Frozen Land

03-02-2008

5.8

Frozen Land (DVD)

Niko’s vader wordt werkloos nadat hij als onderwijzer wegbezuinigd is op een school. Hij ruilt de TV en Niko’s gettoblaster voor een paar flesjes bier. Niko wordt woedend, waarna zijn vader hem het huis uit zet. Niko vindt tijdelijk onderdagkbij zijn vriend Tuomas en zijn vriendin. Samen vieren ze Oud en Nieuw op een groot feest, waar Niko zich te goed doet aan drank en drugs. Tuomas houdt zich bezig met internet, waar hij een afbeelding vindt van een briefje van 500 euro. Niko print het in z’n dronken bui uit en weet er een paar dagen later in een tweedehands winkeltje bij een naïeve verkoopster een gettoblaster van twintig euro voor te kopen. De eigenaar van de winkel is woedend, maar weet het briefje van 500 euro weer snel kwijt te raken aan Isto als deze een flatscreen TV komt aanbieden. Isto is een arme shampooverkoper en is de koning te rijk met de 500 euro. Hij neemt het er van in een duur restaurant. Als de rekening gepresenteerd wordt komt hij erachter dat hij belazert is. De politie is onverbiddelijk en sluit hem op, maar de volgende dag wordt hij al weer op vrije voeten gesteld. Als Isto dan bij z’n enige bezit, z’n auto, komt, blijkt deze helemaal leeggeroofd te zijn. Hij is door het dolle heen en neemt een besluit wat verstrekkende gevolgen zal hebben.

Frozen Land (originele titel Paha Maa) is geen vrolijke film. Sterker nog, het is een heel deprimerende film. Het klinkt als een cliché, maar je verwacht niet anders uit het sombere en koude Finland, waar men het troosteloze bestaan wil ontvluchten via drank en drugs. Dat is ook wat Frozen Land ons wil doen geloven. In deze film zien we de mensen aan de onderkant van het bestaan, in een koude, kille, eindeloos lijkende winter. Alleen als ze drinken of drugs gebruiken zijn ze vrolijk. En dat leidt niet zelden tot grote problemen. Ze hebben zichzelf dan niet meer in de hand en doen dingen die ze normaal niet zouden doen. Het vrij ingenieuze scenario is geschreven door regisseur Aku Louhimies en schrijver Jari Rantala. Ze hebben het losjes gebaseerd op het verhaal De Valse Coupon van Leo Tolstoj. We gaan mee met de personen die we tegenkomen en aan het einde komt alles weer bij elkaar. De een komt in een nog diepere shit terecht dan de ander. Het probleem van drank en drugs is algemeen bekend in Finland en is een steeds terugkerend thema in Finse films. Wist Aki Kaurismäki, Finlands meest bekende regisseur, nog een cynische ondertoon in z’n films aan te brengen, in Frozen Land wordt het allemaal zeer serieus gebracht. Het begin van de film is zeer sterk met goed acteerwerk en vlot tempo. Na een uur zakt de film iets in, maar weet zich naar het einde toe weer te herpakken en wordt het weer verrassend en spannend. Met een stijlvolle aanpak in zowel beeld als montage weet regisseur Louhimies het geheel naar een hoger niveau te tillen. Daardoor wordt het deprimerende verhaal goed te verteren en is de film zeker geslaagd. Louhimies is bij ons niet zo bekend, maar heeft al een aardig repertoire op z’n naam staan. Helaas worden films uit Finland slechts mondjesmaat bij ons in bioscoop uitgebracht. Ook deze film werd maar op zeer kleine schaal in Nederland vertoond. Alleen de films van de al genoemde Aki Kaurismäki stonden in de jaren ’80 en ’90 redelijk veel in de belangstelling. Frozen Land is gelukkig interessant genoeg om ook op DVD te bekijken.

Genre: Drama, Misdaad
Jaar: 2005
Speelduur: 137 min
  • Dolby Digital 2.0 - Fins
Uitgever: Filmfreak Distributie
EAN: 9789058493736

• Also Available

De film is volledig gedraaid op HDCAM en voor de bioscooprelease overgezet naar 35mm film. Een transfer daarvan staat in 1.85:1 anamorf op de DVD. De kwaliteit is uitstekend. Beschadigingen of vuiltjes zijn niet te zien, zoals het hoort bij een recente film. De scherpte is prima in orde, ondanks een licht aanwezige filmgrain. Het contrast is ook goed, hoewel bij enkele scènes zichtbaar is dat het niet op film gedraaid is, maar op digitale video. De contrastomvang is daar te hoog, waardoor buitenlichten overstralen en de achtergrond ietsje ranzig wordt (zie screenshot 2). De detaillering blijft echter goed op niveau, ook in de donkere delen. De kleuren zijn ingetogen, maar wel goed van kwaliteit. Prima voor de sfeer van de film. Al met al een uitstekende transfer.
De film is slechts verdeeld in negen hoofdstukken, wat aan de magere kant is voor een film van deze lengte. De ondertiteling is goed verzorgd en staat prima geplaatst in beeld.

De DVD bevat uitsluitend een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack in de Finse taal. Wat er aangeboden wordt klinkt goed. Het geluid heeft een mooi stereobeeld, waarbij de dialogen mooi vol en helder klinken en uitstekend verstaanbaar zijn. Er wordt regelmatig gebruik gemaakt van verstillingsmomenten, waar alleen de ingetogen – maar ook erg synthetisch aandoende - muziek te horen is. In de scènes waarbij wel atmosferen en geluidseffecten aanwezig zijn, staan ze vrij stevig in de mix en dat zorgt voor de nodige dynamiek. Een geluidstrack die bij vlagen iets spannender had kunnen zijn, maar verder wel goed verzorgd is.

De DVD heeft een statisch menuscherm in 1.85:1 anamorf beeldformaat. Het achtergrondgeluid is afkomstig van een muziekfragment uit de film. Er staan naast de trailer van de film ook vijf promotietrailers van andere Scandinavische films op de DVD.

Trailer (1½ min)
De trailer van de film met een heel matige beeldkwaliteit (lijkt bijna VHS video) in 1.85:1 letterbox beeldformaat. De Nederlandse ondertiteling zijn ingebrand en dus niet uitschakelbaar.

Niko print tijdens een Oudejaarsfeest een briefje van 500 euro uit en koopt hiervoor een tweedehands CD-speler. De winkelier geeft datzelfde briefje weer aan handelaar Isto als die een flatscreen TV komt aanbieden. Isto denkt zich een goede maaltijd in een restaurant te kunnen veroorloven, maar komt bedrogen uit. Het begin van een boel ellende.
Frozen Land is een vrij deprimerende Finse film die de sfeer van het troosteloze Finland goed weergeeft. Drank en drugs spelen een grote rol in het ontsnappen aan de werkelijkheid. Regisseur Louhimies weet met dit verhaal en een eigen stijl een interessante film te maken, waar je niet al te vrolijk van wordt. Het beeld en geluid zijn goed verzorgt, maar qua extra’s valt er weinig halen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Filmfreak Distributie.