Keeping Up Appearances - Serie 2

10-12-2004

8.4

Keeping Up Appearances - Serie 2 (DVD)

Het tweede seizoen van Keeping Up Appearances bevat de volgende afleveringen:

Een vreemde man: Hyacinth (Patricia Routledge) is ontzet wanneer ze bij haar buurvrouw Elizabeth (Joshephine Tewson) een vreemde man opmerkt, die er duidelijk de nacht heeft doorgebracht.

Een ritje met Mrs. Fortescue: Hyacinth is door het dolle heen wanneer de rijke, welhaast aristocratisch Mrs. Fortescue haar om een lift naar het centrum vraagt. Een paar onvoorziene obstakels zouden Hyacinth’s sociale aspiraties wel eens een halt kunnen toeroepen.

Etentje bij kaarslicht: Hyacint plant een van haar beruchte dineetjes bij kaarslicht om Emmet (David Griffin), het hoofd van het lokale operagezelschap te imponeren.

Hyacinth gaat golfen: Hyacinth heeft beslist dat haar echtgenoot Richard (Clive Swift) maar weer eens moet gaan golfen met de Majoor. Ze trekken in het hotel bij de golfbaan, maar de zaken lopen niet zoals gepland.

Familieperikelen: Hyacinth vreest dat de tumultueuze levens van haar familieleden een smet zullen werpen op het zorgvuldig gepolijste imago dat ze in stand wil houden.

Onslow’s verjaardag: Het verjaardagsfeest van Onlow (Geoffrey Hughes) komt dan misschien maar één keer per jaar voor, maar dat is wat Hyacinth betreft al één keer te veel.

Zingen voor Emmet: Net nu een teleurgestelde Richard met vervroegd pensioen moet, heeft Hyacinth het erg druk met Emmet overtuigen van haar vocale kundigheid.

De speelgoedwinkel: Pappie is weer eens naar buiten geglipt, en zwerft rond door de stad. Hyacinth en de rest van de familie gaan op zoek.

Koninklijke suite: Het nieuwe bankstel dat Hyacinth heeft aangeschaft, komt van de hofleverancier. En dat zal de buurt weten ook!

Een picknick voor pappie: Hyacinth neemt Pappie mee voor een picknick. Wat een gezellig uitje had moeten worden loopt helemaal in duigen wanneer pa de wagen pakt.

De Engelse comedy-serie Keeping Up Appearances (in Nederland ook wel bekend als \'Schone Schijn\') was al meteen vanaf het eerste seizoen een hit. Voor het tweede seizoen van populaire serie keerde vrijwel de gehele cast terug. Uitzondering is Shirley Stelfox, die Hyacinth’s ‘vlotte’ zus Rose speelde. Mary Miller neemt haar plaats over, en geeft op prima wijze invulling aan de rol. Ook een nieuwe toevoeging aan de cast is David Griffin, die Emmet speelt, de broer van Hyacinths buurvrouw. Inhoudelijk bevatten de tien afleveringen van dit seizoen geen schokkende verrassingen. Heb je het eerste seizoen gezien, dan weet je wat je kunt verwachten. Want de opzet van de serie is totaal niet veranderd. Ook nu weer volop komische situaties met een uit de hoogte doende Hyacinth, waar iedereen zich enorm aan ergert. Dat dit seizoen ‘meer van hetzelfde’ is zal de fans niets uitmaken. Zoals men in het Engels zegt: Why fix it, if it isn\'t broken? Maar het betekent wel dat als het vorige seizoen je niet kon boeien, dat met dit seizoen niet zal veranderen. Het tweede seizoen is op DVD uitgebracht als twee losse uitgaven, elk met vijf afleveringen. Hieronder zullen deze schijfjes besproken worden.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1991
Speelduur: 292 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels
EAN: 7321931357137

Het 1.33:1-beeld van de tien afleveringen van het tweede seizoen van Keeping Up Appearances valt niet echt onder de noemer ‘spetterend’. Want er valt wel het een en ander aan te merken op de (interlaced) transfer, zoals de aanwezigheid van edge enhancement, cross colouration en lichte vormen van andersoortige artefacting. Ook de scherpte is niet altijd om naar huis te schrijven. Maar goed, feit blijft dat het om een TV-serie gaat van bijna 15 jaar oud, en in dat opzicht mag je natuurlijk ook geen beeldkwaliteit verwachten die zich kan meten met die van recentere soortgenoten. En dus kunnen de prestaties qua beeld wel door de beugel.

Zoals in onze eerdere recensie te lezen is, is het geluid van de DVD van het eerste seizoen van Keeping Up Appearances gewoon mono. Opvallend genoeg is seizoen 2 in stereo te horen. Nu heeft dat in dit geval geen wereldschokkende gevolgen, want vaak is het (ingeblikte) gelach het enige geluid buiten de dialogen. Via ProLogic komt de spraak netjes uit de center, en worden de overige speakers (waaronder die aan de achterkant) benut voor het gelach. Verder valt er weinig boeiends te vertellen over de Dolby Digital 2.0-track (224kbit/s), behalve dan dat het geluid wat scherp is, en incidenteel tegen vervorming aanzit. Geen DVD dus waar je een dure audio-installatie voor aanschaft, maar voor een TV-serie zeker acceptabel.

Op de covers van de twee DVD’s worden diverse extra’s beloofd. Zo meldt de ene geknipte fragmenten en biografieën als toevoegingen, en de andere daarnaast ook nog een profiel van Patricia Routhledge. Maar, je voelt hem vast al aankomen, van deze extra’s is niets op de schijfjes terug te vinden. Het is dat er geen negatieve score toegekend kan worden...

Net als het eerste seizoen van Keeping Up Appearances heeft ook het tweede flink wat ouderwets leuke comedy te bieden rond de omhoog gevallen Hyacinth Bucket (dat zoals bekend uitgesproken dient te worden als ‘Bouquet’). Echte wereldschokkende verrassingen blijven uit, maar dat zal en moet de fans worst wezen. Voor de twee losse DVD-uitgaven geldt eigenlijk exact hetzelfde, want met het acceptabele, maar weinig spectaculaire beeld en geluid en de totale afwezigheid van extra’s (ook al staan deze wél vermeld op de cover), is het in de verste verte geen verrassende uitgave te noemen. Maar ook dat zal de echte liefhebber vast weinig kunnen schelen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.