King of New York, The

10-03-2006

6.6

King of New York, The (DVD)

Net uit de gevangenis maakt Frank White (Christopher Walken) zijn comeback in de South Bronx, waar hij even beroemd als berucht is. Op gewelddadige wijze en met de hulp van zijn \'onderdaan\' Jimmy Jump (Laurence Fishburne) weet hij zich binnen no-time weer heer en meester te maken van de drugshandel. Dit trekt uiteraard ook de aandacht van de politie, waaronder Thomas Flanigan (Wesley Snipes) en Dennis Gilley (David Caruso), die vastberaden is om White voor goed uit te schakelen. White zelf is echter overtuigd dat hij een soort verknipte Robin Hood is, die alleen mensen uitschakelt als ze het verdienen en het geld van de drugshandel gedeeltelijk gebruikt voor goede doelen. En daarmee weet hij meer en meer macht te verwerven. Een confrontatie tussen White en de wet is onvermijdelijk...

Onafhankelijk filmmaker Abel Ferrara (Bad Lieutenant) is niet vies van het in beeld brengen van naakt, seks en geweld. Ook in de door hem geregisseerde misdaadfilm The King of New York uit 1990 gaat het er niet bepaald zachtzinnig aan toe, bijvoorbeeld voor wat betreft het uit de weg ruimen van bepaalde personages. Op het eerste gezicht niet echt het type productie waar je een hoogstaande cast bij zou verwachten, maar juist op dat gebied gooit The King of New York hoge ogen. Vooral Christopher Walken is creepiness-ten-top als de koelbloedige, op macht beluste Frank White. Maar ook de rest van de cast, waaronder David Caruso, Wesley Snipes en Laurence Fishburne (toen nog bekend als Larry Fishburne), is prima op dreef. Wel valt op dat er binnen het grimmige verhaal geen echte hoofdpersoon is waarmee je je kunt vereenzelvigen en mee kunt leven. Grof gezegd is het een prent vol semi- en full-blown-klootzakken, niet zozeer goed tegen slecht maar meer niet-zo-goed tegen slechter-dan-slecht. Afhankelijk van je filmsmaak is dit iets wat je wel of niet kunt waarderen. In de 99 minuten die de misdaadfilm duurt wordt de vaart er goed inhouden. Gepaard met de gewelddadige fragmenten zorgt dit ervoor dat Klaas Vaak tijdens het kijken van de film niet in de buurt durft te komen. Toch had The King of New York best wat langer mogen duren, zodat men met name de bijrollen wat meer diepgang had kunnen geven. Interessante personages genoeg, dus daar had wellicht meer ingezeten. Desalniettemin is de film zonder twijfel een aanrader voor liefhebbers van het misdaadgenre.

Genre: Misdaad
Jaar: 1990
Speelduur: 99 min
Verpakking: Duo Keep Case
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: -

• Videoclip
  • Trailers & TV-spots
  • A Short Story on the Long Career of Abel Ferrara
  • A Portrait of Christopher Walken
  • The Adventures of Schooly D

Wat het beeld betreft heeft A-Film een nette anamorfe 1.85:1-transfer afgeleverd, met over het algemeen een bovengemiddelde scherpte en een goede kleurweergave. Vooral dit laatste is erg belangrijk omdat Ferrara veel gebruik maakt van kleuren om een bepaalde sfeer te creëren. Ook positief is dat de print erg schoon is. Maar de beeldkwaliteit is niet zonder minpunten. Menigmaal springt namelijk een overmatige hoeveelheid edge enhancement in het oog en tevens is hier en daar wat lichte posterisatie te zien. De plaatsing en leesbaarheid van de ondertiteling zijn daarentegen prima, al zien we wel een klein slordigheidje: op de incidentele momenten waarop er ‘geschreven’ zaken vertaald worden (bijvoorbeeld een computerscherm) is tevens ingebrande Franstalige ondertiteling zichtbaar (zie derde screenshot).

Degene die de score voor het geluid bovenaan de pagina hebben gezien zal het al duidelijk zijn: op audiogebied schort er nogal wat aan de DVD-uitgave van The King of New York. De voornaamste minpunten van het 5.1-geluid hebben betrekking op de opbouw van en plaatsing binnen het geluidsbeeld. Neem nu de dialogen: in plaats van netjes tot de centerluidspreker beperkt te blijven bloeden ze door naar de overige speakers (inclusief zacht naar de achterluidsprekers). Ook wat betreft het surroundgebruik is het allemaal hoogst onspectaculair. Meestal is het geluid aan de achterkant namelijk identiek aan dat aan de voorkant, zodat het bijvoorbeeld voorkomt dat een dichtslaande deur uit alle speakers te horen is. Het zal geen verrassing zijn dat deze problemen niet bijdragen aan een natuurlijk klinkende audiobeleving. De tamelijk iele en doffe klank, inclusief lichte ruis, is eveneens niet om naar huis te schrijven, maar dat is dan nog iets dat deels toegerekend kan worden aan de leeftijd van de film. Al had een beter gedoseerd gebruik van het LFE-kanaal – nu lijkt het gebruik wel haast binair, dus óf niet/nauwelijks bas óf overheersend veel bas – wellicht mee kunnen helpen.

Het 5.1-geluid is in zowel Dolby-formaat (448kbit/s) als DTS-vorm (754kbit/s) te beluisteren. Beide tracks klinken echter nagenoeg identiek en kennen bovendien exact dezelfde problemen, zodat een echte voorkeur niet uit te spreken is. Je zult het met teleurstellend geluid moeten doen, of het nu DD of DTS is.

De hier besproken uitgave van The King of New York bevat twee schijfjes. Wat betreft de extra’s moet je bij de tweede disc zijn, want de eerste bevat enkel een verzameling promo-trailers. Helaas ontbreken de twee commentaartracks die op de Amerikaanse Special Edition te vinden zijn.

A Short Story on the Long Career of Abel Ferrara (47 min)
Onder deze noemer vind je een documentaire over Abel Ferrara, waarin verschillende betrokkenen (denk aan een director of photography en een aantal producers) aan het woord komen over de regisseur. Dit alles heeft niet enkel betrekking op The King of New York, maar geeft een algemene indruk over hoe het is om met de tamelijk excentrieke Ferrara te werken. Uiteraard inclusief een aantal aardige anekdotes. Het eindresultaat is niet altijd even samenhangend, maar alles bij elkaar krijg je wel een goed beeld van de werkwijze en persoonlijkheid van Ferrara.

A Portrait of Christopher Walken (26 min)
Een aflevering van de TV-serie “Hollywood Superstars” uit 1999 rond Christopher Walken. Het grootste gedeelte van de featurette bestaat uit fragmenten van films waarin Walken te zien is, vergezeld van een korte toelichting op plot en rol. Tussendoor krijg je sporadisch korte, weinigzeggende interviews met Walken te zien. Geen bijzonder boeiende toevoeging. Overigens is deze extra niet te vinden op de R1-uitgave van de film.

The Adventures of Schoolly D (42 min)
Naar verluid liet Abel Ferrara zich voor The King of New York inspireren door de muziek van hiphop-artiest Schoolly D. Deze extra gaat dieper in op de man achter dit “personage”, beginnend bij de geschiedenis van de hiphop maar al gauw vervolgend met een uitgebreid interview met the-man-himself. In het gesprek doet hij een boekje open over wat hem maakt tot wat hij nu is. Ook The King of New York komt kort ter sprake.

Schoolly D Music Video
Een videoclip van het bij de film behorende nummer van Schoolly D, waarvan hij in de voorgaande extra heeft bekend dat hij tijdens het schieten van de clip geen idee had wat de tekst was.

Trailer and TV Spots
Hier krijg je achtereenvolgens de trailer en twee TV-spots voor The King of New York te zien.

Trailers (Disc 1)
Zoals al eerder vermeld is een collectie trailers de enige extra op de eerste DVD van deze uitgave. Het gaat om voorproefjes op The King of New York, Old Boy, De Dominee en Infernal Affairs.

Het in 1990 verschenen The King of New York is een rauwe en gewelddadige misdaadfilm met een uitstekende cast, bestaande uit acteurs als Christopher Walken, Laurence Fishburne, David Caruso en Wesley Snipes. In de film zie je hoe Frank White (Walken) de drugshandel in New York naar zijn hand zet, waarbij een confrontatie met de wet uiteraard niet uit kan blijven. De DVD-uitgave heeft een nette beeldkwaliteit, maar de kunstmatig aandoende 5.1-tracks (zowel DD als DTS) kunnen heel wat minder indruk maken. Hetzelfde geldt voor de als extra aanwezige featurettes, die helaas te weinig ingaan op The King of New York. Desondanks is deze uitgave op zijn minst een goede huurtip voor fans van donkere misdaadfilms.