner elke film een volledig nieuwe remaster gegeven en zowel in 1080p HD op BD uitgebracht en in 4K op UHD. Ook de audiotrack heeft een upgrade gekregen op beide discs. Kennelijk zijn er ook uitgaven met de oude BD-versie met TrueHD in omloop. Let dus goed op welke versie je krijgt. Alle extra's van de eerdere uitgaven zijn meegenomen en staan op de BD. De UHD van Batman Returns is zowel los verkrijgbaar als ook met de andere drie Batman-films in de Batman Collection en wordt hieronder besproken.

Medium: UHD
Jaar: 1992
Speelduur: 126 min
Verpakking: UHD Duo Keepcase
Resolutie: 3840 x 2160p
Beeldverhouding: 1.85:1 Ultra HD niet anamorf
  • Dolby Atmos - Engels
  • Dolby TrueHD 7.1 - Engels
  • En vele andere
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, Fins, Frans, Italiaans, Noors, Russisch, Zweeds, En vele andere
EAN: 5051888249611

• Theatrical trailer
  • Music Videos
  • Shadows of the Bat: The Cinematic Saga of the Dark Knight
  • Beyond Batman
  • Batman: The Villains
  • The Bat, The Cat and The Penguin
  • Batman: The Heroes

Blu-ray Disc
Ook Batman Returns krijgt op Blu-ray Disc een geremasterde beeldtransfer mee in 1080P en in het oorspronkelijke beeldformaat van 1.85:1. De beeldtransfer op de eerste BD-uitgave is wat minder scherp en het schaduwdetail is matig. Deze vernieuwde transfer heeft van beiden geen last. Het beeld is erg scherp en ook gestoken scherp. De detaillering is ook erg goed, vooral in de (vele) donkere en nachtelijke scènes. Contrast is erg goed en ook de kleuren komen helder en duidelijk over. Er komt veel wit (sneeuw) en zwart voor in de film, dit met de vele donkere en zwarte pakken van Batman, The Penguin en Catwoman. Alles ziet er strak en scherp uit met voldoende details zichtbaar. Een hele goede transfer op BD.

UHD
De UHD van Batman Returns is helemaal een genot om naar te kijken. De native 4K-transfer is uitgevoerd in 2160P, het oorspronkelijke beeldformaat en met HDR10-beeldverbetering. Scherpte is nu heel erg goed, ook in de wijde shots is alles erg goed zichtbaar. Detaillering is door de verhooogde resolutie nog beter gedaan en HDR10 zorgt voor een goede kleurenschakering en dat komt vooral in de vele donkere scènes erg goed van pas. Kleuren zijn helder, duidelijk en zorgen voor een erg goed contrast met het wit en zwart. Een schitterende UHD-transfer.

N.B. Screenshots zijn afkomstig van de Blu-ray Disc.

UHD+BD
Ook zowel de Blu-ray Disc als de UHD van Batman Returns krijgen en Dolby TrueHD 7.1-track met een Dolby Atmos-extensie. Ook deze audiotrack klinkt helder en natuurlijk met een goede spreiding en dynamiek. Het geluidsontwerp van de film zelf is al een stuk dynamischer en dat komt zeker erg goed naar voren bij deze Atmos-track. Er wordt altijd wel wat geluid afgespeeld uit alle kanalen en ook uit de hoogte klinkt er voldoende activiteit. een geweldige track die de opzwepende muziek en score nog meer energie geeft.

Alle extra's van vorige uitgaven zijn meegenomen op deze UHD+BD-uitgave. Op de UHD van Batman Returns staat alleen het audiocommentaar. Alle extra's staan op de Blu-ray Disc, zijn in SD en zijn Nederlands ondertiteld.