Net, The - De Complete Serie

13-07-2006

6.1

Net, The - De Complete Serie (DVD)

Angela Bennett (Brooke Langton) is een computer hacker, gespecialiseerd in het debuggen van computerprogramma’s. Bij toeval ontvangt ze een e-mail die niet voor haar bestemd is, maar haar leven vanaf dat moment direct veranderd. Want kort daarna wordt ze gearresteerd op verdenking van moord. Haar identiteit is door onbekenden in alle computerbestanden veranderd. Volgens deze gegevens is Angela een gevaarlijke terrorist genaamd Elizabeth Marx. Evenzo plotseling wordt ze weer vrijgelaten, waarbij ze bezoek krijgt van de FBI agent Trelawney (Jospeh Bottoms). Hij en zijn collega’s proberen te weten te komen wat Angela gezien heeft. Via een prototype computer, die Angela recentelijk had ontvangen, wordt ze door ‘De Sorcerer’ (stem Tim Curry) gewaarschuwd dat ze in groot gevaar is en de FBI mensen niet van de FBI zijn. Angela slaat op de vlucht. Vanaf dat moment wil ze nog maar één ding, haar eigen identiteit weer terug krijgen. Met hulp van het mysterieuze internetcontact ‘De Sorcerer’ komt Angela steeds meer te weten over een geheime groep computerterroristen, die zichzelf de Praetorians noemen. De Praetorians proberen met behulp van gecreëerde chaos in computersystemen de gebeurtenissen in de wereld naar hun hand te zetten. Om haar eigen identiteit weer terug te krijgen, moet Angela steeds weer de strijd aangaan met de ‘Praetorian’ man Trelawney en zijn handlangers en tegelijkertijd ook proberen de FBI een stap voor te blijven.

De televisieserie The Net, die in Amerika in het televisieseizoen 1998-1999 is uitgezonden, is gebaseerd op de gelijknamige speelfilm uit 1995. In deze film speelt Sandra Bullock de rol van Angela Bennet, een computerspecialist die de strijd aangaat met computerterroristen. In basis is de verhaallijn van deze televisieserie gelijk. Alleen zijn de belevenissen van Angela Bennet nu uitgesmeerd over 22 afleveringen van elk 43 minuten. Het terugkrijgen van haar eigen identiteit is de rode draad door alle afleveringen heen. Maar iedere aflevering staat op zichzelf en heeft een verhaal waarin een computermisdaad centraal staat. In deze serie natuurlijk toegeschreven aan de geheime organisatie die zichzelf de Praetorians noemen. De inhoudelijke kwaliteit van de afleveringen wisselt enigszins. De afleveringen zijn door verschillende mensen geschreven en geregisseerd. En dat kun je merken aan de kwaliteit van de verhaallijn en de wijze waarop een en ander in beeld is gebracht. Sommige verhalen zijn leuk bedacht, soms spannend maar doen af en toe ook wat gedateerd aan. Dit laatste komt doordat de serie ondertussen acht jaar oud is en de computerwereld in de afgelopen jaren toch een enorm stuk geavanceerder is geworden. Zo komt de millenniumbug aan de orde, wordt een computer operating systeem met een geheime achterdeur ontwikkeld, legt een computerhacker de complete stroomvoorziening in Amerika plat en wordt met behulp van de computer de loterijtrekking beïnvloed. Maar ook ‘gewone’ misdaden als illegale satellietverkoop, drugshandel en moord zijn onderwerpen in de afleveringen. De serie heeft veel weg van de televisieserie Nowhere Man uit 1995. In deze serie raakt fotograaf Tom Veil alles kwijt, inclusief zijn identiteit en moet constant vluchten voor zijn leven. Deze fotograaf, gespeeld door Bruce Greenwood, doet er alles aan om zijn identiteit en gezin weer terug te krijgen. In The Net is de fotograaf vervangen door de computerspecialiste. De rol van de computerspecialist Angela Bennet wordt in deze televisieserie gespeeld door Brooke Langton. Langton was op dat moment met name bekend door haar rol van Samantha in de televisiesoap Melrose Place. Langton heeft in verschillende afleveringen van meerdere televisieseries gespeeld. En verder onder meer in de speelfilm The Replacements met Keanu Reeves. In de serie krijgt Angela Bennett hulp van een mysterieuze man genaamd “The Sorcerer”. De eerste helft van het seizoen is deze sorcerer niet meer dan een stem, in dit geval van Tim Curry. Halverwege het seizoen onthult de Sorcerer zichzelf en wordt dan gespeeld door Eric Szmada. De rol van de achtervolger Sean Trelawney wordt gespeeld door Joseph Bottoms. Zijn beide hulpjes zijn de aantrekkelijke Anna Kelly, gespeeld door Kelli Taylor, en krachtpatser Greg Hearney, gespeeld door Mackenzie Gray. De serie is in Vancouver en in British Columbia in Canada opgenomen. Na één seizoen kwam een einde aan de serie.

Genre: TV
Jaar: 1998
Speelduur: 946 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609042290

De serie is voor televisie opgenomen en heeft het standaard 1.33:1 beeldformaat. Het beeld van de serie ziet er redelijk uit. Het beeld oogt soft, waarbij de scherpte van het beeld redelijk is. Belangrijkste oorzaak van de mindere scherpte is de ruim aanwezige beeldruis. De detaillering van het beeld is hierdoor erg matig. De scherpte indruk van het beeld is verhoogd met edge enhancement, dat af en toe goed zichtbaar is toegepast. De kleuren ogen verzadigd en natuurlijk. Het contrast is voldoende, waarbij het zwartniveau niet helemaal ideaal is. In de donkere scènes is het beeld meer donkergrijs in plaats van mooi diepzwart. Voor een televisieserie een acceptabele beeldkwaliteit, maar we hebben ook wel beter gezien. Elke aflevering is opgedeeld in 5 chapterstops. De 22 afleveringen zijn verspreid over zes DVD’s. De optionele ondertiteling is wit, heeft een goed leesbaar lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden. De soundtrack op DVD is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 192 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de gebruikte muziek in de serie, die goed ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld nog iets toe, waarbij dit nauwelijks ten koste van de detaillering gaat. Zowel in stereo als in Dolby Surround klinkt de serie prima.

De statische breedbeeldmenu’s zijn met achtergrondgeluid. De afleveringen zijn verspreid over zes discs. Per disc zijn de afleveringen aaneengesloten te bekijken of apart te selecteren. Op de zesde disc staan enkele promotietrailers van andere Sony DVD releases. De discs zitten in een uitvouwbare digipack verpakking. Daarbij zit een inlay met een korte synopsis van alle 22 afleveringen. Het geheel zit in een kartonnen slipcase.

De televisieserie The Net, die in Amerika in het televisieseizoen 1998-1999 is uitgezonden, is gebaseerd op de gelijknamige speelfilm met Sandra Bullock. Hoofdkarakter is Angela Bennet, een computerspecialist, die door toedoen van computerterroristen haar identiteit kwijt raakt. In 22 afleveringen van elk 43 minuten probeert ze haar eigen identiteit terug te krijgen, waarbij ze voortdurend wordt geconfronteerd door een geheime organisatie genaamd de Praetorians. De hoofdrol in de serie wordt gespeeld door Brooke Langton. Na één seizoen stopte de serie. De complete serie staat op zes DVD’s. Beeld- en geluidskwaliteit zijn redelijk goed. Extra’s zijn er niet.