Harriet the Spy

11-01-2004

4

Harriet the Spy (DVD)

De 11-jarige Harriet M. Welsch (Michelle Trachtenberg) droomt ervan om later schijfster te worden. Omdat haar vader en moeder het te druk met zichzelf hebben, heeft ze een oppas. Deze oppas Golly (Rosie O’Donnell) is ook haar beste vriendin en zij geeft Harriet het advies om alles wat ze ziet en om haar heen gebeurt op te schrijven. En zo wordt Harriet een soort spion in de buurt en schrijft alles op in haar geheime opschrijfboek. Op school is Harriet beste maatjes met Sport (Gregory Smith) en Janie (Vanessa Lee Chester). Gezamenlijk hebben ze een grote vijand, hun klasgenote Marion (Charlotte Sullivan). Marion is een wijsneus en verslaat Harriet voor de derde keer in de strijd om klassenvertegenwoordigster. Des te pijnlijker omdat de klassenvertegenwoordigster ook de redacteur van de schoolkrant is. Als Marion op een dag de hand weet te leggen op Harriet geheime opschrijfboek, blijkt dat Harriet over iedereen wat in haar boek heeft opgeschreven. Ook haar beste vriendinnen en de minder flatteuze waarheid blijkt hard te zijn. Haar vriendinnen zijn hier helemaal niet blij mee en laten Harriet vanaf dat moment links liggen. Tot groot genoegen van Marion.

De film Harriet the Spy is mede geproduceerd door de jongerenzender Nickelodeon. Maar verwacht geen film zoals Spy Kids of Agent Cody Banks . Harriet The Spy is weliswaar een komische film maar heeft wel een zeer serieuze ondertoon. De eerste helft van de film vraag je jezelf af waar de film eigenlijk over gaat. Dat is het deel waarin Harriet als een spion alles over iedereen opschrijft en dit duurt eigenlijk iets te lang. Op het moment dat haar vriendinnen haar aantekenboek vinden en lezen, verandert de toon van de film en begrijp je ook waar de film heen wil. En dan blijkt Harriet the Spy niet zomaar een komisch bedoelde kinderfilm te zijn, maar een serieuze film over relaties tussen (jonge) mensen. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Louise Fitzhugh, een bijzonder populair kinderboek waarvan meer dan 2½ miljoen exemplaren zijn verkocht. Voor de film is het verhaal aangepast door diverse mensen. Dit zal ook de reden zijn dat, volgens kenners, de film echt anders overkomt dan het boek. Maar laten we eerlijk, dat is bij meer films het geval. De muziek van Jamshied Sharifi is leuk om naar te luisteren. Een frisse, ritmische en swingende ‘bigband’ muziek.
De jeugdige hoofdrolspelers Michelle Trachtenberg en Vanessa Lee Chester kregen beide een Young Artist Award voor hun spel, de film en Gregory Smith kregen beide hiervoor een nominatie.

Genre: Drama, Jeugd
Jaar: 1996
Speelduur: 97 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Portugees, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865559017

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat zoals gebruikelijk in het formaat 1.78:1 anamorf op deze DVD. Je krijgt een goed ogend beeld voorgeschoteld, met goed verzadigde, natuurlijke kleuren met eveneens goed contrast. Het beeld heeft een wat softe uitstraling, waarbij de detaillering redelijk is. Het beeld is vrij van ongerechtigheden, als krasjes of spetters. Edge enhancement is niet toegepast. Filmgrain is nauwelijks aanwezig, wel is af en toe een heel lichte beeldruis te zien die nauwelijks naam mag hebben.
De film is verdeeld in 16 tracks. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is bijna niet merkbaar geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een goede vertaling. Het lettertype is wat aan de grote kant en de ondertiteling staat te hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De surroundspeakers worden nauwelijks hoorbaar gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Enkele momenten in de film zijn de surrounds veel duidelijker hoorbaar. De muziek daarentegen klinkt dankzij de surroundspeakers zeer ruimtelijk en heeft een mooi breed stereobeeld. Het LFE kanaal wordt alleen gebruikt ten behoeve van de muziek om nog wat extra punch aan het ritme te geven. De dialogen zijn zoals gebruikelijk goed te volgen en komen uit de centerspeaker. Een prima soundtrack.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. De DVD heeft geen extra’s. Bij de DVD zit een inlay met de tracklisting.

Harriet The Spy geeft de eerste helft van de film de indruk een komische kinderfilm te zijn. Halverwege de film verandert de toonzetting en blijkt het een serieuze film over relaties tussen (jonge) mensen te zijn. In de hoofdrol de jonge actrice Michelle Trachtenberg.
Deze Stars for Sale uitgave van Paramount heeft weinig verrassingen in petto. Zoals we ondertussen gewend zijn bij deze budgetserie is de kwaliteit van beeld en geluid prima in orde. De film is het enige dat op de DVD staat, extra’s ontbreken.