ER - Seizoen 3

14-05-2005

6.8

ER - Seizoen 3 (DVD)

In 1994 begon de televisieserie ER (Emergency Room), die zich afspeelt op een fictieve eerste hulp afdeling van het County General Hospital in Chicago. De serie is een idee van auteur Michael Crichton, zelf ooit medisch student, en werd wereldwijd een groot succes. De perfecte combinatie van dramatiek en alledaagse verhaallijnen gecombineerd met medisch realisme, waarbij in een moordend tempo de meest uiteenlopende medische spoedgevallen over je heen worden gestort, bleek zeer succesvol. Uiteraard worden de persoonlijke lotgevallen van de medische staf ook niet vergeten, al is dat niet de hoofdzaak.

Ook in dit derde seizoen, dat in Amerika zijn eerste uitzending had in het televisieseizoen van 1996-1997, zijn oude bekenden weer te vinden op de eerste hulpafdeling. Zoals Dr. Mark Greene (Anthony Edwards), hoofd van de afdeling en net gescheiden van zijn vrouw; de medisch student John Carter (Noah Wyle), die nu dokter is geworden en zich wil specialiseren in chirurgie en daarbij nog steeds samenwerkt met de ambitieuze chirurg in opleiding Dr. Peter Benton (Eriq La Salle). Uiteraard is de rokkenjagende kinderarts Dr. Doug Ross (George Clooney) ook weer van de partij en is zijn liefde voor hoofdzuster Carol Hathaway (Julianna Margulies) nog steeds aanwezig. Dr. Susan Lewis (Sherry Stringfield) ziet haar kans met Mark Greene, nu hij gescheiden is. En Jeanie Boulet (Gloria Reuben) staat voor grote problemen nu zij seropositief is. De mank lopende Kerry Weaver (Laura Innes) is ondertussen naast Mark ook afdelingshoofd. Haar immer voortdurend streven naar efficiency valt niet bij iedereen in goede aarde.
Net als bij de voorgaande seizoenen spelen ook nu vele bekende acteurs en actrices in de serie een gastrol. Van alle tien seizoenen ER tot nu toe behoort dit derde seizoen tot één van de beste seizoenen van de serie.

In de eerste aflevering van dit seizoen zien we Carter terug, die nu dokter is en werkt met Benton in zijn opleiding tot chirurg. Als Carter het iets te hoog in de bol krijgt, straffen de verpleegsters hem genadeloos af. Dr. Jeannie Boulet begint aan de anti-HIV kuur, om te voorkomen dat iemand erachter komt dat zij seropositief is, betaalt zij alle kosten zelf. Als Mark Greene er later toch achter komt, maakt het de zaak gecompliceerder. De ER van een ander ziekenhuis moet sluiten, waardoor Mark Greene en de anderen geconfronteerd worden met het nieuwe hoofd Dr. Anspaugh (John Aylward). Mark, nu gescheiden, en Dr. Lewis voelen zich aangetrokken tot elkaar, maar komen daar geen van tweeën naar elkaar voor uit. Als Dr. Lewis vertrekt voor een andere baan, komt Greene eindelijk voor zijn gevoelens uit.
Dr. Ross is ingenomen met de nieuwe dokter Maggie Doyle (Jorjan Fox) en Benton is onder de indruk van de nieuwe chirurg Dr. Abby Keaton (Glenne Headly). Keaton daarentegen raakt goed bevriend met Dr. Carter. Dr. Ross, die nog steeds korte vluchtige relaties heeft, komt op een gegeven moment in een vervelend parket als hij enigszins dronken seks heeft gehad met een vrouw, die kort daarna overlijdt en bij onderzoek cocaïne in haar bloed wordt aangetroffen. Green spreekt Ross aan op zijn levensstijl en Ross belooft in therapie te gaan.
In zijn grote ambitie om de beste chirurg te worden, gaat Benton bij een operatie samen met Dr. Keaton te ver en brengt daardoor het leven van een baby in gevaar.
Zuster Hathaway volgt een avondstudie en krijgt in het ziekenhuis een plaats bij het managementteam om de verpleegsters te vertegenwoordigen. Al gauw lijkt het alsof ze daarmee leidinggevende is geworden, wat haar in een lastige positie brengt.
Naast Carter heeft Benton nog een andere student onder zijn hoede, de zwarte Dr. Dennis Gant (Omar Epps). Tussen hem en Carter ontstaat een bijzondere band, zeker omdat beide last hebben van de druk die Benton op hen legt. Maar Benton is vooral hard en streng tegenover Gant, die hij steeds confronteert met hogere eisen en steeds het gevoel geeft het nooit goed genoeg te doen. Uiteindelijk leidt dit tot een drama, waarbij Carter zich afvraagt of hij wel een goede collega en vriend voor Gant is.
Dr. Greene blijkt ook goed met toekomstige medische studenten om te kunnen gaan, wat ook bij het hoofd van het ziekenhuis Dr. Anspaugh niet onopgemerkt blijft. Tussen Dr. Weaver en Dr. Greene speelt zich constant een competitiestrijd af. Voor Greene wordt het lastiger als hij ook nog de tijdelijke zorg heeft voor zijn dochter Rachel. Dat het werk op de ER niet altijd zonder gevaar is, blijkt als Dr. Greene in de wc ruimte door iemand met een mes wordt aangevallen.
Aan het einde van het seizoen overdenkt Carter zijn medische carrière als hij in voortdurende problemen is met hoofd Dr. Anspaugh. Benton, die een relatie heeft met Carla Harris (Lisa Nicole Carson), wordt vader. En Dr. Ross zoekt weer toenadering tot zijn oude liefde Hathaway.

Tussen al deze persoonlijke besognes door komen natuurlijk vele spoedeisende gevallen binnen; zoals slachtoffers met schotwonden of van auto-ongelukken, AIDS patiënten of gevallen van huiselijke mishandeling. Daarbij wordt menig sociaal moeilijk thema niet gemeden. Gelukkig staan de persoonlijke drama’s op de achtergrond en is het aandeel van de medische gevallen veel groter.

Warner heeft op de achterzijde van de cover van elke aflevering een korte synopsis opgenomen. Ook kun je uitgebreide (Engelstalige) informatie per aflevering vinden op de site van Warner Bros. Studios.

In de tien jaar dat ER nu als televisieserie draait, heeft het een groot aantal onderscheidingen ontvangen. De prestigieuze Emmy Award, zeg maar de Oscar voor televisieproductie, is de serie al vele jaren achtereen ten deel gevallen. Sinds 1995 domineert ER zeer sterk de uitreiking van de Emmy Awards met 21 prijzen en 108 nominaties. Dat zegt wel iets over de kwaliteit van de serie.
Hoewel het idee voor de serie afkomstig is van Michael Crichton, zijn het verschillende schrijvers die (delen van) de afleveringen schrijven en verschillende regisseurs die de aflevering regisseren. De ondertussen zo bekende openingstune van ER en de belangrijkste muziek is geschreven door meestercomponist James Newton Howard.

Warner brengt de 22 afleveringen van dit derde seizoen uit op drie los verkrijgbare DVD’s. Daarnaast wordt dit seizoen ook uitgebracht als een 4-disc boxset, waarbij op de vierde disc enkele extra’s staan. Deze vierde disc is niet los verkrijgbaar.

Genre: Drama, TV
Jaar: 1996
Speelduur: 950 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, Italiaans
EAN: 7321931049689

• Audiocommentaar bij twee afleveringen

De eerste zes seizoenen (1994-1999) van ER zijn in standaard 1.33:1 beeldformaat uitgezonden. Sinds het seizoen 7, dat voor het eerst in het televisieseizoen 2000-2001 werd uitgezonden, wordt ER in het 16:9 (1.78:1) formaat uitgezonden.
Evenals voorgaande twee seizoenen staat de serie in 1.78:1 beeldformaat anamorf op de DVD. Alleen het openingsscherm en de begintitels zijn in het 1.33:1 formaat, met dan links en rechts een zwarte balk in het beeld.
Het beeld ziet er vergelijkbaar uit met de voorgaande releases. Dus een redelijk goed beeld dat in ieder geval beter is dan hetgeen je via de kabel te zien krijgt. Het beeld is redelijk scherp met goed verzadigde en natuurlijke kleuren en een goed contrast. De detaillering van het beeld is ook redelijk, waarbij de aanwezige grain een negatieve invloed op de detaillering heeft. Scherpte en detaillering verschillen trouwens enigszins per aflevering. Bij enkele afleveringen oogt het beeld wat soft. In het beeld verder geen ongerechtigheden, anders dan incidenteel wat aliasing en moiré.
De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat wel iets te hoog in het beeld geplaatst.

De serie is gewoon in Stereo uitgezonden. De soundtrack is dus een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 192 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld wel iets toe, maar dit gaat ten koste van de detaillering. ER klinkt duidelijk het best in gewoon stereo.

De breedbeeldmenu’s zijn met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. De menu’s zijn deels geanimeerd, deels statische plaatjes.

Voor de recensie hadden wij alleen de beschikking over de drie losse DVD’s met de complete afleveringen.

Twee afleveringen zijn weer voorzien van een audiocommentaar, echter zonder Nederlandse ondertiteling. Aflevering 8 ‘Union Station’ is door regisseur Tom Moore en editor Kevin Casey voorzien van commentaar. En aflevering 14 ‘Who’s Appy Now’ is ook door deze personen van commentaar voorzien, aangevuld met acteurs Noah Wyle en Veronica Cartwright. De laatste speelde in deze aflevering een gastrol.

Extra’s 4-disc boxset
Zoals gezegd is de vierde disc met extra’s niet los verkrijgbaar, maar onderdeel van de 4-disc boxset. We hebben deze vierde DVD niet kunnen bekijken, maar de extra’s die hierop staan zijn waarschijnlijk:
- ER Specialists: Fear of Flying – featurette (17 min)
- The Nurses Station – featurette (16 min)
- Outpatient Outtakes – 17 verwijderde scènes
- CUTups – bloopers (11 min)
- ER Game Trailer

De Amerikaanse televisieserie ER (Emergency Room) is al tien seizoenen lang erg succesvol. De serie is een bedenksel van Michael Crichton, waarbij de afleveringen nu door verschillende schrijvers worden geschreven en verschillende regisseurs geregisseerd. Bijzonder aan de serie is het relatief hoge tempo, de scènes wisselen elkaar in rap tempo af. Daarnaast de perfecte balans tussen drama en medisch realisme.
Warner heeft de 22 afleveringen van dit derde seizoen uitgebracht op drie los verkrijgbare DVD’s. Daarnaast is het seizoen ook te koop als een 4-disc boxset, waarbij de vierde disc enkele extra’s bevat. Deze vierde disc is niet los verkrijgbaar. Twee afleveringen zijn voorzien van een audiocommentaar.
De kwaliteit van beeld en geluid is net als bij voorgaande seizoenen ruim voldoende. Het beeldformaat is 16x9 breedbeeld, het geluid is gewoon stereo.
Van alle seizoenen ER tot nu toe, behoort dit derde seizoen tot één van de beste en is alleen daarom al voor iedere fan van de serie een grote aanrader.